Hulp bij buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OmelissaO

Hulp bij buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:03

Ik ben mijn paard (fries) buigen aan het leren
het is haar eerste ''grotere kunstje'' ze kan veel kleine kusntjes.
Zoals nee schudden lachen kusje geven mooi en pootjes geven blijven staan komen enz.

(ze reageert niet op commando's en cliker... negeert ze gewoon dus gebruik ik gebaren)
Voor het buigen kriebel (of raak ik aan) ik haar onder de buik.
Vandaag kreeg ze door dat ze met hoofd omlaag moet en met haar neus tussen de benen, en 1 been houd ze dan een beetje gebogen.
Ik lok haar met een klein stukje wortel en als ze het een beetje goed doet, beloon ik haar met stem. En krijgt ze het stukje wortel als ze weer rechtop staat.

Mijn vraag: Doe ik het goed? En hoe moet ik verder om haar ik een mooie buiging te laten gaan.

(haar buiging nu: gewoon recht blijven staan, alleen met hoofd omlaag en neus tussen benen, en soms doet één been een beetje gebogen)

tips??

xkmmtjeee

Re: Hulp bij buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:42

kdenk dat je gewoon gedult moet hebben.

Mijn shet deed het eerst ook zo en ik bleef het proberen en toen deed ze het beetje bij beetje beter

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:46

Je moet natuurlijk wel het lekkers geven de eerste keer als ze het goed doet. Dan ga je langzaam over naar je stem, reageerd ze op stem dan pas ga je een stapje verder, natuurlijk wel eerst met lekkers

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:53

Ik denk veel geduld, goed oefenen en als ie het doet goed belonen!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:10

xkmmtjeee schreef:
kdenk dat je gewoon gedult moet hebben.

Mijn shet deed het eerst ook zo en ik bleef het proberen en toen deed ze het beetje bij beetje beter

Jy bent geen (verzorg) shet..... ??? Dus kvind het nogal raar dat je dit zegt...

Ik denk/vind wel dat je het goed doet. Zo kun je het dadelijk namelijk als je wilt mooi overbrengen naar zweep commando. En eventueel later ook op stem hulp. Want als je later dit kriebelen/aanraken verandert naar alleen aanraken, kun je jou pony later dus waarscheinlijk op enkel zweep aanraking laten buigen:)

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:48

Misschien kun je het met target leren. Ik weet niet of je fries het al kan maar dat je je fries eerst leert op comando je hand of iets anders moet aanraken met zn neus. misschien dat ie het dan beter onder de knie krijgt? anders gewoon veel geduld hebben

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:53

Het makkelijkste is om een "bridge" aan te leren. Dus een woord, of clicker. Waarbij zij weet : "Hé, ik doe het goed! Nu krijg ik een beloning" Zo weet je fries precies waarneer ze genoeg buigt en dus waarneer zij een beloning kan verwachten. Lachen Dat snappen ze ook niet meteen en heeft tijd nodig, maar is wel de handigste manier. Lachen

Als ze een beentje gebogen houdt staat ze waarschijnlijk niet vierkant halt, zet haar eerst vierkant voordat je het buigen vraagt. Dat scheelt al een stuk ! Ja