Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
moonprayer schreef:je hebt gewoon wat meer invloed op een paard als je touwhalster gebruikt. zo'n breed zacht halster zeg natuurlijk geen moer als je op wilt/ moet treden.
Maar wat willeke_nijs al zegt,liever niet in het land of mee vastzetten.
Een longeercirkel moet ik dus altijd afzetten, dus dan kan ik net zo goed los longeren.

ik denk dat het komt omdat een touwhalster uit een dik touw bestaat, mensen die hem zelf knopen gebruiken er vaak van dat boot touw voor (voor op de zijl boten enzo) en dat is echt onbreekbaar en snijd in de huis als daar kracht op komt.
een touwhalster bestaat uit één stuk, en de trekkracht van zo'n zeiltouw is minimaal 600 kg, heb er zelfs gezien van 2000 kg, dus dat breekt echt niet, en het is niet alleen pijnlijk of gevaarlijk door het snijden van het touw, maar in het ergste geval kan een paard zelfs zijn nek breken. Brendaaa schreef:Dit moeten jullie me toch eens uitleggen... want een normaal halster breekt toch ook niet????

Mijn gewone halster hangt maar eenzaam in de kast. Die gebruik ik alleen voor op de trailer. Ik zet mijn paard nooit vast verder bij de verzorging, het poetsen, het opzadelen. Vast zetten vind ik iets vreselijks, als ik eerlijk ben.
willeke_nijs schreef:vastzetten NOOIT een touwhalster gebruiken!!!! Als het paard zou gaan hangen breekt het ding niet! Ook om je paard op wei te zetten zou'k geen touwhalster gebruiken want ook hier weer hetzelfde als het dier ergens achter blijft hangen breekt het halster niet... Voor longeren, wandelen en VD kan je perfect een touwhalster gebruiken. Weet wel dat als je gaat longeren en je paard nogal eens graag naar buiten trekt dat een touwhalster soms alle kanten op schuift. Voor het longeren gebruik ik eigenlijk liever een soort van kaptoom, niet met zo'n ijzeren plaat in, maar eentje met een gewone zachte lederen neusriem en ringetjes.
Het fijne aan een touwhalster is dat de knopen liggen op de zenuwpunten op het hoofd, waardoor je met véél minder kracht véél meer kan bereiken. Een stalhalster is vaak erg log.
Roweentje89 schreef:Ik vind het touwhalster voor freestyle, grondwerk en VD en wandelen een heel goed te gebruiken halster. Het is niet zo dat het scherp in werkt. Het paard kan zelf de druk bepalen bij het touwhalster en jij zelf ook.
(www.aziro.nl)