Hoi !
Je kent ze vast wel; Seabiscuit, War Admiral, Man o' War, .. De grote, écht grote, renpaarden..
Maar wie is nu jullie favoriet?
Laat maar horen..!!
Persoonlijk vind ik het verhaal van Gélinotte pràchtig, op bokt vind ik nx over haar en dat is wel heel jammer; dus.. hier het verhaal van draver Gélinotte..
EEN MOOIE VERLIEFDE JUFFROUW
Het verliefde paard Gélinotte is misschien niet 's werelds beste draver, maar alleszins de draver waar het mooiste verhaal achter schuilt.
Bij één van haar eerste races verschijnt er op het moment dat ze als eerste over de eindstreep een prachtige regenboog. Vanaf nu wordt ze 'juffrouw Regenboog' genoemd.
Deze mooie draver wint 54 van de 87 races waarin ze meeloopt en was ontzettend populair en had over de hele wereld bewonderaars. Ze kreeg honderden liefdesbrieven, geadresseerd aan Juffrouw Gélinotte. Ze heeft haar naam gegeven aan bloemen, haute couture-ontwerpen en zelfs een camenbert uit Normandië, haar geboortestreek.
Maar deze schoonheid, die zoveel harten sneller deed slaan, had haar eigen hart verpand aan haar menner, Charlie Mills, die de 'tovenaar' werd genoemd. Ze is vier jaar oud en wint de ene prijs na de andere tot op het moment dat haar menner ziek wordt en het bed moet houden.
Vanaf dat moment verliest Gélinotte met een indruwekkende vastberandenheid al haar races. Ze strompelde, vervalt weer in fouten van vroeger, gaat terug naar de start, loopt de race in omgekeerde richting, hoort het signaal niet, enzovoort... Zodra haar menner weer terug komt, wint ze weer!
Nadat ze 8jaar lang de grootste renbanen van Europa heeft aangedaan, trekt ze zich rustig terug. Ze gaat naar de stoeterij van haar jeugd en begint aan een carrière als fokmerrie.
In 1970, als ze voor de tiende keer veulent, ligt de kleine slecht en sterft Gélinotte onder afgrijselijke pijnen.
ik heb ook een site over bekende renpaarden, momenteel nog Under Construction, http://racehorse.maakjestart.nl/