In België bestaat er zoiets als het MKB ofwel Menopleidingen Koetsiersbrevet België. Zij geven een degelijke opleiding en leveren na een theoretisch en praktisch examen een diploma af. Dit diploma wordt wel erkend door de LRV, maar niet door het VLP; zij hebben hun eigen examen. De cursussen van het MKB zijn echter ruimschoots voldoende om het examen van het VLP te kunnen slagen; als je dat wil, kost je dat nog eens 25 EUR om dat af te leggen. Ik weet dat ik hiermee met de deur in huis val, maar het kan maar duidelijk zijn. 
Ik heb een cursus gevolgd in Aalter (zie hier) en was er heel tevreden van. Eerst 10 weken algemene uitleg en "droog" oefenen aan het mentoestel, en daarna ik denk een week of 10 praktijklessen. De lessen gebeuren met paarden en koetsen van de instructeur zelf; met eigen materiaal mennen kan, maar dan moet je dat natuurlijk meebrengen... Er is een informatievergadering zaterdagavond 30 augustus 2008 om 20h. Aangezien Aalter nogal ver is voor jou, kun je eventueel eens kijken of deze meneer iets kan doen. Ook hij is MKB instructeur, maar ik ken hem niet.
De cursus kostte geloof ik 300 EUR, waarbij nog een lesboek van 25 EUR komt en eventuele benodigdheden zoals eigen leidsels en zweep, al kunnen die ook van de instructeur gebruikt worden. Handschoenen heb je ook nodig en die zijn wel persoonlijk. Voor rond de 30 EUR heb je een goed paar van Ideal.
Groeten, SuSEQ