Join -up en longeren is er verschil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Join -up en longeren is er verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:28

Ik doe vaak grondwerk met mijn paard los in de roundpen.Daarvoor stuur ik hem vanuit het midden bij me weg naar buiten om te gaan stappen etc.op mijn vraag/commando.
Na dat loslopen diverse kanten op,incl.stoppen en omdraaien etc.komt hij iedere keer naar het midden op mijn vraag en is hij totaal op mij gefocusd voor de volgende opdracht.Loopt ook achter mij aan als ik iets uit de roundpen leg o.i.d.
Met longeren stuur je je paard ook van je vandaan naar de cirkel toe en laat hem werken op je commando's,echter wordt de join-up genegeerd in mijn ogen,en daardoor het natuurlijke signaal van het paard afgestomd.

Alicia2u

Re: Join -up en longeren is er verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:49

Er is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen join up en longeren: namelijk de intentie van de persoon in het midden.
Ik doe ook grondwerk met mijn paard (wel volgens Parelli), een disciplinaire cirkel is voor mij en mijn paard duidelijk anders dan een trainingscirkel.
Bij een trainingscirkel (longeren, met of zonder lijn) gaat het mij om de correctheid van de gangen en de correcte buiging. Mijn paard leest mijn focus en doet zijn best op de cirkel.
Een disciplinaire cirkel (zoals een join-up, die je overigens maar één of twee keer in een paardenleven moet doen!) gaat uit van het respect van het paard naar de persoon in het midden. Die band wordt opgebouwd. Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat. Punt is dat er bij een disciplinaire cirkel een duidelijk andere focus is: correctheid van de gangen en ed juiste buiging is niet van belang, het gaat hier om respectvolle lichaamstaal.

natuurlijk gaat het respect voor correctheid, omdat het een niet zonder het andere kan. Maar omdat ik ervanuit ga dat mensen pas aan het werk gaan met het paard als het respect aanwezig is (optimistisch), is dat bij het longeren geen issue.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 09:41

Dat is een hele goede uitleg Alicia2u,daar zit hem idd wel het verschil in.Disciplinair en training,maar er zijn in ijn ogen toch veel overeenkomsten vanuit het paard gezien en niet veel mensen herkennen dat.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:27

katchina schreef:
Dat is een hele goede uitleg Alicia2u,daar zit hem idd wel het verschil in.Disciplinair en training,maar er zijn in ijn ogen toch veel overeenkomsten vanuit het paard gezien en niet veel mensen herkennen dat.

Inderdaad een goede uitleg!
Ik heb geen verstand van parelli, of join-up, maar de uitleg komt duidelijk over!. Hoe werkt een join-up dan?
Alicia2u zegt: "Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat" Ik denk dat veel mensen die volgens "normale"manier trainen, vaak ook het longeren bij een jong/nieuw/onbekend paard zien als een begin van een band, en om aan te geven wie de "leider"is. Hoe kun je dan het beste beginnen, om een band van leider en respect op te bouwen met het paard?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:27

Alicia2u schreef:
Er is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen join up en longeren: namelijk de intentie van de persoon in het midden.
Ik doe ook grondwerk met mijn paard (wel volgens Parelli), een disciplinaire cirkel is voor mij en mijn paard duidelijk anders dan een trainingscirkel.
Bij een trainingscirkel (longeren, met of zonder lijn) gaat het mij om de correctheid van de gangen en de correcte buiging. Mijn paard leest mijn focus en doet zijn best op de cirkel.
Een disciplinaire cirkel (zoals een join-up, die je overigens maar één of twee keer in een paardenleven moet doen!) gaat uit van het respect van het paard naar de persoon in het midden. Die band wordt opgebouwd. Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat. Punt is dat er bij een disciplinaire cirkel een duidelijk andere focus is: correctheid van de gangen en ed juiste buiging is niet van belang, het gaat hier om respectvolle lichaamstaal.

natuurlijk gaat het respect voor correctheid, omdat het een niet zonder het andere kan. Maar omdat ik ervanuit ga dat mensen pas aan het werk gaan met het paard als het respect aanwezig is (optimistisch), is dat bij het longeren geen issue.

Ik zou het niet beter kunnen uitleggen Vork

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:28

-> LO

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:33

Het verschil tussen (los) longeren en join-up is, vind ik, het op commando laten bewegen van het paard ( 'draf', 'stap'..) en het wegjagen van het paard. Hij een join-up jaag je het paard echt van je af, de kudde uit, en door de draad om de round-pen kan die niks anders dan in cirkels om jou heen 'vluchten'. Bij longeren vráág je het paard om rondjes om jou heen te lopen, en je geeft commando's om bepaalde gangen of oefeningen te laten zien. Lichaamstaal is hierbij inderdaad minder belangrijk, maar nog steeds aanwezig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:53

Kamy schreef:
katchina schreef:

Inderdaad een goede uitleg!
Ik heb geen verstand van parelli, of join-up, maar de uitleg komt duidelijk over!. Hoe werkt een join-up dan?
Alicia2u zegt: "Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat" Ik denk dat veel mensen die volgens "normale"manier trainen, vaak ook het longeren bij een jong/nieuw/onbekend paard zien als een begin van een band, en om aan te geven wie de "leider"is. Hoe kun je dan het beste beginnen, om een band van leider en respect op te bouwen met het paard?

Je begitn het beste door een paard correct te benaderen en vanaf het bgin duidelijk leiderschap laten zien. Vooradt je in de longeercirkel staat heb je al een heleboel handelingen gedaan die je allemaal op een manier uit kan voeren die leiderschap uitstraald.

Persoonlijk werk ik graag even met een nieuw paard op de grond, voordat ik echt met trainen ga beginnen. Gewoon om kennis te maken, de lichaamstaal van het paard te ontcijferen en het paard de gelegenheid te geven aan mijn lichaamstaal te wennen en zijn grenzen te verkennen. Dat kan al tijdens het uit de wei halen en het poetsen. Simpele dingen zoals omduwen en voetjes geven kunnen al veel zeggen over de relatie en het respect tussen mens en paard. Daarna ga ik pas longeren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:37

ik longeer mn shet vaak aan de longe, sinds dit weekend ook los in een afgezete longeerring. Is dit verkeerd dan een pony los laten in een longgeerring....
Hij loopt ook voor de wagen en reageerd super goed op stem. Hij loopt vaak los achter me aan alsof er een dun halster touwtje ons verbind, los in die longeerring laat ik hem halt houden, loop naar hem toe, beloon hem en vraag hem de andere kant op te gaan, hij reageerd preccies hetzelfde alsof er een longeerlijn tussen ons in zit

ik bedoel met is dit verkeerd niet sarcastisch, maar meer met een vraag van doe ik hiermee iets verkeerd wat voor de pony fout kan overkomen of iets....

Het longeren gaat er bij ons meer om voor even lekker bewegen en conditie, niet echt aan de teugel en weet ik wat allemaal, tis een shettie haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:53

Los longeren is ook gewoon longeren. Hoef je je geen zorgen over te maken Lachen
Heb ik een paar berichten omhoog ook al uitgelegd Lachen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:54

marieminime schreef:
ik longeer mn shet vaak aan de longe, sinds dit weekend ook los in een afgezete longeerring. Is dit verkeerd dan een pony los laten in een longgeerring....
Hij loopt ook voor de wagen en reageerd super goed op stem. Hij loopt vaak los achter me aan alsof er een dun halster touwtje ons verbind, los in die longeerring laat ik hem halt houden, loop naar hem toe, beloon hem en vraag hem de andere kant op te gaan, hij reageerd preccies hetzelfde alsof er een longeerlijn tussen ons in zit

ik bedoel met is dit verkeerd niet sarcastisch, maar meer met een vraag van doe ik hiermee iets verkeerd wat voor de pony fout kan overkomen of iets....

Het longeren gaat er bij ons meer om voor even lekker bewegen en conditie, niet echt aan de teugel en weet ik wat allemaal, tis een shettie haha

Het is in jouw geval wel duidelijk wie de leider is en dat levert geen problemen op.Jouw pony is helemaal op je gericht en daar ga je goed mee om.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:01

Hij is idd wel op mij gericht, ik kwam op het idee doordat me vriend met mn shet liep en ik met een pony van een vriendin, we gingen wandellen, hij wou met me shet draven maar die had daar geen zin in, ik vroeg het aan minime zoals ik he altijd vraag...."Minime let op(dan gaan zn oortjes naar voren) drrrrrrraf " en meneer ging in draf. me vriend kon het niet uitstaan haha, toen hij wou stoppen ging me shettie door dus ik zo"Minime.... hoooooo" en meneer ging over in stap. Zo gaat het ook met los in die longeer ring, als hij te ver naar binnen komt dan doe ik een stapje zijn richting in en dan gaat hij naar buiten