[AR] Wat voor een soort tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

Wat voor een soort tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:26

Ik heb een draver en die zit momenteel in de lappenmand. Als we haar weer goed krijgen wil ik haar weer inspannen zodat ze nog lekker wat kan lopen in het bos. Ze heeft atrose in haar kogels voor en last van haar schouder waar ze nu is ingespoten. Nu vroeg ik mij af wat voor tuig ik dan zal gaan gebruiken. Een "gewoon" tuig, een gareel, of misschien een kliktuig wat in de drafsport gebruikt word.

Ik vraag me af welk tuig de minste druk op de schouders geeft en/of de druk het beste verdeeld.

Wie kan mij hierover meer vertellen. Ik heb vaker gement, maar nooit zelf tuig gehad en er dus niet veel verstand van wat de verschillende mogelijkheden zijn. Ook begreep ik dat er tegenwoordig kunststof tuig is, wat is de ervaring daarmee?

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!

magicmist

Re: Wat voor een soort tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:25

je kan van zilco of van ideal kunstof tuig nemen.
dit is licht van gewicht.
zilco is een sterk degelijk tuig..gaat niet snel kapot.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:19

Als je paard geen/weinig druk op de borst mag hebben, zal je het bij een draverstuig incl. draverssulky moeten houden.
Bij alle andere tuigen trekt het paard namelijk de wagen met de borst, maakt niet uit of je een borsttuig, gareeltuig of iets ertussenin neemt. Je paard zal altijd met zijn borst de wagen moeten trekken.

Ik denk dat je er even serieus over moet nadenken of mennen wel een goed idee is voor dit paard, als hij zo een last van zijn lijf heeft,

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:19

Een frans gareel verdeeld de druk wel heel goed maar ligt weer op de schouden. Ik ben het wel eens met Sjonniej.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 11:41

Het is de bedoeling dat het beter moet gaan nu ze ingespoten is. Het is geen paard om op de wei te laten staan, en berijden is veel zwaarder als aangespannen lopen, dus dat lijkt me dan een goede oplossing.

We moeten eerst nog afwachten of het allemaal goed komt en ze weer lekker kan gaan lopen, maar ik wilde alleen vast wat advies enzo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:09

Rijden lijkt inderdaad zwaarder dan mennen.
Maar als dit paard last heeft van de schouder, zal mennen echt geen appeltje-eitje voor hem zijn. Met het inspuiten van de schouder zal je het probleem ook niet verhelpen.
Ik geloof niet dat dit echt een goed idee is voor dit paard. Ook al is het geen paard om in de wei te zetten, zou ik het hem ook niet aan willen doen om een wagen te laten trekken met het meest pijnlijke deel van zijn lichaam.