oefenen met clickertraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panter1

oefenen met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:39

Oky, ik weet niet hoe ik het er neer wil zetten. Maar ik probeer het wel Lachen

Ik doe met mijn pony een beetje vrijheidsdressuur. Wat kan ze al?
- volgen
- stap
- draf
- stil staan
- achterwaarts een klein beetje
Maar nu lijkt mij een clicker eigenlijk veel gemakkelijker, heeft iemand misschien tips of wat dan ook wat ik het beste kan doen?
En als jullie met een clicker werken, werken jullie dan ook met een zweep?

Groetjes,

shadowprince

Re: oefenen met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:26

met een klikker gebruik je ook nog steeds je stem om te zeggen wat je van hem verlangt. de klikker is om ervoor dat je precies kunt aangeven dat hij, klik, nu iets goed doet. het vervangt het snoepje op den duur en je kunt preciezer aangeven wat hij goed doet.eerst moet het juist wel even met een snoepje en dan langzaam afbouwen.
alleen je moet wel wat geduld hebben met een klikker als je iets vraagt. is bij honden etc net zo. je mag maar 1x zeggen wat je verlangt, tenminste zo heb ik het geleerd, en je hond/paard haalt
als je met je klikker klaar staat dan haalt vaak het paard al het geleerde uit de kast om die klikker af te laten gaan, best wel grappig. want als de klikker afgaat krijg ik een beloning. beloning bouw je later weer af

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:13

@ shadowprince, bedank Lachen
En wanneer geef je dan zonder clicker de beloning op het juiste moment?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:43

er direct na, maar met klicker moet je juist als bijv. jij vraagt om draf om het even simpel te houden, zogauw als ze gaat draven direct klikken met de klikker om het moment aan te geven wat ze goeddeed.

ga eens kijken bij een klickertraining van honden, gewoon even naar een lesje kijken. is best grappig, vooral het "inleren"van de klikker! klik snoepje , huh denkt hond wat nu lekker. klik snoepje huh nog een keer? klik snoepje. klik even langer wachten snoepje . totdat ze op den duur niet weten naar welke hand ze moeten kijken hihi, moeten ze nu kijken naar de hand met t snoepje of naar de klikker, ze zien het verband erin dan.

je kunt ze hele onzinnige dingen leren lol, zo gaven ze het commando kijk rechts, en maar wachten en wachten en beestje wist niet wat ie moest doen. van alles uit de kast trekkend maar niets hielp. begon om zich heen te kijken links , ja hij kijkt rechts klik snoepje!

daarna opnieuw commando geven kijk rechts, dier weer alles uit de kast halen maar nee helpt weer niet kijkt weer verveeld om zich heen naar rechts, klik snoepje.
hond dacht zal toch niet waar zijn en doet heel voorzichtjes een klein beetje zn hoofd naar rechts, klik snoepje

echt grappig en ook handig lijkt me met een paard.

op den duur ben je de klikker ook helemaal niet meer nodig maar doen ze t gewoon op je commando.

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:09

Dat is inderdaad wel gemakkelijker.
Maar als je dan zonder clicker werkt?
Hoe kun je het dan het beste doen?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:14

gewoon commando weer gebruiken en met je stem belonen lijkt me even een aai door de manen, of zoals ponys onderling friemelen in de manen.

vooral je stem kan heel veel doen, een paard merkt aan je ste of je zenuwachtig bent, of juist heel zeker.
als hij braaf is en je zegt dit met een vriendelijke stem reageert een dier hier over het algemeen goed op.
doet hij iets wat van jouw niet mag, wat ik bij mn eigen paard deed was halster een klein rukje aan geven en duidelijk met mannenstem foei roepen.

was heel duidelijk voor het paard en ik hoefde hem niet te slaan, dat rukje met mijn stem was al genoeg.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:17

ipv een klicker kan je ook een bepaald signaal geven. 'yes' ofzo. als je maar iets hebt waarmee je het correcte moment kan markeren.

maar bij ons op de hondenschool zeiden ze net dat je je commando pas aan een handeling mag plakken als de volledige handeling begrepen is. bv (in het geval van een paard even): je wil spaanse pas leren. je begint eerst met voetje op heffen dmv aanraking; dan wijs je enkel nog; dan zorg je dat ze gaan 'maaien' met hun voorbeen en tenslotte beloon je als ze hun voorbeen even ophouden tot ze dat netjes kunnen. pas op dat moment zou je (volgens onze hondentrainer dus) het commando 'pas' er mogen aan koppelen.

als je vanaf het begin 'pas' zegt, verandert de inhoud van die oefening steeds en zou het moeilijker zijn om, eens ze de oefening helemaal kunnen uitvoeren, te zorgen dat ze weten dat je ENKEL nog dat wil zien.

ik denk dat er wel wat van aan is eerlijk gezegd, want ik deed die eerst ook niet zo en heb dus inderdaad een paard dat soms een nette spaanse pas uitvoert, maar soms snelsnel maait met der been. Ze kan dan zo staan kijken van 'ja wat nou? das toch ook een pas?'

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:25

ja klopt zo ging het kynshiri, hoe kon ik dat nu vergeten Boos! eerst de oefening later pas het commando erbij als de oefening al zit zeg maar

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:15

Daar hebben jullie inderdaad wel gelijk in Tong uitsteken
Was ik ook eigenlijk helemaal vergeten hoor, dat je eerst de oefening moet doen, en dan later pas het commando erbij trekken.
Ik kan misschien ook een boek krijgen van iemand, over vrijheidsdressuur. Ik hoop dat daar ook veel interessante dingen in staan.
En aan deze informatie heb ik zeker wat!

Wanneer is de commando stap en draf bij jullie voldoende?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:19

ik heb zelf de klicker nog niet gebruikt met een paard.maar normaal deed ik het altijd gewoon met mn stem drrrrrrraf lol

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:26

Ik heb ook nog geen clicker, maar als ze bij mij moet drafen.
Dan doe je ook inderdaad 'drrrraff Tong uitsteken
Maar dan moet ik ook al een beetje wegrennen Tong uitsteken
Ik kan het ook doen in een vorm van een spelletje,
Dan ga ik helemaal achterin de rijbak staan, dan loopt mijn pony ook gewoon los mee.
En dan zeg ik 'blijf', en loop langzaam weg.
Daarna roep ik gauw 'Kom' en ren heel hard weg.
Dan gaat ze me in volle galop hinnekend achterna Tong uitsteken
hihi...

En met achterwaarts, ben ik altijd bang dat mijn pony gaat steigeren.
Omdat ze dat nog wel eens doet namelijk. Hoe kan ik dan het beste late merken dat ik niet bang ben dan?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:28

door eerst met longeren en dergelijke al duidelijkheid geschept te hebben in wie de leider is misschien?

of is dat duidelijk denk je?

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:29

Longeren kan juist ook niet, en opjagen ook niet meer zo goed.
Ze weet hoe ze mij moet pakken of ze weet gewoon niet wat ze nouw moet doen.
Ze gaat dan ineens stil staan, en dan voor je staan....en als je dan door probeert te gaan.
Dan gaat ze steeds langzaam steigeren....
Vandaar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:35

Je moet nooit zorgen dat je pony gaat stijgeren je moet gewoon als die dat probeert te doen heel boos zeggen UHH! of FOEI! en anders pak je een klein zweepje en elke keer als die stijgerd een tikje tussen de voorbenen geven niet hard maar gewoon dat die wel weet wat wel en niet mag en vooral zorgen dat die weet dat jij de baas bent want anders is het dalek echt niet meer afteleren. en een paard moet altijd weten wie de baas is anders heeft hij ook geen duidelijkheid.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:37

opjagen je zegt het al, is eigenlijk ook niet goed, dat je een paard zonder lijn"longeerd"is heel iets anders.

en dat steigeren deed ze eerder niet?

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 06:53

Nee, ze deed het eerst niet. Maar met opjagen ook niet hoor.
Longeren kende ze niet, en toen ben ik het wezen proberen.
En toen ging ze steeds zo voor me staan.
Maar mijn buurvrouw zegt ook, dat ze het niet begrijpt en bang is om van je af te gaan.
Mijn pony is heel erg gehecht aan mij.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:56

das meer dominantie dan angst denk ik persoonlijk hoor

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 16:35

Oky bedankt Haha!
Hier mag een slotje op Lachen