Ik wil graag eens wat meer werk gaan doen in de vorm van parelli, VD, clickertraining o.i.d. Niet alleen wat 'automatische' basis dingen, maar echt bewust gaan trainen. Echter, ik lees en hoor dat je eerst aandacht van je paard nodig hebt voordat je iets kunt oefenen (logisch
). Maar hier zit dus een beetje het probleem. Mijn paard negeert me 9 van de 10 keer volkomen. Ik kan op zich wel wat dingen al uitvoeren, zoals de friendly game. Geen probleem, maar ze staat of met dr neus op de grond te rommelen, of loopt weg als ze het beu is. Als ik met haar alleen de bak in ga trekt ze haar eigen plan en moet ik naar haar toe gaan voor aandacht en dan nog loopt ze liever weer weg.Gisteren heb ik eens geprobeerd aandacht te trekken via knippen met mijn vinger en een snoepje als beloning, maar dan krijg ik weer teveel aandacht omdat mevrouw achter mijn kont blijft aanlopen op zoek naar de snoepjes in mijn zak of al kijkt voordat ik maar iets gedaan heb
En dat streeft dan weer het doel voorbij, wanneer ze opdringerig gaat doen. Ik beloon liever niet met eten, omdat ik niet zo'n schooier wil krijgen 
Ik kan natuurlijk niet gaan trainen als ik geen aandacht krijg. Het paard is 15 en heeft een behoorlijk eigen willetje wanneer haar iets niet uitkomt. Ze is niet gemeen of vervelend, negeert alleen graag. Wie heeft goede tips om mijn paards aandacht te krijgen, zodat ik van daaruit aan het werk kan?

Paard lijkt op mijn Lan. Ook zo'n slimme dominantie tante 
), of inderdaad lekker ongeinteresseerd staan doen. Ze gedraagt zich wel, is niet onhandelbaar, maar vindt me gewoon niet zo boeiend als ze kan kiezen.