[AR] advies gevraagd over borstriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

advies gevraagd over borstriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:02

hallo,

ik heb sinds kort mijn haflinger al drie keer een stukje voor de wagen gehad en hij pakt dit super goed op.maar ik had alleen nog mijn twijfels over de borstriem, denk zelf dat hij nog wel een gaatje hoger mag.
wat vinden jullie??
Afbeelding

Divine

Re: advies gevraagd over borstriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:29

Hij lijkt scheef te hangen, dus heel goed beoordelen kan ik het zo niet, maar zeker 1 gaatje omhoog. Denk zelfs wel 2.... De broek mag ook wat hoger.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:32

De broek heeft op deze manier niet eens werking.. Hij zit aan het lamoen, maar heeft nergens grip. De greep die aan het lamoen zit, daar moet hij doorheen. Eerst onder de streng door, dan onder het lamoen door en dan door de greep terug. Je kunt hem eventueel na de greep nogmaals om het lamoen halen om het wat in te korten. Zorg wel dat er een dikke vuist ruimte tussen de broek en het paard bij de kont over blijft. Verder vind ik inderdaad ook dat het borststuk wel een gat hoger mag.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:48

dank je wel voor jullie reactie. de broekriem moesten we op advies de eerste keren zo vast maken.zodat hij eerst rustig kan wennen aan de broek,we remmen nu nog op de kar af en niet op de broek,(je kunt tenslotte ook zonder broek rijden,met een geremde wagen) hij moet ook nog iets dichter bij de kar komen te staan,dan kunnen de broekriemen gewoon die de daarvoor bestemde gaten vast gemaakt worden,maar dat is ons ook geadviseerd omdat in het begin nog niet te doen,zodat hij nog wat meer ruimte in het lamoen heeft. hebben jullie ook nog tips om te voorkomen dat hij steeds met zijn lip zijn schaar wil pakken??

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:49

Een stukje tuinslang van de ene schaar naar de andere, zodat er een boogje ontstaat.. Er zijn speciale "rubbertjes" voor, maar deze huis-tuin en keuken oplossing werkt net zo goed Knipoog
Wel lang genoeg maken, zodat hij daar niet bij kan..

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:52

daar had ik al aan zitten denken,hoop wel dat hij dan niet weer begint als ik de slang er dan later weer afhaal,wil later ook dressuur met hem gaan starten en ik denk niet dat ze een stuk tuinslang aan zijn bit accepteren tijdens de proef.haha

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:02

Of je haalt de onderste sleuven van de schaar er af... Kun je tzt niet meer vergespen naar onderen, (mocht je dat willen, of nodig zijn), maar toch Haha!.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:10

denk niet dat dat helpt,hij pakt juist de zijkant,niet de onderkant.word de schaar iets korter kan hij hem juist nog meer in zijn mond doen,denk ik

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:03

Ehm... tja, dan helpt een stukje slang er onder ook niet denk ik. Wat een heel radicale oplossing is: een elleboogstang. Maar over de werking er van moet je even een kenner raadplegen, ik heb er geen ervaring mee.
Maar als je rijdt, dan heeft het bit (zelfs in de bovenste sleuf) toch een lichte hefboomwerking. Oftewel, de schaar komt wat schuin naar achteren te liggen. Kan ie em dan nog steeds vast pakken?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:02

Je broekriem niet bedoel om je streng op te houden, op de foto loopt de streng er tussen door, of in ieder geval lijkt dat zo.
Als je geen streng ophouder/ geleider hebt aan je tuig, zou je dit simpel kunnen oplossen met een zwart elastiek (te verkrijgen bij b.v. kampeerwinkels, welkoop zal ze ook wel hebben en zo) aan de wagen en daar je streng door heen halen, als je hem inspant.
Tevens vind ik dat je lenderiem en je kruisriem niet liggen zoals ze horen.
Je kruisriem hoort op het hoogste punt te lggenm van je pony/paard.
Nu ligt het hoogtste punt tussen de riemen in.
De lende riem hoort op de hoogte te liggen van de lendenen, daarom heten ze ook zo.
De broek mag in zijn geheel ook wat hoger, deze hoort 1 handbreedte onder de zitbeenknobbels te liggen.
Ik begrijp de reden heel goed waarom je het nu zo doet met de broek, maar dat neemt niet weg dat het wel op de juiste plaats en hoogte mag liggen.
Ook de borst mag wat mij betreft hoger.
Een oplossing tegen zijn lippen en de stang heb ik zo niet, idd. wat al gezegt is een tuinslang of een elleboogbit, maar ja dat is ook weer rigoreus.
Denk dat je met bestraffen (wel een juiste timing) ook al een heel eind komt, in ieder geval met op en aftuigen en in en uitspannen.
Dan ben je al een heel eind. Streng doch rechtvaardig!

Ik vind het verder een mooie haflinger en wil je veel succes wensen bij het verdere beleren en het mennen in de toekomst.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:39

hoi josie bedankt voor de tips.er zitten overigens wel strengophouders aan,(zie foto) en idd ligt de broek nog niet helemaal zo als het moet,maar word ook nog niet echt gebruikt.en de borst gaat toch zoals ik zelf al dacht een gaatje hoger.afstraffen heeft denk ik in dit geval niet echt veel zin,hij doet het niet echt tijdens het stilstaan alleen tijdens het lopen en hij is heel gevoelig en ik wil geen schrikreactie opwekken bij hem.heb nu bitringen en tuinslang klaar liggen om uit te proberen