[AR] Wat zijn de mogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat zijn de mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:04

Hallo bokkers,

Al langere tijd spookt het door mijn hoofd, om met Silence te gaan mennen.
Mede, doordat ik al 2,5 jaar op zoek ben naar een passend zadel en dat gewoon helemaal beu ben.
Kost me elke keer veel geld en ik schiet er niks mee op.
Ook beleven we allebei niet echt plezier aan het rijden en daarom ben ik wat mogelijkheden aan het bekijken.
Ik merk, dat ik een heel ander paardje heb gekregen sinds we niet meer rijden en ook voor mij is het plezier weer terug gekomen.

Wat zouden qua mennen de mogelijkheden zijn, en dan vooral, wat voor soort karretje (graag met foto´s/links zodat ik een idee krijg)?

Silence is een Welsh X Arabier van 1,51m.
Ik zou dan zelf met hem gaan mennen en graag 1 extra persoon mee willen kunnen nemen.
Het gaat echt om plezierritjes in de eigen omgeving. Voornamelijk door bosrijke omgeving.

Zou dat sowieso mogelijk zijn, of is dat simpelweg te zwaar voor hem?

Hulp etc. is geen probleem, hebben nog een menner op stal, die me vast een stuk verder kan helpen.
Het gaat dus echt om de eerste indicatie. Zo vraag ik me ook af, of een menbewijs verplicht is, wat het beleren voor de kar ongeveer kost en wat je ongeveer kwijt bent, voor een degelijke basisuitrusting? En wat je ongeveer qua tijd kwijt bent, voor je met je paardje op stap kunt als je bij 0 begint.

Alvast bedankt.

Wieke_vSM

Re: Wat zijn de mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:50

Hey daar,
kan je niet zo goed helpen aan foto's/links....
Weet wel dat je paard zat genoeg jou, je bijrijder en je karretje kan trekken. Als wij een paard gaan beleren doen we dat stap voor stap. eerst wennen met tuig op, dan mennen (dus schuin achter je paard aan wandelen en dan veel bocht werk doen) dan wen je hem aan de druk op de strengen door lopend te mennen en een ander gaat lichtjes aan de strengen hangen en zo de druk wat opvoeren. daarna deden wij altijd een autoband met velg en daar zat dan iemand op, en als dat helemaal goed ging, probeerden we het met het karretje, en dan zat er iemand naast de koetsier die een longeerlijn vast had zodat je als het nodig is snel kan ingrijpen. Zo deden we het zelf, dus zaten geen kosten aan... Ligt aan je paard, hoe hij het oppakt hoeveel tijd daar dan in gaat zitten.
pfff lang verhaal, als het niet helemaal duidelijk is mag je gerust pb sturen.
succes!!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:54

Dank je wel.
Denk dat beleren wel het beste zou zijn, aangezien ik er ook geen ervaring mee heb.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:54

Laten beleren is meestal de optie waar het kleinste risico aan zit. Zelf beleren is ook mogelijk, maar doe dat dan zeker met professionele begeleiding; een fout is snel gemaakt en kan verstrekkende gevolgen hebben. Laten beleren duurt meestal rond de 4 weken en kost ongeveer 400 EUR; uiteraard zijn er op beide vlakken afwijkingen in beide richtingen mogelijk.

Een goede basisuitrusting kost wel 't één en 't ander. Een compleet tuig van een degelijke kwaliteit vind je bij ideal nieuw voor een 600tal EUR; een goede koets heb je voor een dikke 2000 à 2500 EUR voor een degelijke tweedehands vierwieler. Daarnaast heb je nog een zweep en handschoenen nodig, nog eens goed voor 50 en 35 EUR; ook allerlei kleine prutsen als panieksluitingen, een menschort en zo behoren tot de mogelijkheden. Dit bij wijze van snel idee van waar je aan toe bent.

Voornoemde prijzen zijn wat volgens mij een degelijke uitrusting voor een recreant kost. Natuurlijk kun je aan alles een veelvoud hiervan uitgeven, maar dat brengt niet noodzakelijk meer op in termen van plezier en men-kwaliteit. Minder is ook mogelijk; vooral als je op een goede occasie tegen een klein prijsje valt is dat mooi meegenomen.

Een tweedehands tuig is zeker een optie, maar dan moet je al weten waar je mee bezig bent, of iemand met ervaring op sleeptouw nemen als je gaat kijken. Er zit veel kaf tussen het koren en een goed tuig is het begin van een veilige aanspanning... Qua prijs zit je dan in de buurt van 300 à 400 EUR. Maar aan nieuwe kartonnen tuigjes voor 150 EUR zou ik mij niet wagen; zelfs niet "om even te proberen". Je geeft die som dan uit om later toch een ander tuig te moeten kopen (het was immers van inferieure kwaliteit) of om je geld nooit meer terug te zien als je dat tuig wilt verkopen.

Qua wagen kun je met jouw paard alle kanten op. Behalve natuurlijk iets waar 10 man op kan en op zich een ton weegt, maar dat is niet jouw doel. Lachen Silence kan het zeker aan om jou, een groom en een normale wagen voort te trekken; daar zou ik me geen zorgen over maken. Eigenlijk dien je eerst te kiezen of je een tweewieler of een vierwieler wilt. Een tweewieler is meestal goedkoper, maar of je er graag mee rijdt, is een persoonlijke zaak. Een vierwieler is gemakkelijker om volk mee te nemen, volgens velen stabieler en comfortabeler, maar iets duurder. Kijk eens rond op marktplaats en op de websites van verschillende wagenbouwers, dan kun je je een idee vormen van wat je zoekt en over welke prijzen je spreekt. Rij eens mee met verschillende types wagen, dan weet je min of meer wat je wilt. Sowieso zou ik als beginnende menner voor een tweedehands wagen kiezen; een nieuwe is te duur om in de prak te rijden. Lachen Voor eerder vermelde 2000 à 2500 EUR heb je een goede recreatie vierwieler. Minder kan zeker, maar ook hier geldt dat je je moet laten bijstaan door een ervaren koetsier. Vooral de zelfbouw wagentjes op autowielen gaan voor maximaal 1000EUR de deur uit, maar ook hier zit er weer veel kaf tussen het koren. Ik vind ze niet mooi, maar ze zijn niet noodzakelijk slechter dan een wagen uit een fabriek.

In jouw geval zou ik eerst uitzoeken of je het mennen zelf wel leuk vindt. Ga eens mee op een ritje met een menner, vraag of je eens zelf mag sturen en helpen met op/aftuigen en in/uitspannen. Als het je nog steeds aanspreekt, kun je gaan langelijnen met Silence en zien of hij dat leuk vindt. Het werk aan de lange lijnen kun je uitbouwen van aan de dubbele longe; om dit tot een goed einde te brengen heb je niet zoveel menervaring nodig. Als je je paard aanvoelt, je gezond verstand gebruikt en ervaring hebt met longeren en rijden ohz, dan moet dat wel lukken. Eventueel kun je dat ook proberen met een hoofdstel met oogkleppen op. Pas als je hier een goed einde in ziet, zou ik beginnen investeren. De eerste stap is natuurlijk het beleren; daarna kun je rijden met geleend tuig en/of wagen, zodat je ook die investering kunt uitstellen totdat je meer zekerheid hebt.

Mennen is hoe dan ook een kapitaalintensieve sport. Daarom loont het de moeite te achterhalen of zowel paard als eigenaar er iets aan heeft. Eens je daar aan uit bent, kun je beginnen bouwen aan een bijzonder leuke toekomst. Het is anders dan rijden ohz, maar zeker niet minder plezierig en je relatie met je paard is zeker niet minder hecht.

In je zoektocht naar meer informatie zullen de FAQ en de andere topics bij "mededelingen" je zeker kunnen verderhelpen.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:44

SuSEQ schreef:
Laten beleren .......Groeten, SuSEQ

Knap antwoord! Die mag zo in de FAQ!

Kwa lengte moest ik even aan iemand anders denken maar inhoudelijk zit het goed in elkaar Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:25

[GVL-ITP] Silence bij Klaus Ferdinand Hempfling.

[PP] Niet helemaal gepland......maar we gaan ervoor.

[TAO] Discipline-dilemma....wat doen we..

[WN-AM] Overstappen op Western...makkelijk te doen?

[END-ITP] Onze eerste offiële wedstrijd is een feit.

Zo te zien ben je erg zoekende..
Ik zou eerst willen weten wat ik wil voordat ik aan het mennen zou beginnen.
Dressuur vind je niks, dan lijkt mennen mij ook niets omdat dressuur toch nodig is ook bij mennen.
Verder lijkt het mij niet het makkelijkste paard en met mennen zul je toch ook streng moeten zijn en
de zweep niet schuwen..

Mijn advies ik zou me als ik jou was eens even achter de oren krabbelen...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:17

echwel ik sluit me volkomen aan Ja
en wil zelfs wel een stapje verder gaan dat je misschien eerst eens aan jezelf moet werken silence voordat je weer aan wat nieuws begint....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:18

Ik vond het ook een beetje vreemde gedachte toen ik je topic las. Silence is niet het makkelijkste paard heb ik kunnen lezen hier op bokt en EF. Om dan als onervaren persoon met ook een bepaalde mate van onzekerheid, met hem te gaan mennen lijkt me geen geschikte aktie.
Niets is onmogelijk natuurlijk maar uitproberen of hij geschikt is kost al heel wat geld en vervolgens kom je er misschien wel achter dat dit het ook niet is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:27

Wij gaan altijd pas de volgende uitdaging aan..
Als die daarvoor naar behoren en met succes is afgerond.. Slim

Eerst de andere problemen goed oplossen, voordat je
er ongemerkt nieuwe bij creeert..
Neem de tijd.. om je problemen op te lossen..
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd..

Verhalen van jou en je paard lezend..
Denk ik dat jij en Silence... buiten het aangespannen rijden/beleren om..
Jullie nog genoeg werk hebben..

(vriendjes zijn met je paard en respect voor elkaar en elkaars mogelijkheden.. )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:33

Ik ben inderdaad erg zoekende op dit moment en ik weet dat Silence niet de makkelijkste is.
Maar daarom vraag ik dus ook om info.
Vandaar dus ook, dat ik alle optie´s aan het bekijken ben en wat de mogelijkheden zouden zijn.
Ik kan natuurlijk ook als een kip zonder kop ergens aan beginnen, maar ik informeer liever eerst even Knipoog
Dat zijn misschien een aantal topics tegelijk, maar dat komt omdat ik een keuze goed wil maken en niet ergens half aan begin.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:50

Waarom niet gewoon beginnen met rijden en dan zien waar het schip strand
Miss minder onzeker zijn want met onzekerheid moet je beslist niet erachter gaan zitten.
Met mennen moet je heel goed doorpakken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:52

Ik ben wat betreft rijden zeker zat, maar we krijgen geen passende rijspullen gevonden (zadel) en vinden het beide ook niet leuk.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:02

Bestaat er dan geen één zadelmaker die er eentje aangepast krijgt op de rug van Silence? Hoe weet je dat het het "rijden" is wat hij "niet leuk vindt"? Mennen is ook rijden; maw gaan waar jij het hem vertelt en op de manier die jij van hem vraagt...

Groeten, SuSEQ

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:04

Omdat hij met rijden in de bak echt duidelijke tekenen van onplezier geeft, die hij tijdens wandelingen in de bossen en bosritten niet aangeeft.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:06

Dan hoef je je toch niet tot die bak te beperken? Gewoon de boer op en bollen maar... Je moet dan natuurlijk wel een passend zadel hebben, maar ik geloof niet dat er niemand is die er zo eentje kan fabriceren.

Groeten, SuSEQ

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:09

Voor buiten hebben we er eentje Haha! Maar die is totaal niet geschikt voor bakwerk.
Maar wij hebben zoveel ongedierte hier en bij veel regen onbegaanbare paden, dat we niet van buitenrijden afhankelijk kunnen zijn. Was dat maar waar Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:14

Denk je dan dat mennen in de bak wel leuk is.
Pling vliegendeken of goede vliegenspray wil ook helpen.
Denk dat je nu spijkers op laag water aan het zoeken bent ivm rijden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:16

Silence schreef:
Voor buiten hebben we er eentje Haha! Maar die is totaal niet geschikt voor bakwerk.
Maar wij hebben zoveel ongedierte hier en bij veel regen onbegaanbare paden, dat we niet van buitenrijden afhankelijk kunnen zijn. Was dat maar waar Knipoog

Hoezo een zadel niet geschikt... voor bakwerk???

Heb gewoon met een ijslander zadel.. op mijn fjord..
gestart tussen de paarden... dus daar vrolijk ook mijn bakwerk meegedaan....
(paste goed op het paard.. zat lekker zacht.. zag er alleen maf uit.. so what???)

En buiten rijden.. hoezo.. onbegaanbaar..
wij hebben alleen asfalt...
Wij wonen in de stad.. en rijden daar tig rondjes..
Gaan ijs halen in het centrum te paard etc...
Tja.. ik zou ook graag bos, hei of strand hebben..
Maar dat hebben we hier niet..
Dus roeien we met de riemen die we wel hebben!!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:17

Kom maar eens hier rijden in het dazenseizoen...daar helpt geen spray-tje aan.
Knipoog

Ik ben geen spijkers op laag water aan het zoeken, maar wat is er mis met iemand die goede keuze wil maken en zich daarom uitgebreid aan het orienteren is? Niet iedereen kan zijn plezier uit rijden halen.

Heb het idee dat het topic hier een beetje verkeerd staat...vraag enkel goede raad om ergens een goed beeld van te krijgen.
Krijg in plaats daarvan eigenlijk meer een beeld dat het niet serieus genomen wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:19

Dacht je dat wij geen dazen hebben of marathons in gebieden met dazen..
Dit weekend zelfs in Tilburg wedstrijd..worden niet binnen gehouden hoor..

Als je geen plezier in rijden hebt hou het dan bij knuffelen maar ga niet mennen want dat is neit zomaar effe voor de wagen knuppen
Daarbij zoals gezegd moet je je zweep durven gebruiken en daar zie ik jou niet voor aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:22

Silence schreef:
Kom maar eens hier rijden in het dazenseizoen...daar helpt geen spray-tje aan.
Knipoog

Ik ben geen spijkers op laag water aan het zoeken, maar wat is er mis met iemand die goede keuze wil maken en zich daarom uitgebreid aan het orienteren is? Niet iedereen kan zijn plezier uit rijden halen.

Heb het idee dat het topic hier een beetje verkeerd staat...vraag enkel goede raad om ergens een goed beeld van te krijgen.
Krijg in plaats daarvan eigenlijk meer een beeld dat het niet serieus genomen wordt.

ken het daar.. rara.. waar mijn bolle geboren is..
In de Limburgse bossen...
wij reden met emmers dazen spray..
vliegen deken.. met hals..
en vergeet zelf niet iets met lange mouwen aan te trekken..
We wisten waar de meeste dazen zaten..
Daar in erg vlotte draf doorheen jakkeren...
en in de stukken bos.. en landerijen met minder daas.. stappen..
Zo werden we niet het ontbijt van een stel vliegende wezens..

Oh.. en onze paarden wijzen altijd keurig de dazen aan..
Die wij dan als speciale service.. dood sloegen.. (vonden ze prima!)
(laatst nog daas dood gemept onder d'r oor in een Z proef op wedstrijd!!)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:28

Echwel, jammer dat je zo´n duidelijk beeld van iemand denkt te kunnen vormen die je niet kent.
En ik heb al meerdere malen duidelijk aangegeven, dat ik niet zomaar effe ga mennen.
Waarom denk je dat ik en info over willen krijgen? Iemand die het wel ff denkt te doen, doet dat niet hoor...
En geen plezier in rijden hebben, betekend niet dat je samen geen plezier kunt beleven in het leren van iets nieuws en anders.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:31

Dus als je lekker buiten zou rijden zou het wel goed gaan waarom dan niet buitenrijden ipv mennen.

Ik rij ook niet meer men alleen nog maar, zo'n onzekere dwaas als ik op het zadel ben zo zeker ben ik op de koets, raar ik weet het maar voor mij is dit duidelijk meer mijn ding. Het kan natuurlijk zo zijn dat dat bij jou ook het geval is. Echter de vraag is heb je alle investeringen ervoor over. In deze omgeving ben je voor het laten beleren gauw 700 euro kwijt, tel daar een koets en tuig bij op en een cursus of lessen voor jezelf en je bent zo 5000 euro lichter. Als het dan niet bevalt of Silence geeft aan dat hij dit ook niet wilt is het erg zonde. Ik zou zeggen ga lekker naar buiten met hem en kijk wat het doet. Een goed passend zadel kost zelfs compleet op maat gemaakt nooit meer dan alles voor het mennen bij elkaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:32

Dank je wel, aan zo´n antwoord heb ik tenminste wat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:52

Nou ben ik dus even de kluts kwijt, je ziet ervanaf omdat het duurder is dan een zadel Verward Verward Verward
Wat had je dan gedacht??