Alleen laatst is het hem dus 2x gelukt om zich los te trekken. Hij heeft er dan geen zin meer in (daarvoor was hij met een lichte verbale correctie weer op het juiste pad te zetten) en springt dan in 1x richting mijn andere paardje (waarmee mijn vriend bezig is) omdat hij springt trekt hij mij over mijn evenwichtpunt heen waardoor ik kan kiezen: zandhappen of loslaten. Hiervoor kon ik hem altijd houden, maar nu heeft hij het wegspringen ontdekt...
Hoe kan ik dit oplossen? Ander paard niet in de bak vind ik geen oplossing, daar dat alleen maar het voorkomen van het probleem is en niet de oplossing. Hij moet gewoon leren dat hij niet alleen naar het andere paard mag en naar mij moet luisteren
Hij krijgt verder voldoende afwisseling: buitenrijden, ""dressuurmatig", longeren, grondwerk, en bij bovenstaande was ik bezig met longeren met een sprongetje.
Hij heeft het verder ook onder het zadel en en grondwerk, dat als hij er geen zin meer in, probeert uit te breken. Alleen onder het zadel heb ik het al grotendeels weten op te lossen.
En meneer is zo sterk dat ik dat ook niet kan voorkomen.. Hoe harder ik terug trek, hoe harder hij wegtrekt..