Probleem bij longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jef

Probleem bij longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:59

Ik heb een 16jarige merrie (haflinger), nu ze heeft in haar laatste jaren maar paar keer aan de longe gelopen en dat was bij iemand anders. Nu ik zou zelf graag oefenen met het longeren aan het halster maar ze komt steeds naar mij toegelopen.
Kunnen jullie mij verder helpen,

Groetjes,
Jef

Fem_daf

Re: Probleem bij longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:39

Blijkbaar kent ze het niet echt. Je moet het haar dus leren. Doe de eerste ronde met iemand er naast, hij begeleidt haar rond (aan de buitenhand) en doet vervolgens een stapje weg zodat ze alleen loopt. Zorg er zelf voor dat je niet te ver naar voren staat, dan wordt de verleiding voor je paard te groot om te komen kijken, blijf dus bij de achterste helft van je paard. En natuurlijk een longeerzweep erbij houden, hiermee kan je ook aangeven dat ze verder weg moet lopen.

Hoe goed kan je zelf longeren?

jef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:29

Dat is het net, ik wou het zelf leren mijn vader zou het mij aanleren maar hij kan het zelf ook niet zo goed maar bij onze haflinger ging het niet zo makelijk, steeds naar u lopen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:00

Zoek hulp van iemand die het wel kan, want zo op schrift is het lastig uit te leggen. Ken je iemand in je omgeving die al vaker gelongeerd heeft? Vraag die dan om langs te komen en met je halflinger aan de slag te gaan. Ken je niemand, ga dan eens bij een manege of stal langs en vraag om hulp!

jef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 11:12

Hier in de buurt is niemand, woon nogal in het centrum van de stad..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:19

leer het comando ''blijf'' en laat dat comando uitvoeren en loop dan naar het midden. vervolgens vraag je te gaan stappen, en wijs je met de zweep naar de schouder alsof je je paard met die zweep on z'n plaats wil houden

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:49

Uit een goed boek kan je ook al aardig wat leren over je postitie, stand, commando's. het is idd heel lastig om het te omschrijven zonder plaatjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:07

-> LO