Lieke schreef:Ik denk dat het wel verstandig is om eerst een boek te halen en er veel over te lezen (hoewel het beste zou zijn als je iemand kent die er veel ervaring mee heeft).
Verder is een goede plek wel belangrijk om te oefenen. Het liefst een afgesloten stukje zand ofzo, gras is niet zo handig want dat leidt af.
Je kan denk ik het beste beginnen met volgen, halthouden,pasje opzij, pasje achterwaarts en blijven op commando. Met kunstjes als spaanse pas ed zou ik pas beginnen als de basis er goed in zit. En je moet niet vergeten dat sommige kunstjes ook gevaarlijk kunnen zijn (zoals steigeren).
Of je nou een clicker gebruikt of niet, belangrijk is dat je goed gedrag altijd beloont, slecht gedrag negeren en niet afstraffen.
Verder niet te lang bezig zijn, het moet voor je pony ook leuk blijven. 10 minuten de aandacht bij jou houden is al harstikke moeilijk voor zo'n jong paard/
ja dat boek wil ik zeker halen .... en ze is zo lief dat ze me al volgt in de bak en als ik ga rennen achter me aan rent:Den als ik achteruit loop loop me mee:D
dat doet ze wel als ik met haar in de bak sta.
longeren vind ze nog wel beetje moeilijk....
maar gaat steeds beter,, ze is zo leergierig