Paard leren zonder zadel te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Paard leren zonder zadel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:35

Hoi allemaal,

Het lijkt mij heerlijk om gewoon lekker ongedwongen zonder zadel op mijn paardje te kunnen rijden. Lekker als het te warm is om te werken zo wat rondjes rondstappen, of om een goede zit te oefenen, of gewoon voor de afwisseling, lekker zonder zadel.

Nu is het probleem dat hij dit totaal niet toe laat... Ik heb mijn paardje nu ruim een jaar, en hij is 13 jaar oud. Hij is al die 13 jaar van 1 en dezelfde persoon geweest, en ook alleen door haar gereden, maar enkel dressuurmatig en vele wedstrijden, en nooit ook maar geprobeerd zonder zadel te rijden. Hij heeft dit dus nooit gevoeld/gemerkt, nooit geleerd als het ware dat dat ook kan.

Wanneer ik nu heel rustig probeer zonder zadel op zijn rug te komen (vanaf een krukje, en eerst wat duwen en dergelijke, dan rustig hangen en dan proberen een been erover te slaan) wil dit gewoon echt niet. Dit is een van de enige dingen ooit die ik bij hem heb gemerkt die hij gewoon echt eng lijkt te vinden, of op zijn minst niet zo leuk en wat spannend, mede natuurlijk omdat hij neit weet wat het is.

Hoe kan ik hier nu toch mee aan de slag, dat hij rustig leert toch zonder zadel ook bereden te worden? of kan ik het beter gewoon laten, en hem niet proberen dit alsnog aan te leren? Ik ben wel benieuwd of jullie voor mij manieren weten om dit aan te leren. Ik ben niet zo'n held, dus het vooruitzicht er gewoon op te klimmen en dan een panische pony onder me te hebben stemt me niet bepaald blij...

TurdusMerula

Re: Paard leren zonder zadel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:15

Ik denk dat de andere manier van opstappen eng is, het zonder zadel rijden staat hier misschien zelfs los van. Probeer te oefenen zodat hij een beetje minder schrikkerig word en het niet eng vind als jij boven hem staat op je krukje oid, of wanneer je een pootje krijgt. Probeer dit heel rustig op te bouwen, dus niet direct erop klimmen. Zo heel rustig opbouwen, totdat je bij wijze van op zijn rug zou kunnen springen!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:19

Misschien kun je het eerst eens proberen met een barebackpad of een dekje met een singel. Zo ligt er voor zijn idee wel wat op zijn rug. Een stap hiervoor zou nog kunnen zijn: opstappen zoals je doet zonder zadel, alleen dan wel met een zadel op zijn rug..

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:20

hmm oke, ik zal dat eens gaan proberen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:20

Ik herken dat wel. Mijn paard vond dat eerst ook doodeng. Er zat niets anders op dan hem eerst te leren om braaf naast iets te gaan staan (dat vond hij ook eng) en hem heeeeel goed het commando blijf staan te leren. Ik heb hem b.v. ook (dmv Parelli) aangeleerd dat ik z'n kont naar me toe kon "tikken" (beetje lastig uit te leggen hoe) zodat hij een stapje in mijn richting deed.

Verder ben ik toen begonnen met op iets hoogs te staan naast hem. Daarna een keer been erover (hoeh! eng!!!). Met been over rug wrijven. Paard verstapt dan natuurlijk keer op keer, dus dat houdt in, van je verhoging af, paard weer op de plaats zetten, opnieuw beginnen.

Ik wens je wat genoeglijke oefenuurtjes toe Knipoog

Maar als je dan eenmaal zit valt het wel mee hoor, want dat is dan blijkbaar het minst eng van de hele procedure.

Ik zou de eerste paar keer ook gewoon even iemand laten helpen, dat scheelt een stuk. Dan kan die persoon telkens je paard corrigeren als hij van de plaats af gaat. En een (suede!) barebackpad gebruiken is ook heel erg aan te raden, als hij nl aan de stuiter gaat terwijl je op z'n blote vel zit dan glijd je er zo af . En dan krijg je het steeds moeilijker.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:22

Inderdaad, probeer het eens met een bareback pad. Het is heerlijk om op te rijden, je hebt net even iets meer hou-vast........ Niet opgeven, hoor!!! Lachen

Ik rij mijn jonkie regelmatig op een bareback pad. Iemand geeft me een voetje of ik ga via een opstapje. Ben niet meer zo lenig Bloos en daarbij is hij niet gewend dat ik er even 'op spring'. Dan maar zo, werkt prima. Succes!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:25

Barebackpad lijkt me fijner als je vaker zonder zadel wilt rijden, maar als je nog in deze fase zit is een singel met een dekje misschien wel het handigst. Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:25

Ik zou het niet doen; je zit wordt er alleen maar slechter van, en het is veel belastender voor de rug van het paard. In jouw geval doet ook je paard er nog eens moeiilijk over, eigenlijk alleen maar redenen het te laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:30

Je zit wordt er slechter van??? En bedankt.... Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:37

Het is belastender voor de rug van je paard, omdat de druk minder goed verdeeld wordt dan wanneer je met een zadel rijd. Maar voor zo af en toe, met een ouder paard, kan dat imo geen kwaad. Lachen

Ik denk dat op lange termijn je zit inderdaad slechter word van rijden zonder zadel. Maar wanneer je het incidenteel doet kan het best goed zijn. Je word met je neus op de feiten gedrukt, juist omdat je zo goed voelt wat er onder je gebeurd. Je hebt geen beugels om je evenwicht te bewaren en merkt zo welke foutjes er in je houding zijn geslopen. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:41

Tuurlijk moet je je paard's rug niet teveel belasten. Maar ik vind zonder zadel rijden juist heel fijn voor mijn onafhankelijke zit, mijn balans, het gevoel wat je voor de bewegingen van je paard krijgt...... Vind het een prima afwisseling en heb niet het idee dat mijn zit er zo beroerd van wordt, hoor. Haha!
Eigenlijk meer het tegenovergestelde, maar misschien ligt het aan hoe je al rijdt? Knipoog

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:45

Nou dames, ik ga aan het oefenen! bedankt voor alle tips alvast. Ik denk niet dat hij onder me uit gaat stuiteren ofzo, maar ik ben er enkel bang voor odmat ik niet zo'n held ben... barebackpad heeft mijn zusje wel, ik zal eens vragen of ik die mag lenen! Dan gaan we daar mee aan het oefenen.

Het is inderdaad enkel om incidentieel eens te doen, niet eindeloos. En idnerdaad goed voor mijn houding omdat ik dangoed voel wat er gebeurd, en wat ik fout doe, ik denk dat ik wle wat moeite zal hebben met mijn evenwicht in het begin! Tong uitsteken

Maar ook om lekker rustig buiten te stappen en dergelijke, als het toch te warm is om te rijden, of om een keer te kunnen zwemmen, zonder dat mijn zadel dijf wordt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:46

Succes ermee! Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:49

Heb je niet een fijne tiener met lef bij de hand ?

Dan zet je die erop terwijl je zelf met het paard aan de hand een rondje maakt , dan heb je ook al kans dat het enge ervanaf is. Paard heeft jou nog altijd naast zich staan en als hij goed opgevoed is en je zelf niet moeilijk gaat doen zal hij dan geen stap verkeerd zetten. Je maakt dan gewoon een rondje aan de hand en het dier went heel relaxed en simpel aan het gevoel van een ruiter op de blote rug Lachen
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-08-08 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:50

Succes, hoor!!!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:53

Ik ben geen gedrags deskundige.. maar als het na een tijdje oefenen nog niet lukt...

Ik reed vroeger op een shet, die had zeg maar een boomloos zadel, dat was heel erg dun. Dan is de overstap niet zo groot en zit je toch echt een stuk dichter op je paard.

succes

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:55

hmm fijne tiener met lef...

Dan moet ik toch eens mijn jognere zusje omkopen!! die springt er zo op.... dat zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen. Ik denk dat als ik naast hem loopt hij inderdaad geen stap verkeerd zal zetten, net opgevoed is hij zeker en hij heeft bij mij nog nooit gebokt, gesteigerd of ervandoor gevolgen, maar hij kent dit gewoon echt niet... maar hier gaan we zeker mee bezig!!

1. pakt zusje, zegt dat zusje niet moet zeuren maar blij moet zijn dat zusje op paardje mag rijden
2. pakt paardje en zegt dat paardje lief moet zijn voor zusje
3. tuigt paardje op
4. zet zusje er op na lang oefenen
5. en klaar!!

Als het toch eens zo makkelijk zou gaan... ach, rustig aan gaan proberen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:55

Voor af en toe even rond hobbelen kan het niet echt kwaad hoor. Je onafhankelijke zit en evenwicht verbeter je wel. Je houding weet ik niet, maar je traint wel behoorlijk wat spieren.

Vroeger reed ik best wel veel zonder zadel op pony's.
Laatst ben ik ook voor het eerst zonder zadel op mijn bijrijdpaardje gestapt. Hij wordt ook nooit zonder zadel gereden, maar ik had genoeg vertrouwen en ben er via het hek opgeklommen om hem ff lekker uit te stappen (en stiekem ff te voelen hoe hij nou "echt" voelde)
Hij liep eerst wel een beetje te draaien en toen ik erop ging keek hij echt zo van: Wat doe jij nou?
Maar daarna snapte hij het al vrij snel en ging hij gewoon lekker zijn rondje door de bak. Voor mij was het wel eenmalig, want zo'n KWPN'er is toch wel iets anders dan een Haf, Fjord, Shet enz... Hij was niet draf-proof (lees: te veel schoft)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:59

Bij die van mij werkte dat prima iig. om even "erdoorheen" te komen , even niet zeuren , iemand erop zetten , rondje aan de hand maken.....en na afloop aan je paard vragen : nou was dta nou zo eng ?? Nee dus Lachen

En dan daarna gewoon steeds even blijven oefenen. Bvb. na het normale rijden even zonder zadel uitstappen. Of als het dier na het rijden weer nar de wei mag , aanleren dat je er op gaat zitten naar de wei. Of dat hij voer krijgt na een rondje door de bak stappen. Zodat het leuk wordt en hij leert : nu even braaf zijn want dan volgt er een beloning.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:08

hmm dat idee bevalt me wel, naar de wij wanneer ik erop ben!! scheelt mij dat even een lang stuk lopen Cool

Nee hoor, we gaa ner gewoon mee oefenen! ik verwacht dat als ik er eenmaal op ben het ook niet zo eng meer is, dat het dan ook gewoon klaar is!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:02

mijn vroegere paardje vond het prima, met haar ging ik lange buitenritten maken zonder zadel.
en ik vind het ook een enorm goede oefening voor je zit.
maar er zijn ook paarden die het gewoon niet prettig vinden dat je op hun blote rug gaat zitten.
ik heb er nu zo eentje Bloos
dan moet je het volgens mij ook niet gaan forceren.
een opstapje gebruiken terwijl je mét zadel rijdt (wat ik trouwens bijna altijd doe), en een barebackpad oid. gebruiken, vind ik prima tips.
maar als je paard dan nog aangeeft dat het niet leuk is, laat het dan maar Knipoog

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:37

En, hoe gaat het er nu mee?
Ik had altijd gedacht dat als paarden eenmaal bereden zijn, dat ze van zonder zadel geen problemen maken.
Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Mijn eigen paard vindt het niet erg, maar ik doe het niet zo vaak.
Hij is erg hoog en dan vindt ik het toch een beetje moeilijk om erop te stappen. (Of je moet een ladder gebruiken).
Ik hoop dat het je al gelukt is, en ben benieuwd hoe je dit hebt gedaan.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:25

ik heb het inmiddels nog niet geprobeerd, maar wil dat zeker een keer binnenkort doen!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:29

voor de mensen die ook benieuwd waren naar tips:

Echt gereden hebben we nog niet zo, maar ik heb er inmiddels al wel een aantal keer op gezeten. Dit hebben we gedaan na het rijden. Dan laat ik hem vaak nog wat gras eten aan de hand, en dan is hij dus lekker moe en voldaan na het eten. Op die momenten ben ik rustig op zijn rug gaan zitten. en zoals verwacht gaf hij geen kik, want het gras is toch echt belangrijker dan het feit of er wel of niet iemand op je zit! Dus zo zijn we dta rustig ana het opbouwen, steeds even op zijn rug zitten en af en toe wat stappen!

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:03

ik rijd vaak zonder zadel. ik heb het
in de bak geleerd. ik heb bijna iedere dag geoefend.
in het begin heb ik gestapt en zo heb ik het opgebouwd.
Het helpt om aan de manen vast te houden of om iets
om de hals te doen waar je je aan vast kan houden
om de balans te leren. Het volgen van het paard/ ritme
is heel belangrijk