Eerste poging: targetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Eerste poging: targetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:03

Ik zat te twijfelen of dit bij verslag van de dag hoort, maar ik heb het hier gezet omdat het echt alleen over dit onderwerp gaat,
sorrie als het toch fout is.

Toen ik gistermiddag bij mijn verzorgpony Ferdy aankwam waren ze het gras in de rij-weide
(ik weet even niet hoe het anders te noemen) aan het maaien, dus kon ik er niet rijden.
Daarom heb ik eindelijk maar eens gevraagd of ik de combi clickertraining en VD op hem mag los gaan laten.
En ik blij, want het mocht van de eigenaresse.
Natuurlijk begin ik meteen, maar het ging niet bepaald vlekkeloos.

Nou, ik pak 'm aan een soort van enorm lang halstertouw (hoe heet dat?) en loop -
met een miljoen kleine stukjes appel en een felrode rosborstel - naar de rij-weide.
Natuurlijk is dat versgemaaide gras veel te aantrekkelijk, een soort kant-en-klaar maaltijd,
dus hij trekt als een gek zijn hoofd naar beneden en begint te eten.
Ik trek zijn hoofd omhoog en doe een poging zijn aandacht te trekken met de borstel,
er heilig van overtuigd dat hij meteen wel zal gaan snuffelen, maar zo makkelijk ging dat dus niet...
Hij trekt zijn hoofd weer omlaag en gaat rustig verder met eten.

Na wat getouwtrek kom ik tot de conclusie dat dit niet gaat werken en doe de omheining open,
zodat ik naar het zand-gedeelte van zijn weide kan gaan, maar wat gebeurt er?
Terwijl ik met het ene trekkende monster aan het halstertouw de draad open doe,
komt het andere monster (genaamd Jumper) er ook bij staan, want hé, hij wil ook takeaway-gras.
Vraag me niet hoe ik het heb gedaan, maar God zij dank kreeg ik Ferdy er dus uit zonder Jumper er in te laten.

Nu loop ik met (een enigszins tegenstribbelende) Ferdy naar het zand gedeelte van zijn weide,
maar zodra hij zijn eerste stukje appel krijgt vind hij het niet zo erg meer,
hij snapt alleen niet waarvoor hij het nou krijgt. En waarom houd ik die stomme borstel voor zijn neus?
Ik houd het ding eerst echt maar zo'n 3 cm van zijn neus af, omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is,
misschien had ik er wat van zijn eigen haar in moeten doen, dat vind hij normaal wél interessant,
maar goed, dat heb ik dus niet gedaan.
Zo gauw hij de borstel aantikt knip ik in mijn vingers en haal een stukje appel uit mijn zak.

Hij heeft al snel door dat als ik in mijn vingers knip, hij een beloning krijgt,
na een tijdje zie je als ik dat doe zijn oren metéén naar voren gaan en zijn hoofd met een ruk omhoog.
Waar is mijn beloning? Waar is mijn beloning? En ja, daar komt dat overheerlijke (maar toch best kleine, als je het zo bekijkt) stukje appel.
Omdat hij nog steeds niet snap waarvóór hij het nou krijgt probeert hij maar eens een Spaanse pas,
die kende hij al, namelijk.. Ik negeer hem lekker, dus hij doet het hoger, ik negeer hem weer..
Per ongeluk knalt hij weer tegen de borstel aan en knip! Appel!
Na een tijdje raakt hij voorzichtig de borstel aan en knip! En na een tijdje nog een keer.. En ja hoor,
ik geloof dat hij het nu door heeft.

Dan zijn mijn stukjes appel op, dus ik ga naar het afgesloten stukje van de stal om de rest te halen, die niet meer in mijn zak paste,
daarbij slinger ik de rode rosborstel weg, om mijn handen vrij te hebben.
Dat had ik niet moeten doen, ik vind hem niet meer terug. Ik heb geen idee of hij het sal snappen met iets anders,
dus ik ben heel blij als ik precies dezelfde borstel, maar dan in het blauw vind.
O, en ik hoop uit alle macht dat hij kleurenblind is.
Hij snapt het en gaat vrolijk verder door, tot ik denk, zou hij het hiermee ook snappen? Helaas werkt het met de grote groene Jollybal (ofzo) niet,
waarschijnlijk denkt Ferdy nu iets in de trant van: wat is dit ding? Ik wil mijn borstel terug, ik wil appeltjes!

Ik ga nog een tijdje verder met de borstel en dan vind ik het wel genoeg geweest.
Dat hij het überhaupt snapt vind ik al best goed, zeker aangezien dit hele verhaal niet eens zo super lang heeft geduurd.
Ik heb dit nu gedaan in zijn weide, op het zand gedeelte. Ik weet dat je eigenlijk niet moet trainen in de wei,
maar op het gras lukte al helemaal niet (waar ik normaal rijd).
Heeft er trouwens nog iemand tips voor pijnlijke vingers na touwtrekpartijen met je paard? Vork
En soieso tips over wat ik nog beter kan doen?

OMG! Ik zie net hoe groot mijn hele verhaal is geworden Bloos! Oeps...

saskiakefie

Re: Eerste poging: targetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:08

haha wat een verhaal ja Tong uitsteken
Leuk geschreven. Ik doe ook aan vd in een grasweiland. En in het begin had ik ook dat het gras belangrijker was, maar na veel afwisseling en goed belonen, beginnen ze het wel leuker te vinden..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:18

saskiakefie schreef:
haha wat een verhaal ja Tong uitsteken
Leuk geschreven. Ik doe ook aan vd in een grasweiland. En in het begin had ik ook dat het gras belangrijker was, maar na veel afwisseling en goed belonen, beginnen ze het wel leuker te vinden..

Tja, mijn probleem is dat ik hem echt heel stevig vast moet houden, wil hij niet gaan eten.
En dan kan hij dus niet bijv. met zijn neus naar het target..
Dus ik denk dat ik het voorlopig nog maar even op het zand ga doen,
tot we een beetje beter op gang zijn gekomen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:16

of je moet gewoon even consequint zijn, en nee zeggen als ie wil eten, en evt een tik geven. verder is het misschien handig om het comm 'niet eten' aan te leren? Lachen

Alrissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:08

Ik heb mijn pony ook geleerd iets aan te raken, dat ging echt heel makkelijk, want ze wordt helemaal niet happerig ofzo als ik haar steeds iets geef en ze is echt heel slim Knipoog

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 13:12

Als dat zou lukken zou ik het heel graag doen,
maar hij is echt heel sterk en gister kon ik ook niet voorkomen dat hij toch ging eten,
ik ben er gewoon te slap voor Tong uitsteken
Bovendien kan ik hem niet veel laten doen terwijl ik hem strak aan zijn halster vasthoud.

Verder wil ik niet zijn lol hierin bederven door hem meteen vanalles te verbieden,
dan ben ik bang dat hij het ook niet meer zal willen.
Daarom lijkt het mij verstandiger om zeker nu nog het even op het zand te doen,
later kan ik die confrontatie alsnog wel aangaan, ik wil nu gewoon een goede basis opbouwen. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:31

Even ter verduidelijking. Verslagen horen normaal gesproken op VvdD maar gezien TS ook tips/advies vraagt mag het topic op VD blijven staan.