Doe ik het goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:09

Ik heb vandaag geprobeerd mijn verzorgpaard met een gebogen hals te laten staan.
Maar nou weet ik niet of ik het wel goed deed.
Ik had iets lekkers in mijn hand en hield die iets voor haar borst, als ze met haar mond bij mijn hand was, kreeg ze dat lekkers. En ondertussen zei ik steeds, netjes, netjes, netjes, als commando.

Soms kreeg ze iets lekkers als ze het goed deed, en soms ook niet. Maar ze bedelt wel, als ze dat doet zeg ik Nee!, maar dan doet ze het de volgende keer gewoon weer.
Maar soms als ik netjes zeg ik houd mijn hand iets voor haar borst dan gaat ze wel met haar hals gebogen staan maar met haar hoofd bij mijn zakken van mijn vest waar iets lekkers in zit.

Nou weet ik niet of ik wel goed beloon, de goede houding enz.....

Pluttersput

Re: Doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:22

Hmm.. ik heb er op dat gebied niet heel veel ervaring mee, maar als ik jouw was zou ik het negeren als ze naar je zakken gaat, en nog niet niet belonen als ze het goed doet. Je moet pas stoppen met belonen als ze snappen wat de bedoeling is, dan kan je het belonen minderen imo..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:48

Je moet in het begin (als je nog bezig bent met aanleren) áltijd belonen.
Ik zou het bedelen idd gewoon negeren,
ze krijgt vanzelf wel door dat ze alleen iets krijgt als ze het goed doet Lachen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:31

Ik voeg er nog even iets aan toe:

Pas als je het trucje goed hebt aangeleerd moet je met het commando beginnen,
dus pas als je zeker weet dat ze gaat buigen moet je iets van te voren 'netjes' zeggen.
Van te voren, niet terwijl ze het doet,
want als ze het helemaal op commando gaat doen zal je het ook zeggen vóór ze het doet Lachen

Bovendien denk ik niet dat het gaat werken om haar met eten ijn die houding te 'lokken',
dan zou ze kunnen gaan denken dat netjes betekent:
ga met je neus tegen het voer aanduwen,
daar kan je later dan nog wel eens problemen mee krijgen...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:46

Kijk eens op pagina's als http://www.vrijheidsdressuur.com/

Volgens mij is er niet echt een gouden methode om dingen aan te leren, iedereen moet de methode kieze die hem/ haar het meeste aanspreekt en die het beste past bij je paard. Ik zou gewoon eens gaan proberen wat goed werkt.