Mijn haflinger wilt niet gelongeerd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemree_Romyy

Mijn haflinger wilt niet gelongeerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:15

Hallo iedereen.

Ik heb een haflingermerrie van 7 jaar oud. En ze wilt dus niet gelongeerd worden Boos!. Heel erg vervelend dus. We roepen er vaak wel iemand bij die ervaring heeft, maar op ten duur gaat ze bij die ook vervelen. Ze loopt steeds naar binnen toe. We kunnen haar heel soms haar longeren zonder de longeerlijn, maar op ten duur loopt ze ook weer naar binnen. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Kusjx. Haha!

viv77

Re: Mijn haflinger wilt niet gelongeerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:16

misschien met dubbele longe longeren???

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:20

Ik ben het eens met viv77, als eens geprobeerd met dubbele lijnen. Of iemand erop zetten tijdens het longeren zodat die met beenhulpen de haf kan corrigeren. En veel afwisseling bv een keer met cavaletti's.
Succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:23

Mijn paard doet dat ook, maar als ik haar met de zweep bij de schouder corrigeer gaat het goed.

Cemree_Romyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:21

eilleen333 schreef:
Mijn paard doet dat ook, maar als ik haar met de zweep bij de schouder corrigeer gaat het goed.

Bedankt,
maar dat hebben we ook al geprobeert. Maar het lukt ook niet.

Cemree_Romyy schreef:
viv77 schreef:
misschien met dubbele longe longeren???

Bedankt,
ik zal het gaan proberen of het gaat lukken. Knipoog
Kusjx
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-08-08 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Cemree_Romyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:52

Gemmeke schreef:
Ik ben het eens met viv77, als eens geprobeerd met dubbele lijnen. Of iemand erop zetten tijdens het longeren zodat die met beenhulpen de haf kan corrigeren. En veel afwisseling bv een keer met cavaletti's.
Succes

Bedankt,
ik kan het wel eens proberen.
Nouja, ik ga wel kijken ofdat het lukt. Knipoog
Kusjx

Denatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:44

dat deed die van mij ook altijd ik heb ook een haflinger maar het helpt om een longeerzweep langs zijn buik te houden en dan hem naar buiten te duwen met de zweep en dan met de zweep achter zijn kont te blijven en dan moet het toch volgens mij wel lukken en natuurlijk niet slaan alleen als het echt nodig is want anders is het zielig

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:30

zelf sneller reageren. Pas op met dubbele longe, als hij dan ontsnapt is het gevaarlijker als 1 lijn.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:36

zonneglans schreef:
zelf sneller reageren. Pas op met dubbele longe, als hij dan ontsnapt is het gevaarlijker als 1 lijn.

Ben het met zonneglans eens, longeren met dubbele lijnen doe je niet zomaar even en vereist wel wat ervaring. Heb je niet iemand bij je in de buurt met veel ervaring die je kan helpen?

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:38

Zwaai het einde van de longeerlijn naar haar lichaam, of geef een duw of geef een trap in de lucht naar haar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:11

mij shetlander heeft dat ook een hele tijd gedaan, genoeg geduld hebben en met een dubbel longe gaan werken? en de zweep er goed bijhouden en allert blijven.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:11

Met zand gooien in haar richting dan gaat ze wel naar buiten; daar hebben ze toch een hekel aan!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:37

Een paard heeft er niets van als je ze is een keer een tik geeft met de longeerzweep. Het is een teken van; en nu opletten! Kan misschien ook nog wel helpen Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:40

probeer goed ter hoogte van de kont van je paard te staan, op die manier drijf je een paard op. Wanneer je teveel in 1 lijn staat met het hoofd (oog), dan zal het paard zich afgeremd voelen en stoppen/naar je toe komen. Het lijkt mij het slimst om hiermee wat te proberen wanneer je je paard niet aan de longe hebt, maar in een longeercirkel om je heen laat lopen.

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:06

probeer de dubbele longe en bij sturen met de zweep of het uiteinde van het touw. mijn pony doet het ook maar het gaat nu al een stuk beter!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:25

Die van mij had het ook in het begin. En we hebben eerst met 2 personen gewerkt. en 4 weken enkel longeren.

Eerste halve week 1 iemand aan de longe en zweep in de handen, persoon twee meelopen aan de hand. Tweede halve week nog steeds 1 persoon aan de longe met zweep en persoon 2 verwijderd zich verder en verder van de haflinger.

Week twee komt persoon twee bij persoon 1 staan en helpt met de zweep de pony corrigeren indien pony dreigt te stoppen, steigeren, binnenkomen etc. Op het einde van week twee moet het probleem weg zijn. In week drie en vier ga je 'leuke' dingen doen aan de longe, balkjes, kruisjes, iemand erop, eens wat minder lang etc.

Heel belangrijk is dat als ze het goed doen dat ze mogen stoppen. Heeft bij mijn haf ontzettend goed geholpen! En dat was een draak om te longeren. Ze heeft mij en mijn vriend meermaals door het slijk getrokken of dreigend op ons afgesteigerd.

en over dubbele lijnen, dat is niet iets dat je zomaar doet hoor Knipoog Heb zelf eerst mijn oudste merrie 3 jaar deftig aan de longe leren lopen voor ik dat met haar wou doen. Het is geen lachertje als ze met twee touwen op de loop gaan!

Superbelangrijk wat hier ook word gezegd, probeer je lichtjes te draaien richting kont en je ogen te focussen op de schouder. Heb hier speciaal les voor gevolgd, als je teveel oogcontact gaat maken kom je automatisch voor je paard terecht en dat is een teken van stoppen.

Veel succes!

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:29

Maar als je de ogen op de schouder houdt en je draait richting kont draai je je hele houding 'dicht'. Dat is juist een reden om te stoppen, en ev naar je toe te komen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:26

Ik denk dat het vooral een kwestie van ervaring is die je nog op moet doen. Waarschijnlijk sta je toch nog niet goed en geef je je paard onbewust het commando om naar binnen te komen. Mijn merrie was in het begin ook niet makkelijk aan de longe en heeft vooral rechtsom de neiging om snel naar binnen te komen. Ik laat haar dat gewoon merken met de zweep, dus een flinke zwiep met de zweep richting borst zodat ze weer naar buiten gaat.
Het is ongehoorzaam gedrag en dat moet gestraft worden. Ze weet nu waarschijnlijk dat naar binnen komen niet werken betekent, en die cirkel moet doorbroken worden.

tainy_sjaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:15

wat doet ze fout tijdens het longeren?

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:50

je kan ook met dubbele longe werken en buiten er goed aanhouden en met je longeerzweep de pony naar buiten zetten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:00

Ik heb gelezen in het profiel van ts dat ze elf jaar oud is. Het lijkt me dan ook dat longeren met dubbele lijnen dan wel erg hoog gegrepen is. Ik zou zoals eerder gezegd onder begeleiding goed leren longeren. Pas later, wanneer dit goed lukt kun je het proberen met twee lijnen. Het is nl. best lastig om bij een paard dat nog het een en ander moet leren ook nog eens met twee lijnen te beginnen. Stel het paard loopt naar binnen, natuurlijk moet je dan de buitenteugel erbij houden en met de zweep naar buiten drijven. In theorie heel makkelijk, maar in praktijk heb je dan wel twee lijnen in je hand en een zweep en een onwillig paard. Clown

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:13

ja oke, maar dat maakt voor het feit niet uit, ik denk dat er beter een ouder iemand de pony op deze manier kan trainen want 11 jaar is wel erg jong om goed over te komen en dat de hulpen goed doorkomen

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:25

janakaya schreef:
ja oke, maar dat maakt voor het feit niet uit, ik denk dat er beter een ouder iemand de pony op deze manier kan trainen want 11 jaar is wel erg jong om goed over te komen en dat de hulpen goed doorkomen

Leeftijd hoeft niet uit te maken. Misschien is het dan leuk en handig voor je om een cursus te doen waarbij je leert wat de invloed van je eigen lichaamstaal is op het paard. Een jong iemand die daar goed mee om kan gaan, kan misschien wel beter de hulpen overbrengen dan iemand van bv 50 die dat nooit geleerd heeft.
Hetzelfde geld voor kleine mensen en grote paarden. Je intentie en lichaamstaal zegt meer dan je leeftijd, gewicht, lengte of wat dan ook Lachen

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:11

Idd met een dubbele longe even longeren. Dat werkt meestal wel. De tip van het zand zou ik alleen niet zo snel gebruiken, want na een tijdje hebben ze daar ook schijt aan. Tong uitsteken
Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:15

Hee! Ik zie dat je ook in de buurt van Tiel loopt!

Tsja, volgens mij is het gewoon het handigst om rustig te beginnen, met dubbbele longeerlijnen en gewoon eerst een aantal rondjes laten stappen. Als ze dit goed doet, belonen en dan iets anders gaan doen wat ze wel leuk vindt. Dit kun je steeds verder uitbouwen en volgens mij wordt het uiteindelijk een stuk beter, je moet gewoon veel geduld en vertrouwen hebben.. Lachen

Mars, mijn verzorghaf, hebben we ook met veel geduld mooi leren lopen aan de longe. Hij vond het vroeger ook afschuwelijk, en nu:
http://gallery.mac.com/daavri1/100066/DSC00830/web.jpg