VD Niet waar ik mee moet beginnen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

VD Niet waar ik mee moet beginnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:17

Hee,
Wij willen Vrijdheids Dressuur gaan doen met een kleine pony
De buiging leek ons wel een goed begin, dus na wat speurwerk kwam ik hier op uit
Maar wij willen niet dure spullen gaan gebruiken hoe kunnen we haar dan toch leren buigen?

uitleg van internet Vork
Er zijn verschillende methodes in omloop om de buiging te trainen. De meest bekende is het in de buiging 'lokken' met voer, door het paard een beloning tussen zijn voorbenen te laten eten. Omdat dat lokken met voer het bijten en zakkenrollen in feite stimuleert (het paard weet immers nooit wanneer een hand een beloning bevat, en zal dat al dan niet zachtzinnig gaan 'controleren') is dat in veel gevallen niet zo'n goed idee. Beter is om het paard in de basistraining het targetten, het met zijn neus aanraken van een bepaald voorwerp, te leren en dat target op dezelfde manier als een lokkende beloning in te zetten tijdens het trainen van de buiging. De beloning geef je dan steeds na het beloningssignaal, zodat je het paard specifiek voor het diepste punt van de buiging of het aanraken van de target kunt belonen. Wel is het met deze twee vormen van in de houding lokken belangrijk om in het begin de beloning of target niet achter de voorbenen richting de buik te geven, maar richting de grond. Dat voorkomt het 'omknakken in de koten', wat gebeurt als een paard zicht helemaal rond probeert te maken om een hoog target te bereiken.

Kus Sprietlover

Anoniem

Re: VD Niet waar ik mee moet beginnen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:22

Nou, je leert paard eerst een beloningssignaal aan (zoek anders eens op clickertraining)... Vervolgens ga je daar mee bepaald bedrag stimuleren door middel van dit beloningssignaal (hierna dus wel een beloning d.m.v. voer of aai e.d.), en hierna kan je hier een commando opzetten. Voor de buiging echter moet je paard wel wijd staan (voor en achterbenen ver uit elkaar).

Kijk anders eens op www.amable.nl, daar staat het heeeel duidelijk uitgelegd allemaal!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:31

Robijntjah schreef:
Nou, je leert paard eerst een beloningssignaal aan (zoek anders eens op clickertraining)... Vervolgens ga je daar mee bepaald bedrag stimuleren door middel van dit beloningssignaal (hierna dus wel een beloning d.m.v. voer of aai e.d.), en hierna kan je hier een commando opzetten. Voor de buiging echter moet je paard wel wijd staan (voor en achterbenen ver uit elkaar).

Kijk anders eens op http://www.amable.nl, daar staat het heeeel duidelijk uitgelegd allemaal!

Ja, Maar dat zijn cursusen, Maar wij willen zonder cursussen deze pony iets aanleren,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:33

Dat zijn geen cursussen, dat kan je ook zelf doen! Makkelijk zelfs!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:35

Robijntjah schreef:
Dat zijn geen cursussen, dat kan je ook zelf doen! Makkelijk zelfs!

of ik ben blind of de verkeerde site Gaaaap Onder welk kopje moet dat staan dan?

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:36

Ik snap de vraag of het doel niet echt
de uitleg vind ik erg duidelijk (en ik ben een "leek" dus dit lezen is ook nieuw voor mij) en ik zou er meteen mee aan de slag kunnen ...
succes
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:42

Ik kan even niet op de site komen, maar het kan zijn dat ze het idd veranderd heeft omdat ze lessen geeft.

kijk even of deze site het nog doet: www.pinkhorizon.nl

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 19:04

die doet het niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:14

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:53

Verplaatst naar VD, hier krijg je hoogstwaarschijnlijk meer tips en kun je andere topics ook lezen voor tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:26

Ja, die bedoelde ik idd Clown

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 08:44

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:42

De amable.nl site is idd de dienstensite geworden, via links kom je nog steeds op Jauke's site. Voor de manier die uitgelegd wordt in het gequote stukje heb je overigens geen dure spullen nodig. Een clicker kost je hooguit 3 en een halve euro en iets om te targetten hoeft je niets te kosten. Dat kan een tennisbal zijn, een dekseltje, een cap, een pion, een hondenspeeltje of wat je maar wilt.

Overigens is het wel jammer dat je zo bang bent om er geld aan uit te geven, VD is een erg leuke trainingsmethode, maar zeker niet heel makkelijk. Met één lesje wordt je heel veel duidelijk omtrent de manier van trainen, opbouw van de oefeningen en de manier van leren waardoor de kans op succesvol trainen enorm veel groter wordt.

Tevens, de buiging is niet echt de oefening om mee te beginnen, leer je paard eerst de clicker te herkennen, wachten met eten aannemen tot hij de click hoort en het targetten. Vandaaruit kun je verder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:57

Dat probeerde ik dus te vertellen in lekentaal Clown
Dankjewel Danielle Lachen