[AR] Hoe hebben jullie je paard beleerd uit of thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Hoe hebben jullie je paard beleerd uit of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:18

Hallo,
Ik heb een vraagje, ik ben van plan om mijn paard te laten beleren voor de wagen.
Zelf heb ik al een tuig maar nog geen wagen.

Hebben jullie je paard voor het beleren van de wagen weg gebracht naar
een adres waar je paard beleerd werd?
Zo ja hoe lang was je paard ongeveer daar en miste je paard zijn vertrouwde omgeving niet?

Zijn er ook mensen die een meninstructeur langs laten komen om hun paard thuis te beleren?
Zo ja hoe vaak laat je die gene dan komen?
En hoe lang duurde het voordat je paard voor de wagen kon lopen?

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gegaan is.
Zelf weet ik nog niet precies wat ik ga doen, ik heb alle tijd, ben nu rustig de stem commando,s aan het leren.

Myrano

Re: Hoe hebben jullie je paard beleerd uit of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:23

Onze 1 ste pony hebben we zelf beleerd, maar de andere hebben we 6 weken weggebracht, daarna liep hij heel braafjes in de koets.
De andere pony hebben we toen ook maar weggebracht om ze dubbelspan te beleren, dit heeft zo'n 2 weken geduurd en ze zijn toen met z'n tweetjes weer terug naar huis gekomen. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:35

Ik heb alles zelf betuigd, thuis dus. Van de winter nog mijn 13 (nu dus 14) jarige aanwinst en ben nu bezig met een 3 jarige die vandaag voor het eerst voor het sleepje gestaan heeft.

Betuigen kan meestal in een week of 4 tot 6 (mits je paard het gewoon leuk op pakt). Ik doe er veel langer over bij mijn eigen pony's in tijd, maar in keren dat ik oefen gaat sneller. Het gebeurd dat ik maanden niets doe en dan zomaar 3x achter elkaar weer wat.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:45

Dat lijkt me wel gaaf dat je zoveel ervaring hebt dat je het zelf kunt!
Helaas ben ik nog helemaal niet ervaren in het beleren dus heb ik er echt hulp bij nodig.
Vind het alleen heel erg moeilijk om in mijn omgeving iemand te vinden die kan helpen.
Het lijkt wel of hier alles op rijden gericht is i.p.v. mennen.

Degene die hun paard zelf beleerd hebben, doen jullie het ook wel is voor anderen?
Of alleen bij je eigen paard/pony?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:47

Ik heb het wel voor andere gedaan. Maar heb ook nog een hele groene 5 jarige staan die nodig door gereden worden, met deze 3 jarige had ik al iets eerder mee willen beginnen en m'n 14 jarige wil ik ook meer mee doen. Ik kwam helemaal niet meer aan mijn eigen beestjes toe, dus ben er mee gestopt.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:17

Ik beleer mijn paarden zelf met de hulp van mijn ooms die dat al jaren doen. Voor mezelf draai ik er mijn hand niet voor om, maar ik voel mij nog niet zeker genoeg om voor anderen paarden te beleren.

Groeten, SuSEQ

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:00

wij hebben het zelf gedaan met behulp van de staleigenaar die er al jaren ervaring in heeft

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:20

Ik heb mijn (groene) pony zelf beleerd, zonder ervaring en zonder hulp. Hoewel het bij ons goedgekomen is, ben ik nu nog steeds bezig om fout-aangeleerde hulpen af te leren/ om te buigen naar goede hulpen.
Niet ideaal dus, en zou dit ook zeker niet meer zo doen. Ik zou mijn paard ook niet wegbrengen, maar zou mijn pony samen beleren met mijn instructrice.

Groetjes, Lacuna

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:27

Ondanks dat ik alleen ervaring had met het beleren van paarden onder het zadel, heb ik mijn pony zelf beleerd. Maar wel met hulp van de manege-eigenaar waar ik met mijn andere paard rijd, en diens zoon die zelf wedstrijden rijdt met een 2-span.
De basisdingen heb ik alleen gedaan, zoals wennen aan het tuig, oogkleppen, longeren met tuig op en een sleep trekken. Omdat ik met dat laatste tegen problemen aanliep (pony was bang) ben ik 2x per dag naar de manege geweest en hebben we met z'n drieen geoefend met de pony. Elke keer zo'n 20 min.
Na ongeveer 3 weken reden we vanaf de manege met de aanspanning naar huis, met een veilig en zeker gevoel.
Ik zou het zeker zo weer doen, en niet kiezen om em weg te brengen. Maar dat is persoonlijk, ik zou er graag bij willen zijn als ze een pony van me zouden beleren, zo weet je precies wat er gebeurd.
Een volgende keer zou ik ook zeker weer mensen vragen om te helpen, mensen die al jarenlange ervaring hebben met het betuigen van paarden.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:37

Bedankt voor de antwoorden!

Zelf zou mijn voorkeur er ook naar uitgaan om iemand naar je paard toe te laten komen om te helpen met beleren.
Vind het inderdaad een fijn idee dat je dan echt overal bij bent, en de dagen erna ook gericht verder kan oefenen.

Ik ken helaas alleen niemand die dat doet in mijn omgeving, maar kan daarvoor natuurlijk wat oproepjes plaatsen.
Ondertussen ga ik zelf verder met het leren van de stemcommando,s en het wennen aan het tuig en oogkleppen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:11

Ik heb het deels alleen en deels met men instructeur thuis gedaan. Het wennen aan het tuig, longeren, lange lijnen en slepen heb ik alleen gedaan. Ik had zelf al ervaring met het optuigen.
Eerste maal voor de koets is men instructeur komen helpen. Nu wissel ik af. Een keer alleen, en dan een keer met lesgever.

Ik moet wel zeggen dat men pony bij alles super rustig bleef. Als je bijvoorbeeld de eerste keer alleen moet optuigen, dan kan het nogal eens lang duren. En als je pony dan nog onzeker is en staat rond te draaien, zou ik wel meteen hulp inroepen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:57

Mijn Fries was 9 jaar oud toen hij voor het eerst voor de wagen kwam.
Het heeft erg lang geduurd voordat hij volwassen was, hij moet het niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk aankunnen. Yetse is een laatbloeier.
Dit verschilt per paard. Ik heb hem zelf vanaf zijn 3e ingereden onder het zadel en ook doorgereden. Op gegeven moment wilde ik hem voor de wagen hebben, ben toen met hem gaan slepen met een tuig (longeren en de lange lijnen kende hij al), maar voor de overgang naar de wagen heb ik een meninstructeur bijgehaald. Dit, omdat ik hiervoor niet de kennis in huis had.
Mijn paard pakte het zeer goed op, eerst met een tweewieler, gelijk naar buiten geweest (was uiteraard al wel buitenritten gewend onder het zadel), daarna voor de marathonwagen. Het heeft ongeveer 3 maanden geduurd voordat hij volledig betuigd en verkeersmak (grootverkeer!!) was. Het maken van bochten/keren op de weg vond hij moeilijk, omdat hij dan de bomen langszij voelt en het in eerste instantie niet begreep dat hij moest duwen. Dit moet je echt met het nodige geduld doen, ik nam 1x per week les en bleef door de weeks stevig door longeren. Nu heb ik mijn eigen wagen en maken we de bossen bij Heino onveilig. Enge dingetjes zoals water kun je daar mooi oefenen in de bossen. Eerst de basis onder de knie krijgen, daarna moeilijke dingen opzoeken en er niet voor uit de weg gaan. Nu ben ik bezig met 2span rijden, dit voelt voor Yetse weer anders, maar hij pakt het braaf op. Voordeel is dat hij sterk is in enkelspan, hij trekt goed.
Veel succes!!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:57

Wat leuk om te horen dat die van jou het zo goed oppakt Yetse!
Ik hoop dat de mijne hetzelfde gaat doen.
Het is natuurlijk wel een voordeel dat ze al onder het zadel beleerd zijn en aan het verkeer gewend zijn.
Kan me wel voorstellen dat hij de bomen van de wagen eerst moeilijk vond, is toch weer even iets heel anders aan zijn lijf.
Fijn dat hij het nu zo goed doet in het tweespan!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:09

ik beleer ook altijd alles zelf met behulp van mijn oudste merrie.

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:41

Mijn eerst paard heb ik laten beleren bij een man. Voordat mijn paard werd beleerd is er een ander paardje beleerd, die nu ook van mij is. Mijn ene pony die was al beleerd en mijn andere 3 jarige pony heb ik zelf beleerd. 1 keer tuig omgehad en 1 keer iets gesleepd en meteen voor de kar in 2 span.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:59

Ik had er geen ervaring mee, dus daarom heb ik het laten doen. In 3 weken kwam mijn pony al betuigd terug, super!

Arethusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:42

Hmm, als je twee span wil gaan rijden met een onbeleerde pony, moet je beleerde pony dan super braaf zijn?
Ik vraag me af of ze dan juist niet veel sneller samen gaan klieren??
Groeten Sandra

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:47

Wij hebben toendertijd zelf mijn paard " beleerd"

De man die me hielp had er bij ons op stal al 2 mak gemaakt. dus dat geeft vertrouwen (en daarvoor nog meerdere)

ik heb zelf vooraf wat geoefend met tuig eraan, dan op de strengen gaan hangen (laten hangen door een 2e en 3e persoon) voor de druk op de borst,

De eerste keer dat hij er mee aan de gang ging, ging er zo'n pallet achter. das geen gewicht, maar tis toch wat. en die zelfde dag(kwartier laten) de marathon erachter.

Eerste rondjes ernaast gelopen, en daarna erop.
Ging niet vlekkeloos, wel veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:49

Arethusa schreef:
Hmm, als je twee span wil gaan rijden met een onbeleerde pony, moet je beleerde pony dan super braaf zijn?
Ik vraag me af of ze dan juist niet veel sneller samen gaan klieren??
Groeten Sandra

Je mag toch aannemen dat je een pony eerst in enkelspan beleert alvorens je die in dubbelspan zet. En twee groenen in een span, lijkt me niet echt slim. Het is een normale gang van zaken dat een jong onervaren paard eerst in dubbelspan gaat met een ouder, ervaren dier.
Voor wat betreft klieren, nooit last van gehad maar dat is een kwestie van opvoeden.

Arethusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:52

Oh oke maar ik heb een beleerde pony die is meestal gewoon braaf. Zou je de 'onbeleerde pony' er dan eerst naast zetten voordat je met hem alleen gaat rijden? Ik bedoel dan hij kent verkeer auto en dergelijk en het tuig heeft hij ook al vaker gedragen.....

Arethusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:54

en klinkt misschien raar hoor maar zet je dan de beleerde pony links? ik denk van wel maar weet niet of er voorkeur bestaat om die dan juist rechts te zetten of juist dit af te wisselen en dus ze niet aan een vaste plaats links of rechts in het span te wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:55

Ik snap je vraag niet, Arethusa. En uit je opmerking blijkt ook niet of je beleerde pony nou voor de kar loopt of niet. Graag even duidelijker formuleren, misschien is het dan mogelijk te antwoorden.

Arethusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:59

Oh sorry, komt ie nog een keer.
Ik heb een merrie die loopt alleen voor de kar. Ze is meestal redelijk braaf. Ik heb er een ruin bij gekocht die loopt nog niet voor de kar. Ik wil ze samen en allebei apart voor de kar kunnen zetten. Ik dacht dat het dan het makkelijkst is om ze eerst in dubbelspan te zetten en daarna de ruin alleen voor de kar.
Ik vraag me daarbij hardop af of je beide ponys altijd in moet spannen op een vaste plaats in het span dus links of rechts of juist dit af te wisselen zodat ze allebei links en rechts kunnen lopen. Hoop dat het zo duidelijker is.
Typen is altijd lastiger dan gewoon praten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:06

Ik denk dat het beter is om de ruin eerst te leren trekken, dus in de bak met een sleep in plaats van hem out of the blue in te spannen naast de merrie. Als je hem zover hebt gekregen dat hij kan trekken, zou ik hem in het verkeer eerst rechts in het span zetten. Later, als hij goed is doorgereden, kun je afwisselen.
Ik adviseer je om er een ervaren iemand bij te halen, om de ruin in tuig te beleren.

Arethusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:07

Oh oke, bedankt voor je advies.