Parelli pattern filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Parelli pattern filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 06:51

http://www.youtube.com/watch?v=kQ2fUz_EvX0

De eerste keer deze pattern. Het is veel moeilijker dan het lijkt en de co-ordinatie van stick, touw en paard is erg lastig. Dan te bedenken dat je ook je voeten stil moet houden en je paard moet lezen maakt het bijna onmogelijk dit in één keer perfect te doen.

LB is een LB-ex/in met de laatste tijd maar weinig drive. Een achtje is dan ook niet echt motiverend voor hem, zeker omdat hij het concept nog niet snapt. De tweede keer begon hij het echter wel door te krijgen en ging z'n playdrive ook drastisch omhoog. Ik zal later deze week nog eens een filmpje maken als we de pattern wat vaker hebben herhaald.

Eigen opmerkingen:
- niet blokkeren in m'n sent-schouder
- drive zone 1, niet zone 2
- zorgen dat ik in het midden sta
- Zorgen voor iets meer drive (teveel draw)

Ik ben onmiddelijk gestopt nadat de verandering zichtbaar was, omdat hij gedurende het hele filmpje steeds langzamer wordt. Daarom zit er maar één echte goeie in op het eind. Het is veel proberen. Meer commentaar geef ik in het filmpje zelf.

Cemmie

Re: Parelli pattern filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:27

Alicia,

het ziet er goed uit hoor!

Je maakt echter een fout, waardoor je paard het niet meer begrijpt.

Als je de 8 wil doen, en je paard loopt op de cirkel, dan vraag jij hem naar je toe, door zijn achterhand te disengagen, en hem dan naar de andere kant op te senden!
De fout zit in de disengage!! Dat mag je niet doen! Een disengage houdt in dat de oefening absoluut gedaan is. Daarom blijft hij ook bij jou staan.

DUS ipv te disengagen (naar achterhand te kijken), stap je gewoon achteruit tot hij naar jou stapt, dan kan je hem naar de andere kant senden. Het kan zijn dat je in het begin vele stappen (10m?) naar achter moet. Maar na enkele keren zal je zien dat hij gaat anticiperen. Vanaf het moment dat je 1 pas achteruit gaat (of zelfs alleen met je bovenlichaam achteruit gaat), zal hij rond zijn achterhand beginnen draaien.
Is alles duidelijk?
Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 07:01

Ik snap wat je bedoeld, maar ik doe absoluut geen disengage. Het is duidelijk een draw, zonder druk op zone 4 (disengage is een zijwaartse buiging in mijn lijf, dit is een voorwaartse). Wat ik zie is dat mijn paard moeite heeft met mij passeren in de squeeze tussen mij en het paaltje, met name op de linkerhand. Hij is unconfident en wordt wat bracy. Daarbij blokkeer ik in mijn sent-schouder waardoor ik hem ook nog eens tegenhoudt. Ik heb me dit gerealiseerd en het opgelost. Inderdaad, hij snapt het in dit filmje nog niet (inmiddels wel, nu draaft hij al achtjes zonder te stoppen), en ik heb moeite met de handigheid die deze pattern vereisd.

Cemmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:28

Het is inderdaad even gewoon worden aan de techniek Haha!

Ik vind dat je heel goed omgaat met je paard. Dat heb ik in je verschillende filmpjes gezien!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:39

Het ziet er beter uit dan in het vorige filmpje, maar zoals je zelf ook al aangeeft ontbreekt de handigheid aan jouw kant soms. Niet zo gek ook, je moet veel tegelijk.
Het punt wat me wel opvalt is jouw onrust in het gebruik met de stick. Wat gebeurt er als je het eens probeert zonder? Immers, als jij al onrustig beweegt (en dat doe je nog steeds) dan vergroot de stick jouw beweging.

dekoezegtboeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:12

het ziet er inderdaad beter uit dan het vorige filmpje... wat weny ook al opviel, je stick gebruik. misschien kan je het belletje er aan doen, of doe don't make me pick up my stick