Racen aan de longeerlijn..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Racen aan de longeerlijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:14

Tja, Sheila is de laatste tijd weer érg vrolijk (gelukkig!), maar zo ook met longeren. Had een tijdje niet gelongeerd dus pakte dr vandaag weer eens op. Maar dat ging dus niet zoals gepland. Ze reageerd eigenlijk altijd op stem. Bij 'Hooooooooooo maar' een aantal keer gaat ze steeds langzamer, bij klikken harder. Maar vanavond reageerde ze daar totaal niet op. Had dr net aan de lijn en mevrouw begon al meteen te rennen en te bokken, had gelukkig de lijn lang zodat ze me niet raakte. Op stem kwam ze niet terug, op korte ophoudingen ging ze harder, op een combinatie daarvan reageerde ze ook niet. Bij elk geluidje of beweging was ze weer helemaal uit dr dak. Uiteindelijk heb ik dr langzaamaan naar me toe laten komen en de lijn losgemaakt. Vond het ff te link worden, ze maakte zulke rare sprongen dat ik bang was dat ze in de lijn bleef hangen. Nou heb ik niet zo gek veel ervaring met longeren, wel eens een lesje gehad. En het is eigenlijk altijd prima gegaan. Ze doet vaker druk aan de lijn, maar dan krijg ik dr weer terug, nu dus niet. Ze was voor het longeren trouwens al even los geweest in de bak dus ik verwachtte dat de meeste energie er wel uit was. Hoe los ik dit goed op als ze de volgende keer weer hetzelfde doet?

Marieke_K

Re: Racen aan de longeerlijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:31

Of het echt 'de' manier is weet ik niet, maar zelf laat ik zulke figuren altijd uitrazen aan de lijn en blijf ik met ze bezig (voorwaarts houden, op de volte). Ik stop pas met longeren als ik de reactie krijg die ik van ze vraag. Soms duurt dit wel een kwartier, maar ik wil niet eerder stoppen, anders kan het ook een leuk spelletje worden (paard doet gek; baasje stopt. Dat hebben ze vaak heel snel door).

Zolang ze voorwaarts blijven lopen (dus niet stil gaan staan of omdraaien) kunnen ze niet zo snel in de lijn vast komen te zitten, hou ze wel op de volte middels een handgebaar/zweep, dan is de kans helemaal klein dat ze in de lijn verstrikt raken, zeker als je met een enkele lijn longeert. En blijf zelf opletten dat je op tijd de lijn korter kan maken mocht het nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:29

Okee. Ja ik weet wel dat dit van Sheila zeker geen uitproberen is maar gewoon energie die eruit moet. Maar uit laten rennen vind ik persoonlijk dus een beetje eng, ook omdat ik zelf niet zo sterk ben. Lijn heb ik sowieso altijd hoog, en klein aanwijszweepje er ook bij. Lachen Ik ga het van de week nog maar een keer proberen. Dankjewel.

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:30

myn verzorgpony die rent ook aan de lijn ALTYD aan de lijn en bokken en springen maar dan laat ik hem uitrennen en dan reageerd hij weer maar het is een lekker eigenwijs hengstje maar by hem werkt het

sun88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:02

Hoi, inderdaad wat je zelf al zegt is uit laten razen misschien de best oplossing. Als je haar nu eerst losgooit in de bak en desnoods zet je de helft af als de bak erg groot is, dan gebruik je een longeerzweep om haar rond te laten lopen. Dit deed ik altijd bij mijn pony: eerst zonder zweep rondrennen en daarna met behulp van de zweep ervoor zorgen dat ze gewoon (op haar tempo en desnoods met een paar bokken) een richting uit loopt.
Dus de zweep gebruikte ik eerst alleen om ervoor te zorgen dat ze niet dwars de bak door ging en op dezelfde hand bleef lopen.
Misschien helpt dit, succes