problemen met voetjes geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 17:05

ik zoek een nh manier om dit op te lossen want ik weet het echt niet meer.

Mijn mini jaarling gaf heel braaf hoefjes maar vanaf de zomer is het 180graden gedraaid.

Ze slaat met de benen, wilt ze lostrekken en aangezien ze niet zo groot is kan ik dan vaak nog lang vasthouden. Als ik dat met haar voorbenen doe gaat ze gerust op 1 of 2 knieen liggen of ze gaat op 3benen lopen of gaat zitten op haar kont.

Ik wil het met vertrouwen en rust oplossen, maar ik kan alle benen urenlang masseren en doen. Optillen gaat de ene dag zonder enig probleem en de dag erna dus 1 groot drama.

Tip van een stalgenootje was: haar neus omdraaien (praam effect) dan 4 hoefjes vragen, neus los en weer hoefjes vragen. Zo gezegd zo gedaan omdat ik haar hoefjes toch moest bekappen. Het werkte super en ze gaf daarna ook heel braaf haar hoefjes.

Maar ik wil het niet op die manier gaan 'oplossen'. Ik zie het niet als de oplossing en vind het totaal niet paardvriendelijk Huilen Als je haar neus pakt weet ze precies hoelaat het is en geeft ze daarna braaf alle hoefjes, maar als je haar neus niet pakt krijg je het dus gewoon niet voor elkaar.

Hoe los ik dit nu op een paardvriendelijke manier op?

JustMeKV

Re: problemen met voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:51

waarom werk je niet vanuit beloning, geduld en oefening?
Als ze haar voet op de ene dag zonder problemen heeft beloon haar dan flink (overdrijf maar er in! dat is geen probleem!)
Als ze de volgende dag tegendraads is.. gewoon hetzelfde,zodra ze haar been heeft, 5sec is al genoeg gaan belonen...werk vanuit de rust..niet vanuit sleuren, dat praamgedoe..heeft totaal geen zin en maakt alles veel erger dan dat het is...
Hoe meer je de goeie momenten gaat belonen en de slechte gaat negeren dan komt dit automatisch oke..

mijn merrie was ook heel moeilijk op 1achterbeen.. die gaf ze zonder probleem maar durfde 9 op de 10 keer uittehalen (en dat is vrij pijnlijk als je dit tegen je been krijgt!)
Ik heb haar dit ook zo duidelijk gemaakt... ze gaf haar been zodra ze rustig was beloonde ik haar..

Maak je zelf niet nerveus erin en werk met kwaliteit..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:21

schaam, ik zou haar inderdaad meer moeten belonen besef ik mij nu.

Het is gewoon zo frustererend als je weet dat ze het prima kan en ze doet het dan niet Verdrietig
en soms MOET je gewoon echt ff uitkrabben en dan moet je haast wel even in dat gesleur terecht komen. Heb je daar ook nog tips voor?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:15

in dit soort gevallen is voedselbeloning (in wezen clickertraining) een prima oplossing

voetje geven wordt iets positiefs, het levert wat op, KOEKJE!!!

moet jij eens zien hoe leuk voetje geven wordt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:27

Een jong paardje zit volop in de groei en ze hebben hun balans nog niet zoals een volwassen paard dat heeft.
Hier moet je gewoon rekening mee houden.
Als jouw paardje zo'n "moeilijke dag" heeft, vraag dan alleen eventjes een voetje optillen en meer niet. Daar gewoon die betreffende dag tevreden mee zijn en belonen.
Je hoeft het echt niet zo vaak te oefenen. Ze verleren het niet ofzo. Knipoog

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:06

Er werd hier ergens vermeld dat je voedselbeloning een prima oplossing is..
Maar dit vind ik eigenlijk totaal niet..jonge paarden worden vlug happig, en hoeven uitkrappen is nu ook weer niks speciaals vragen van een paard..
hoeven uitkrappen moet gewoon de dagdagelijkse bezigheid worden iets dat bij de gang van zaken hoort... en dat een paard dan ook tevreden moet zijn met een gewoon dikke knuffel of schouderklopje.. dit is meer dan voldoende
Voedselbeloning zou ik enkel gebruiken als je VD met je paard zou gaan doen... dan word er iets meer gevraagd iets extra's dus verdiend dit ook iets meer dan een dikke knuffel...
Mischien is VD ook een oplossing voor jou probleem... Leer je paard zijn voet te geven bij het een kleine aanraking van je hand.. en ga hier dan uit gaan belonen.. hoe vlugger hij dit door heeft,hoe beter hij zijn hoeven laat krappen zonder te gaan sleuren...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:23

Al gaat ie op één been staan, ik had gewoon het been vastgehouden en gewoon doorgaan, dat maffe gedrag negerend. Guy doet zovaak alsof het zoooo moeilijk om op drie benen te staan, hup hup met drie benen alle kanten op, maar dan beseft dat het toch makkelijker is om gewoon te blijven staan en dan heeft ie opééns een prima evenwicht. Als ie dan ook goed stilstaat, beloon ik hem meteen.
Voedselbeloning kan bij Guy trouwens niet, omdat ie niets uit je hand eet.

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:08

Hoi, mijn vader is hoefsmid. Dus ik weet wel ongeveer hoe je dat moet doen. Je pakt een lang touw of longeerlijn.Je doet de longeerlijn om het been. Dat haakje doe je door de lus. Dit trek je aan. en dan ga je aan dat been trekken. Waarschijnlijk zal ze de eerste paar keer trappen. maar dan kan ze jou in ieder geval geen pijn. Hopelijk snap je het hoe ik je het geschreven heb. In iedere geval veel succes

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:17

Ik zie iets over urenlang masseren en doen staan.

Hoe lang ben je meestal met je jaarling bezig? 10 minuten is lang zat, anders nodig je ze nogal uit tot klieren. Niet aan de benen gaan tutten, als je weet dat je eraan mag zitten, is dat genoeg.
Ik neem aan dat ze gewoon ergens buiten bij andere ponys staat? Dan is het toch helemaal niet nodig om iedere dag de hoeven uit te krabben?

Eerlijk gezegd pakken wij het jonge minispul af te toe uit de weide en bekappen ze dan, en dat gaat bij jaarlingen meestal al zo goed dat we het alleen afkunnen.
Als ze wel protest geven, en dat kan zomaar bij een jong paard, daar zijn ze jong voor, gaan we nooit vechten of sleuren maar gaat de praam erop.
Op die manier verdoven ze zichzelf, voelen ze geen angst meer en de keer erop hebben ze onthouden dat bekappen een relaxte klus is -de praam is dan ook zelden vaker nodig dan 1 keer.

Misschien niet zo natural, maar wel practical. Vork

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:09

Hoi, ik heb ook een jaarling met hetzelfde probleem. Afgelopen keer bij de hoefsmid inderdaad een praam erop gezet. Hier ben ik absoluut geen voorstander van, maar zelfs ik vond dat het nodig was. Ze ging er gewoon doorheen. Het been vast blijven houden heeft tot gevolg dat ze in paniek raakt. En ja, ze heeft bijna vanaf dag 1 geleerd om voeten te geven.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat haar leeftijd in combinatie met het feit dat ze op die leeftijd niet goed weten hoe ze hun evenwicht moeten houden, heeft geleid tot vreselijke onzekerheid. Het is in feite nog een baby! Je mag niet verwachten dat ze op die leeftijd al net zo geroutineerd zijn als een volwassen paard.
Zelf ben ik nu begonnen met clickertraining vanwege die onzekerheid. Dit gaat stukken beter dan ik in eerste instantie had verwacht. En nee, het heeft niet geleidt tot happerigheid o.i.d. Als je de clicker goed gebruikt, leer je ze nl gelijk dat happerigheid absoluut geen zin heeft. Sterker nog, je krijgt er een heel beleefd veulen van! Haha! Knipoog
En bedenk bij jaarlingen: Less is More! Op deze leeftijd kunnen dingen al snel intimiderend zijn.
Heel veel succes! Het gaat vast helemaal goedkomen!

Groetjes, Nancy

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:29

k had al het idee dat ze niet zo veel respect heeft maar het is dus een echte shet haha

Het probleem is na 1 dag opgelost, niet zoals ik het gedaan zou hebben maar een stalgenoot heeft geholpen. Gewoon vastgehouden, ze sprong even alle kanten op, liggen, steigeren en doen en daarna was het klaar! En sindsdien geeft ze alle hoefjes zonder problemen. Het klinkt misschien als dwang maar ze was echt niet bang.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:34

hmm, ik denk ook dat voedselbeloning een goeie is. Maar ik denk dat de hoefsmid manier met longeerlijn niet ok is.
Gewoon vasthouden doe ik uit mezelf ook. maar het leek een groter probleem. Ik hoop voor je dat het is opgelost!

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:58

Voedselbeloning is een hele goeie optie, sowieso als ze er moeite mee heeft is er in de tussen tijd dat het wel goed ging en nu niet meer waarschijnlijk iets verkeerds gebeurd. Kijk wel uit met voeren dat het niet een regelmaat wordt, had ooit eens een verzorgpaard waarvan het baasje had geleerd dat hij na elk voetje een koekje kreeg.. Ik sloeg per ongeluk een keer een koekje over ( je kan wel na gaan wat er toen ongeveer gebeurde) Masseren heeft weinig zin denk ik ze heeft zo te horen geen probleem met aan haar been te zitten maar puur om haar hoef te geven.
Wat je beter niet kan doen (is mijn ervaring) is vasthouden.. Zo krijgt zij een probleem met het hoefje aan jou te geven...

(dit is alleen maar mijn mening)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:08

Bij jonge paarden kun je heus wel eens hebben dat ze uitproberen.

Bij een pony die uitprobeert, is voedselbeloning juist niet handig. Vasthouden wel, en als je daar een dik zacht touw bij gebruikt maak je het voor jezelf makkelijker. Niks mis mee.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:22

Citaat:
Het probleem is na 1 dag opgelost, niet zoals ik het gedaan zou hebben maar een stalgenoot heeft geholpen. Gewoon vastgehouden, ze sprong even alle kanten op, liggen, steigeren en doen en daarna was het klaar! En sindsdien geeft ze alle hoefjes zonder problemen. Het klinkt misschien als dwang maar ze was echt niet bang

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:46

Oeps overheen gelezen. Knipoog

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:49

Toch jammer dat je het op die manier hebt geprobeert, het werkt in meeste gevallen wel maar het had op een veel paard vriendelijkere manier gekund.. Je stelt immers ook de vraag bij Van nature... Scheve mond Maar goed, het is al gedaan...

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:05

Ik zelf heb dit ook bij mijn verzorgpony en ga het nu maar eens proberen met clickertraining. Ik had voor mij zelf eventjes snel een handleiding getypt zodat ik die erbij kan houden als Repke even niet mee wil werken en omdat het gewoon handig is Haha! Ik zou hem even snel kopiëren :

dit is hem ,

Je tilt eerst de hoef op 1 seconden lang , klikt , zet hem weer rustig neer en beloont. Die doe je zo vaak en bij alle hoeven dat het gewoon een spelletje word en overlaad de pony met aandacht en brokjes enz. Als het bij alle 4 de benen prima gaat ga je een stapje verder door nu 2 seconden lang zijn benen vast te houden. Als dit goed gaat weer 1 seconde langer en zo ga je door totdat je ruim de tijd hebt om de hoeven uit te kunnen krabben. Als je pony dit zo’n 20 seconden bijvoorbeeld volhoud doe je dezelfde oefening maar met een hoevenkrabber erbij. Dus eerst til je de hoef op , krabt hem ongeveer 5 seconden een beetje uit , klikt , zet de hoef rustig neer en beloont. Dit doe je ook weer bij alle 4 benen en werkt dit zo af totdat het niet meer uitmaakt hoe lang je bezig bent en jij gewoon kan bepalen hoe lang het duurt. Als het goed is nu het probleem met voetje geven verholpen. Knipoog Ik ga het zo proberen door er gewoon een spelletje van te maken en niet een irritant iets waar wij allebei chagerijnig van worden. Succes !