Uitbreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:50

Toen ik laatst aan het longeren was heeft mijn jongen (3jarige) ruin zich 2 keer los weten te rukken. Hij trekt altijd heel erg naar mijn andere paardje, hij wil er eigenlijk altijd het liefst heen. Maar dit is tot nu toe altijd te corrigeren geweest.

Alleen laatst is het hem dus 2x gelukt om zich los te trekken. Hij heeft er dan geen zin meer in (daarvoor was hij met een lichte verbale correctie weer op het juiste pad te zetten) en springt dan in 1x richting mijn andere paardje (waarmee mijn vriend bezig is) omdat hij springt trekt hij mij over mijn evenwichtpunt heen waardoor ik kan kiezen: zandhappen of loslaten. Hiervoor kon ik hem altijd houden, maar nu heeft hij het wegspringen ontdekt...

Hoe kan ik dit oplossen? Ander paard niet in de bak vind ik geen oplossing, daar dat alleen maar het voorkomen van het probleem is en niet de oplossing. Hij moet gewoon leren dat hij niet alleen naar het andere paard mag en naar mij moet luisteren Bloos

Hij krijgt verder voldoende afwisseling: buitenrijden, ""dressuurmatig", longeren, grondwerk, en bij bovenstaande was ik bezig met longeren met een sprongetje.

Hij heeft het verder ook onder het zadel en en grondwerk, dat als hij er geen zin meer in, probeert uit te breken. Alleen onder het zadel heb ik het al grotendeels weten op te lossen.

KiWiKo

Re: Uitbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:52

het enige wat je helpt is sneller reageren en hem op die manier de kans niet geven om uit te breken Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:11

Nou, als een paard wil uitbreken dan kun je daar niks aan doen op dat moment, ze zijn zo sterk, sneller reageren helpt dan ook niet (weet ik uit eigen ervaring).
Die van mij is zo slim dat hij in een bocht snel in het verlengde van mij gaat lopen, van mij af dus, dan kun je het hoofd niet meer omtrekken en ben je em kwijt Nagelbijten / Gniffelen En meneer is zo sterk dat ik dat ook niet kan voorkomen.. Hoe harder ik terug trek, hoe harder hij wegtrekt..
Maargoed, met spierkracht red je het dus nooit.
De oplossingen die ik tot nu toe heb gevonden:
1. Zorg dat die kont niet naar jou toe komt, blijft dus altijd achter de voorhand, maar voor de achterhand van t paard. Merk je dat hij van jou af gaat lopen dan houd je de longeerlijn bij het hoofd wat strakker (kleine rukjes, niet een constante druk) en duw je de achterhand weer van je af, bijvoorbeeld met de longeerlijn (ikzelf doe het met lichaamstaal, waar hij nu goed op reageert, hoef mijn arm maar uit te steken)
2. Je kan de longeerlijn rond de neus doen, dus aan de binnenkant vastklikken, dan onder de kin door, rond de neus, en dan kom je weer aan de binnenkant uit, waar je de longeerlijn nog eens door de ring haalt. Als je dan aan de lijn trekt dan komt er ook wat druk bovenop de neus, en mijn paard was zo wat beter te houden.
3. Een longeercirkel maken, dat is echt ideaal! Gewoon afzetten met een touwtje of (schrik)lint. Zo hoef je niet constant op te letten op het wegrennen, en kun je lekker ontspannen longeren aan een losse lijn, of zelfs helemaal los Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:44

weetniet ik heb dat soort problemen nooit Haha! Haha!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:42

gebruik je al een hoofdstel tijdens longeren?

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:56

Ik zou inderdaad een longeercirkel maken dan is het moeilijker voor hem om uit te breken.
Maar doen ze het toch dan sta je machteloos want je wint het nooit

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 07:05

Die keer longeerde ik met kaptoom. Maar ook met hoofstel doet hij het.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:49

Je moet hem idd voor zijn.
Bij de meeste paarden zie je wel wanneer die kattekwaad uit gaat halen.
Dan gaan ze of naar jou toe draaien of naar de andere kant kijken.
Zodra die dat doet zweep en stem erbij.
Kun je anders niet aan de longeersingel nog een touw maken, dan heb je toch meer grip als ie ineenkeer opzij springt.
Als je het paard nog zo goed als vast hebt aan de lijn heel treng zijn.
Gebruik die zweep anders is.
Zoals al vaker is gezegt is een longeercirkel.
Of je zet een stuk van de bak af, gewoon met staanders en balken en dan op zijn hoogst en eentje in het midden, dan springt hij er zeker niet overheen.
Ik weet niet hoeveel staanders en balken je hebt, maar om het af te zetten heb je er toch een hoop nodig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:07

OPG --> LO