Paard negeert mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Paard negeert mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 08:55

Hai bokkers,

Ik wil graag eens wat meer werk gaan doen in de vorm van parelli, VD, clickertraining o.i.d. Niet alleen wat 'automatische' basis dingen, maar echt bewust gaan trainen. Echter, ik lees en hoor dat je eerst aandacht van je paard nodig hebt voordat je iets kunt oefenen (logisch Clown). Maar hier zit dus een beetje het probleem. Mijn paard negeert me 9 van de 10 keer volkomen. Ik kan op zich wel wat dingen al uitvoeren, zoals de friendly game. Geen probleem, maar ze staat of met dr neus op de grond te rommelen, of loopt weg als ze het beu is. Als ik met haar alleen de bak in ga trekt ze haar eigen plan en moet ik naar haar toe gaan voor aandacht en dan nog loopt ze liever weer weg.

Gisteren heb ik eens geprobeerd aandacht te trekken via knippen met mijn vinger en een snoepje als beloning, maar dan krijg ik weer teveel aandacht omdat mevrouw achter mijn kont blijft aanlopen op zoek naar de snoepjes in mijn zak of al kijkt voordat ik maar iets gedaan heb Clown En dat streeft dan weer het doel voorbij, wanneer ze opdringerig gaat doen. Ik beloon liever niet met eten, omdat ik niet zo'n schooier wil krijgen Clown

Ik kan natuurlijk niet gaan trainen als ik geen aandacht krijg. Het paard is 15 en heeft een behoorlijk eigen willetje wanneer haar iets niet uitkomt. Ze is niet gemeen of vervelend, negeert alleen graag. Wie heeft goede tips om mijn paards aandacht te krijgen, zodat ik van daaruit aan het werk kan?

mailhorse

Re: Paard negeert mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:18

Als het met een snoepje wel lukt om haar aandacht te krijgen en ze gaat schooien is dat niet nadelig voor je hoor. Maak er gebruik van dat ze achter ja aan loopt. Als jij weg loopt zonder snoepjes in je hand en ze komt je achter na heb je contact. Loop een paar meter en ga dan stil staan. staat zij op hetzelfde moment stil dan beloon je haar, zonder snoepjes. Als je vervolgens weer weg loopt zal ze waarschijnlijk weer achter je aan lopen. Ga nooit achter haar aan lopen als dit niet lukt want dan wint zij weer. Als het een paar keer lukt kun je haar wel een keer belonen met een snoepje maar net wat je zegt ze moet niet schooierig worden. Beloon haar dus niet met een snoepje als jullie allebei stil staan en zij staat met haar neus in je zakken. Wat je ook kunt doen is rondjes om haar heen lopen en steeds dichter om haar heen gaan lopen. Of haar vanaf de zijkant benaderen en langs haar hoofd weer weg lopen. Als ze al opkijkt heb je al contact met haar. Dus net doen of jij haar negeert en als ze komt beloon je haar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:00

Typisch dominant gedrag... Dat proberen die van ons ook regelmatig uit. Eerlijk gezegd maak ik het hun probleem als ze niet opletten. Door gewoon te vragen en de fases van druk op te voeren als ze niet reageren. Dat is tegenwoordig hooguit nog een enkele keer nodig in het begin. Dan letten ze wel op en worden over het algemeen ook heel rustig en ontspannen. Gezien dit dominant gedrag is naar jou toe, zou ik het geven van snoepjes in dit stadium nog ff niet doen. Doe de oefening die je wilt doen en laat haar evt na de oefening even lekker grazen. Dat is een prima beloning voor zo'n paard.

ps. Bij het opvoeren van fases bedoel ik dat je eerst iets beleefd vraagt, daarna nadrukkelijk vraagt, daarna zegt en tenslotte eist. En de eerste keer zal je bij het eisen uitkomen (wat duidelijk en met overuiging moet gebeuren) om haar aandacht te krijgen. Daarna heb je die vanzelf want dan komt er respekt. Ze is zich namelijk verdraait goed bewust van je aanwezigheid en weet echt wel wanneer je iets vraagt. Al doe je het nog zo subtiel. Daar geen gehoor aangeven is gewoon dominantie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:02

ps... zorg wel dat je zeker weet dat het paard begrijpt wat je vraagt voorat je fases gaat opvoeren. Begin dus met iets simpels en bekends om de aandacht te krijgen. Bouw nieuwe dingen rustig uit en geef het paard de kans om te leren. Maar zorg dat ze aandacht boor je houdt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:35

De behoeften van een paard zijn de volgende:
1. veiligheid
2. Comfort
3. Spel
4. Voedsel

Jou paard heeft duidelijk een dominantie probleem en geen spel. Ze is niet in je geintereseerd en gaat liever haar eigen gang. Wat jij wilt bereiken is nr 3. spel, daarvoor moet je nr 2. comfort adresseren, niet nr 4. voedsel. Dat heeft namelijk maar weinig effect.
Zorg dus dat je paard je in het oog houd door het wat uitadgender voor haar te maken (spel), sneller te gaan (comfort). Wees maar eens streng.
Ik weet niet welk level je van parelli mee bezig bent, maar probeer eens een lange fase 1 en een snelle 2,3,4. daar wordt je paard wat meer sensibel van en gaat ze beter opletten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 01:18

Jana_en_Ik schreef:
Hai bokkers,

Ik wil graag eens wat meer werk gaan doen in de vorm van parelli, VD, clickertraining o.i.d. Niet alleen wat 'automatische' basis dingen, maar echt bewust gaan trainen.

koop het level 1 pakket, ga daar zo snel mogelijk doorheen en koop dan het level 2 pakket. Dan heb je genoeg tools om dit probleem aan te pakken. Dit gedrag verandert door jouw algehele manier van gedragen. Het paard gaat uiteindelijk op jou letten omdat jij interessant voor hem word.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:18

Maar hoe begin ik dan aan die level 1 oefeningen als mijn paard ergens in een hoek in de verte staat te staren? Clown Of begrijp ik de volgorde hier niet helemaal? Moet ie niet eerst opletten voordat ik uberhaupt iets kan gaan oefenen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:30

gewoon beginnen en door je fases heengaan. Gaat hij vanzelf opletten Knipoog
Inderdaad level 1 zo snel mogelijk doorlopen dan naar level 2 (iig de groundskills), daar ligt je antwoord.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:49

Bovendien begin je je oefeningen aan een lijn. Dan kan het paard in elk geval niet wegwandelen en in een hoek gaan staan staren...Het geeft de basisvaardigheid om echt te gaan werken in level 2. In level 2 leer je dan idd hoe je in een dergelijke situatie kunt reageren met je basisvaardigheden. En reken maar dat het werkt......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:35

Alicia2u schreef:
Jou paard heeft duidelijk een dominantie probleem

Nee, hoor. Dat paard heeft geen probleem, de mens die erbij hoort heeft een probleem Tong uitsteken
Het gaat om een zelfbewust paard met een mens die dat (nog) niet is. Dat is best heel moeilijk. Uiteindelijk is de enige echte oplossing hiervan dat de mens zelfverzekerder wordt. Dat is een stukje levenshouding, dat betekent dat je niet iets gaat "proberen", maar dat je iets gaat "doen". En dat "doen" gaat een reactie van het paard opleveren, daar moet je gewoon vanuit gaan, want anders ben je aan het "proberen". Dat is de theorie, de praktijk is een stuk lastiger Knipoog
Zorg in ieder geval dat je bezig gaat in een ruimte die je zelf aan kunt, dus niet een hele rijbak, maar zet een stukje af, werk in een longeerton/roundpen als je die hebt, ook als je aan een lijn werkt. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Als het paard niet geïnteresseerd is in de friendly game (kan ik me bij zo'n tante zomaar voorstellen), dan kies je eerst een andere game, die wat actiever is, zorg dat jij het paard in beweging zet en niet dat zij jou in beweging zet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:44

Haha! Paard lijkt op mijn Lan. Ook zo'n slimme dominantie tante Ja
Die zijn niet makkelijk, maar als ze eenmaal de lol van spelen inzien, dan heb je ook echt samen lol.

Ik heb verder aan het verhaal van Waratje weinig toe te voegen. Zet je paard in beweging, zonder dat jij al te veel beweegt. Doet ze dat? Vraag haar naar je toe bijvoorbeeld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:27

Anya schreef:
Haha! Paard lijkt op mijn Lan. Ook zo'n slimme dominantie tante Ja
Die zijn niet makkelijk, maar als ze eenmaal de lol van spelen inzien, dan heb je ook echt samen lol.

Haha! Ik heb 4 van die exemplaren. Ik moet altijd enorm lachen als iemand anders eens een oefening wil uitproberen met een van hun (vooral toontje... die spant de kroon) Ze zien de ander dan nog niet eens staan, gaan lekker grazen, lopen de andere kant uit, of lopen de zich uitslovende mens aan de lijn zo'n beetje subtiel ondersteboven, zien opeens in de verte iets interessants enz enz. Ander optie die ze ter beschikking hebben: Lekker onnozel staan te kijken en niets doen.

Clown
Maar normaal gesproken ben ik de enige die ermee werkt. Maar soms wil iemand het wel eens proberen want het lijkt zo simpel. ROFL

Ga verder met waratje mee.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:54

Ja wat jij nu beschrijft is ook puur Jana Clown Zo liep ik dus van de week met haar de bak uit en bleef madam opeens stokstijf in de opening staan. En geen milimeter meegeven en gewoon voor zicht uit staan staren Haha! (toen was ze blijkbaar al vergeten dat er snoepjes in mijn zak zaten..)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:09

Haha! Haha! soms probeert iemand het wel eens bij Lan. En dan kan ze opeens weer 'lomp' zijn. D.w.z. ze gaat op iemands voeten staan. Echt waar per ongeluk Haha! 100 punten voor een paard dat normaal gesproken al jaren niet meer op voeten staat Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:57

Degenen die, op basis van wat hier door Jana-en-ik wordt beschreven, dit paard dominant noemen, hebben geen idee wat dominantie is.

Je hebt het paard kennelijk "niks te bieden" Je bent niet interessant voor je paard en dus gaat dit zelfstandige paard gewoon haar eigen ding doen. Zelfstandigheid en zelfbewustzijn zijn iets heel anders dan dominantie. Als je tegenover dit paard "dominant" gaat doen, dan heb je zeer waarschijnlijk een PROBLEEM! Namelijk dat het paard "geweld" gaat gebruiken, omdat je nog steeds niet "interessant" bent, maar haar wel dwingt om iets "onzinnigs" te doen. Dit paard is zich zeer bewust van het bezit van vier middelvingers, lijkt het op.

De hamvraag: wat vindt je paard WEL boeiend? Daar is je begin.

Dit lijkt geen paard voor "systeempjes" zo je wil "methodes" dit lijkt me een paard wat je creativiteit zou moeten prikkelen om uit te vissen wat ze boeiend vindt en om op die manier "interessant" te zijn als mens voor het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:20

Beste ikke.. een paard dat iemand volledig negeert tot er snoep aan te pas komt, is niet geinteresseerd in mensen behalve als ze snoep hebben is zelfstandig én slim en doorgaans gaat dat fraai samen met dominant. Maar dat hoeft niet inderdaad.

Maar een paard met 4 middelvingers... is mijn mijn woordenboek dominant (en slim). En dominant wil in mijn woordenboek niet persé zeggen de kuddebaas o.i.d. Nee, het paard is degene die het spel bepaalt op dit moment. En dus wordt er NIETS gedaan behalve eten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:24

Ze is ook zeker niet dominant in de negatieve zin van het woord. Het uit zich niet in agressie, hooguit in het af en toe eens (bewust) vergeten dat ik er nog sta (te ver doorlopen, of me opeens als krabpaal gaan gebruiken Boos!), of inderdaad lekker ongeinteresseerd staan doen. Ze gedraagt zich wel, is niet onhandelbaar, maar vindt me gewoon niet zo boeiend als ze kan kiezen. Clown Nu moet ik erbij zeggen dat het bij haar ook erg in vlagen komt. Momenteel zitten we weer op een extreem zo te zeggen. Waarschijnlijk omdat ze agv enkele weken kreupelheid tot weidegang en wat poetsen veroordeeld is. In perioden dat ik wel met haar kan werken (rijden, buitenritten en longeren), is ze meer uitgedaagd en is dit gedrag minder, maar niet geheel weg. Interesse in spelletjes (bijvoorbeeld samen rennen, met pionnen spelen of parcoursje lopen) is niet denderend. (Ik vergelijk even met onze 2 jarige die met een pion gaat spelen enzo). Zij snuffelt en dan loopt ze weer weg. Een parcoursje met oefeningen moet ik haar sowieso doorheen leiden en dat doet ze dan maar 'omdat het moet' niet omdat ze erdoor uitgedaagd wordt. Zij bepaalt inderdaad of er gespeeld wordt. Onder het zadel of aan de longe komt ze er niet onderuit en doet ze ook wel haar best (meestal Tong uitsteken) Maar aan de hand zijn we het oneens Clown Naar mijn idee (en wat ik graag zou willen) is dat op het moment dat ik er ben voor haar, haar aandacht ook naar mij uitgaat en wat we gaan doen. Lamballen doet ze maar op de wei als ik er niet ben Tong uitsteken