[AR] Help !!! bit gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Help !!! bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 09:50

Voor mijn pony ferro ben ik op zoek naar een ander bitje. Hij loopt nu op een B stangetje maar daar kan ik bijna niet aan komen.

Ik zoek een ander bitje wat zachter is. Zelf denk ik aan een gebroken liverpool en dan in maat 11,5.

Maar waar zijn deze te krijgen voor een beetje normale prijs. Bij letty zijn deze bitten 150 euro dat vind ik iets te.

Wie kan mij helpen ???

Salama

Re: Help !!! bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:54

Kan je niet beter gewoon een trensje kopen? een liverpool is ook echt scherp namelijk Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:07

Een enkel gebroken liverpool vind ik niet fijn in de mond liggen. Door je hefboomwerking versterk je het 'notenkraak'effect van dit mondstuk, waardoor naar mijn inziens niet prettig is voor een paard. Een dubbel gebroken liverpool ligt dan fijner in de mond als je graag met een gebroken bit wil rijden.

Verder is er geen standaard bit waar een pony goed op gaat lopen. Ga dus gewoon wat uittesten. Ik heb hier nog wel een enkel en dubbel gebroken liverpool liggen maar dat is 12,5. Dat is veel te groot, waardoor je niet een echt goed beeld krijgt.
Wat ik zelf ook geprobeerd heb bij mijn pony is beginnen met een trens. Dus ga eens een paar keer met een dubbelgebroken trens rijden (die kost je namelijk max. 2 tientjes), zoek een veilige plaats op om dit te testen en kijk hoe je pony erop loopt. Als hij er prettig op loopt kan je daarna weer overschakelen naar een stang, met hetzelfde mondstuk.

Misschien helpt het ook om je kinketting te onderleggen met een stukje leer?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:07

ja maar om gelijk over te gaan op een trensje vind ik nog al een grote overgang.

Hij is buiten namelijk wel goed te rijden op de b stang alleen voor dressuurmatig trainen gaat het niet. en ik wil dan toch liever wel een bit met kinketting.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:08

ja ik heb wel een enkelgebroken trens die ga ik nu eerst proberen met longeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:21

Mijn ervaring met gebroken (ik heb dubbelgebroken geprobeerd met mijn vorige paard) was ook niet ideaal.

Ik rijd mijn huidige paard, met gevoelige mond, met een Happy Mouth (kunststof) Liverpool stang.
daar reageert ze goed op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:28

Heel slim om het eens te testen met longeren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:29

Ik heb 2 tuttels met bitten.
Ik begin altijd met een simpele liverpool en als dat niet werkt ga ik verder zoeken.
De een heb ik een gebroken B stangetje geprobeerd, happymouth en een nep-myler liverpool. Die loopt nu op een 4rings trens ondanks dat ik er liever er een stangetje in heb.

Nummer 2 heb ik ook de gebroken B stang en de 4rings trens geprobeerd maar loopt nu op de happymouth liverpool.

Alle andere die ik gehad heb deden het prima op een simpele, de meest goedkope liverpool.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:33

happy mouth liverpool waar zijn die te krijgen ???

Gewone liverpool heb ik liggen miss die ook eens een tijdje proberen ??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:35

Ik heb de goedkope versie bij Huppa.nl vandaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:03

Is een ongebroken thiedemanbit niet iets voor je? Of ze er in dat maatje zijn weet ik niet. Die van imperialriding stoppen op 12.5, maar ik zoek nog wel even door voor je.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:05

als hij buiten wel te rijden is op de B stang, waarom dressuurmatig dan niet? Zit je dan niet teveel aan je leidsels?
Klopt de mond verder? (hierbij denk ik bijv aan een hangend rooster)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:40

hij is bij de tandarts geweest en heeft een prima gebit.

Buiten vraag ik niet veel van m. Ik wil hem nu wat meer dressuurmatig gaan rijden en als ik wat meer druk geef gaat hij daar tegen in en nageefelijk rijden gaat ook moeilijk.

is moeilijk uit te leggen zo op de computer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:52

hangend rooster kan zomaar ineens opkomen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:18

ik ga straks eens even in zijn mond kijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:50

Maar waarom zou je met dressuuren meer druk willen hebben dan met buitenrijden??
Als je je pony correct nageeflijk rijdt, dus door de achterhand eronder te laten rond en bol in de bovenlijn en niet op je kinketting, heb je nauwelijks druk in je handen. Zelf heb ik met dressuur trainen zelfs minder druk in mijn handen dan buiten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:43

dat klopt idd. maar omdat ik daar met ferro nog niet echt mee bezig was en ik nu wat serieuzer met hem wil gaan rijden loop ik daar nu tegen aan.

Mijn andere pony loopt op een zelfde B stang en dat gaat prima. zowel buiten als in de bak. maar met haar ben ik al iets langer bezig en ook meer dressuurmatig.

Ferro moet dus nu gaan leren meer zijn achterhand er onder te zetten en meer los te laten in de kaak. mijn instructrice heeft er van de week ook even aan gevoeld en had ook het idee dat een ander bitje miss beter voor hem is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:52

Soms is een ander inderdaad een goede oplossing. Maar als een paard niet correct gereden wordt, zal het bit het probleem niet oplossen. Ik vind dat je heel verstandig bezig bent door ook je instructeur te laten voelen wat jij voelt en zijn advies erover te laten geven. Ik hoop dan ook dat dit de oplossing is en dat je hiermee verder kan gaan opbouwen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:55

Citaat:
Ik zoek een ander bitje wat zachter is. Zelf denk ik aan een gebroken liverpool en dan in maat 11,5.

dat is zo ongeveer van het ene uiterste naar het andere uitsterste
gebroken liverpool is iig scherper ..

onze pony vind de B stang ook niks
wij gebruiken nu een dubbelgebroken trensje
ondanks het feit dat ik liever een hefboom zie vor bij het mennen voor het geval dat
doet hij het met dit bitje veel beter