iemand die oefeningen weet, of wat er anders is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

iemand die oefeningen weet, of wat er anders is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:32

mijn paardje heeft heel veel moeite met het geven van zijn voetjes,
toen ik hem in het begin had was dat absoluut geen probleem
maar nu wel!
hij wil ze wel geven maar kan voor mijn gevoel absoluut zijn evenwicht niet houden!!
hij gaat niet tegen mij hangen en probeert ook niet echt zijn voet terug te krijgen, maar hij probeerd zal maar zeggen zijn evenwicht te houden door heen en weer te gaan bewegen.(soort van schommelen)
als ik dan zijn voet weer neer wil zetten valt hij er haast op(kan niet helemaal uitleggen)

na dat ik hem volledig heb afgestreken gaat het ietsje beter maar nog niet voldoende!
wie weet er nog andere dingen??

en kan er misschien medisch iets mis zijn?
de problemen zijn nl. gekomen nadat hij in de trailer is geweest en daarin steigerde en met zijn voorbenen over de voorstang kwam,
daar hang je niet zo lekker Vork maar verder er niets aan overgehouden,
alleen sindsdien kan hij zijn evenwicht niet bewaren,
overigens kan hij ook geen stelling links en recht!!

liljebo

Re: iemand die oefeningen weet, of wat er anders is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:01

Ik zou hem gewoon eens goed laten nakijken, evt door een fysiotherapeut. Lijkt me idd een lichamelijk probleem

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:38

Ik ga mee met Sandra/liljebo.
Dit zou iets lichamelijks kunnen zijn, waardoor het paardje gewoon veel moeite heeft met zijn evenwicht.
Je zou deze hypothese ook kunnen testen door vanaf de grond met hem te gaan werken, proberen of hij zijn hoofd naar links en naar rechts kan bewegen. Kun je zijn achterhand bewegen, van je af?

En voor het voetje, je zou het ook kunnen proberen zonder dat hij op je kan leunen, gewoon zien of hij het zelfstandig kan.
Pak een stokje (geen zweep, dit zwiept teveel) en ga zachtjes op zn pijpbeen tikken. Je paard vindt dit vervelend en gaat dus proberen er onder uit te komen. Als hij zijn voetje optilt, stop je abrupt met tikken. 10 seconden later probeer je het opnieuw.
Je gaat proberen de tijd dat hij zijn voet optilt elke keer te verlengen.

Succes ermee, maar laat ajb éérst een fysio komen!!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:09

bedankt voor jullie antwoord, zal er eens iemand naar laten kijken!
heb gister weer geprobeerd zijn voetjes op te tillen, na goed afstrijken, ging wel redelijk maar valt me op dat hij met een kant wel meer moeite heeft als de andere, dus dan zou het best medisch kunnen zijn.
hij gaat helemaal niet op mij leunen trouwens, maar ik zie wel dat hij het heeeel moeilijk vind.

hij kan zijn hoofd naar mijn idee ook niet goed bewegen, en daarbij is dezelfde kant een probleem.

bedankt voor de oefening, zal het eens proberen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:34

Mijn pony van 39 had ook last van het zelfde probleem maar bij haar was het dus ouderdom. Mijn pony van 20 jaar gaat las ik lang met een hoef bezig ben om te bekappen ook een beetje schommelen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 18:01

tja, die van mij is 3 dus dat zal nog niet het geval zijn:P

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:10

siskeh schreef:
tja, die van mij is 3 dus dat zal nog niet het geval zijn:P

Nou, misschien juist daarom, omdat ze nog zo jong is moet ze het nog leren om op 3 benen te staan. een optie is om een hoefstaandaard te kopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:21

jahh hoefstandaard moet ook nog komen idd, maar gaat nu eigenlijk al wel wat beter, alleen moet ik hem heel raar neer zetten om zijn benen op te kunnen tillen, maar het kan inderdaad zijn dat hij doordat hij nog zo jong ik moeite met zijn evenwicht heeft