Problemen met longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ing_ee

Problemen met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:37

Ik heb een 5Jarige Draver ( lady )
Ze Loopt goed voor de kar, en luisterd goed naar de comando's.

Ik ben vandaag begonnen met longeren,
alleen gaat dat nog niet zo goed, ze komt elke keer naar me toe lopen/draven/galoperen,
met een zweep tegen houden is geen optie want daar loopt ze gewoon doorheen.

heeft iemand nog goede tips?

giotto

Re: Problemen met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:48

Zien dat je een driehoek vormt met je paard.Je moet eigenlijk ter hoogte van haar kont staan met je zweep.Dan sta je er achter en moet je ze normaalgezien voor kunnen zijn als ze naar je toe wilt komen...
Is echt wel een kwestie van snel zijn...
En vermits ze de kar gewoon is,kan longeren met twee longes ook wel helpen.Als je dat nog nooit gedaan hebt,kan je beter de eerste keren iemand met ervaring laten longeren.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:19

Je kan ook iemand vragen om je te helpen die aan de buitencirkel loopt en het paard met een touw vasthoudt. Misschien snapt je paard niet helemaal wat de bedoeling is, iemand die hem ondersteund in het lopen van de rondes kan hiervoor soms een goede hulp zijn voor je paard en hopelijk ook een oplossing voor je probleem.
Ook belangrijk is, dat je goed naar zijn achterhand gericht blijft, zodra jij op hoofd/schouderhoogte komt kan je met lichaamstaal (onbewust) een signaal afgeven dat je paard moet stoppen en/of naar je toe moet komen.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:55

Doe eerst eens los longeren , zodat ze gegrijpt wat je bedoelt, du sprru op lichaams taal met haar werken.
Als dat begrepen word zal het longeren veel makkelijker gaan, want meestal ligt de fout bij je zelf, idd te ver naar voor of te ver naar achter, neem ook een niet te lange lijn in het beging, ik begin op de cirkel altijd met een lijn van 4.5 meter.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:39

Ik zou het eens proberen met dubbele lijnen, ze loopt al voor de kar, dus de lijnen achter zich langs zal ze ni eng vinden, en met dubbele lijnen kan je haar gewoon op een mooie volte sturen.
ps als je zelf nog nooit met dubbele lijnen gelongeerd hebt, zou ik er wel iemand bij halen die er verstand van heeft, want je kan er ook flinke ongelukken mee veroorzaken.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:23

Persoonlijk zou ik inderdaad eerst los longeren, dus rondjes laten lopen zonder de longe eraan. Dat is trouwens als je een speciale longeerruimte hebt.
Of idd met iemand die ernaast loopt aan de buitenkant, zodat het paard snapt wat ie moet doen.
De dubbele longe zou ik mee wachten, het is idd makkelijker om het paard te sturen en te corrigeren, maar als het paard niet precies snapt wat longeren is,
dan ken het cker met de dubbele longe goed foutgaan, zoals Romy_tessa ook zegt.
Succes!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:09

--> LO

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:37