touwhalster wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

touwhalster wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:24

Hoi,
Wat vinden jullie; touwhalster wel of niet gebruiken?
En dan bedoel ik niet gebruiken voor het vast zetten of op wei zetten.
Maar voor longeren / wandelen / VD.
Bedankt.

willeke_x

Re: touwhalster wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:05

vastzetten NOOIT een touwhalster gebruiken!!!! Als het paard zou gaan hangen breekt het ding niet! Ook om je paard op wei te zetten zou'k geen touwhalster gebruiken want ook hier weer hetzelfde als het dier ergens achter blijft hangen breekt het halster niet... Voor longeren, wandelen en VD kan je perfect een touwhalster gebruiken. Weet wel dat als je gaat longeren en je paard nogal eens graag naar buiten trekt dat een touwhalster soms alle kanten op schuift. Voor het longeren gebruik ik eigenlijk liever een soort van kaptoom, niet met zo'n ijzeren plaat in, maar eentje met een gewone zachte lederen neusriem en ringetjes.
Het fijne aan een touwhalster is dat de knopen liggen op de zenuwpunten op het hoofd, waardoor je met véél minder kracht véél meer kan bereiken. Een stalhalster is vaak erg log.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:07

je hebt gewoon wat meer invloed op een paard als je touwhalster gebruikt. zo'n breed zacht halster zeg natuurlijk geen moer als je op wilt/ moet treden.

Maar wat willeke_nijs al zegt,liever niet in het land of mee vastzetten.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:30

moonprayer schreef:
je hebt gewoon wat meer invloed op een paard als je touwhalster gebruikt. zo'n breed zacht halster zeg natuurlijk geen moer als je op wilt/ moet treden.

Maar wat willeke_nijs al zegt,liever niet in het land of mee vastzetten.

Klopt.
Maar ik heb toch ook daar boven gezet; NIET gebruiken voor vastzetten of in de wei. (wist dat al namelijk) Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:39

Ik gebruik alleen nog maar een touwhalster. Ook bij het poetsen, maar dan leg ik de leadrope altijd over zijn rug, of hang hem los over het hek bijvoorbeeld.
Longeren doe ik los, zonder longeerlijn. Met een halster longeren vind ik nooit echt fijn omdat het dan scheef gaat hangen, en omdat meneer dan gewoon de bak uit loopt Nagelbijten / Gniffelen Een longeercirkel moet ik dus altijd afzetten, dus dan kan ik net zo goed los longeren.

Ik heb wel nog een normaal halster, maar dat gebruik ik alleen om hem in de trailer vast te zetten Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:02

Ik heb ze zelf gebruikt voor het wandelen en grondwerken. Voor het longeren gebruik ik het hoofdstel of de kaptoom.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:10

ik heb sinds kort een touwhalster maar gebruik hem alleen om mee buiten te rijden Haha!
vind het helemaal super en me paardje ook Ja

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:46

Dit moeten jullie me toch eens uitleggen... want een normaal halster breekt toch ook niet????

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:55

blijkbaar wel Haha! ik denk dat het komt omdat een touwhalster uit een dik touw bestaat, mensen die hem zelf knopen gebruiken er vaak van dat boot touw voor (voor op de zijl boten enzo) en dat is echt onbreekbaar en snijd in de huis als daar kracht op komt.

een normaal halster heeft natuurlijk gespen enzo (of hoe heet dat) ik denk dat dat dan afbreekt. en het is gewoon dunner, dus dat scheurt sneller af denk ik. Maarja ik heb het nog nooit meegemaakt dus 100% zeker weet ik niet. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:01

Inderdaad Ja een touwhalster bestaat uit één stuk, en de trekkracht van zo'n zeiltouw is minimaal 600 kg, heb er zelfs gezien van 2000 kg, dus dat breekt echt niet, en het is niet alleen pijnlijk of gevaarlijk door het snijden van het touw, maar in het ergste geval kan een paard zelfs zijn nek breken.
Dat snijden moet je trouwens niet zien als een mes dat door boter snijdt.. maar is vergelijkbaar met een plastic zakje met zware spullen dragen, tegenover een boodschappentas met brede handvatten. Stel je voor dat je met één hand aan zo'n plastic tasje hangt met je hele gewicht.. Auw!
Een gewoon halster is ook van stevig nylon, maar de gespen kunnen minder hebben, en een paard dat gaat hangen kan zo'n gesp uiteen buigen of overbreken. Leren halsters zijn sowieso zwakker, daar scheurt het leer vaak sneller dan de gesp.

closed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:44

Ik heb het zelf gebruikt bij mijn verzorgpony, Longeren deed ik zonder enig halster/hoofdstel o.i.d om, maar wandelen en grondwerken deed ik met touwhalster.

Ik rijd zelf op een manege dus daar rijden we engels en met hoofdstellen, maar ik hoop ooit weleens met touwhalster te kunnen rijden.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:49

Ik gebruik mijn touwhalster alleen voor het grondwerk.
longeren wil ik nog wel eens proberen.
Maar dat komt wel.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:34

Stalhalsters en halstertouwen breken heel makkelijk, en inderdaad vaak bij al die gespen en haakjes. Vaak genoeg meegemaakt xD

Ik zou nog graag een keer willen rijden met een touwhalster, maar dat zit er voorlopig nog niet in (paard is uitgegleden en ligt in de kreukels) maar voor grondwerk gebruik ik mijn touwhalster altijd, longeren doe ik wel met hoofdstel vanwege de bijzetteugels.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:43

Brendaaa schreef:
Dit moeten jullie me toch eens uitleggen... want een normaal halster breekt toch ook niet????

Mhh mijne sloopt per jaar gemiddeld 12 halster. Hij gaat met vaststaan zo heftig trekken dat die wel stuk gaat.
Als 600/700 kilo in volle kracht aan een halter gaat hangen gaat die echt wel stuk.

Ik heb liever mijn paard gewoon los staan. Alleen kunnen andere mensen daar niet mee omgaan en moeten gelijk gaan grijpen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:19

Normaal gesproken kun je voor longeren en wandelen en rijden best een touwhalster gebruiken. En mijn paarden zet ik ook wel eens vast met een losse knoop aan dat halster. Maar dat kan alleen omdat ik weet dat ze niet gaan hangen en omdat het touw door mijn knoop losschiet als er druk op uitgeoefend wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:10

Met een touwhalster kun je verfijnder inwerken, maar dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan. Dus als je niet weet of het niet voor elkaar krijgt om de druk die je op het halster zet acuut te laten varen op het moment dat je de gewenste reactie krijgt, zou ik zeggen: niet aan beginnen.
In alle andere gevallen: super werkhalster, de resultaten zijn beter dan met een gewoon halster.
(En werkhalster houdt idd in: niet mee vastzetten, niet mee losgooien).

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:01

mijn paardje heeeft ook een touwhalster en daar poets ik die ook gewoon mee meestal saat die dan los aan de paal 1 keertje heeft hij getrokken en dan heeft die gewoon de haak van het touw overgetrokken Lachen

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:09

Ik vind touwhalsters ook veel prettiger dan 'gewone' halsters. Ook ideaal om mee te rijden. Normaal gebruik ik het dagelijks, mijn paard staat toch nooit vast (kan hij wel, maar is niet nodig). Hij reageert er gewoon veel beter op. Alleen op de trailer he... dan toch maar dat zware halster weer om Knipoog
En inderdaad, heb ook genoeg paarden aan 'gewone' halsters zien gaan hangen, die dan dwars doormidden gingen, vaak op een gesp of een ring!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:32

Ik heb inmiddels een aardige verzameling touwhalsters, ben verslaafd aan de kleurtjes. Haha! Mijn gewone halster hangt maar eenzaam in de kast. Die gebruik ik alleen voor op de trailer. Ik zet mijn paard nooit vast verder bij de verzorging, het poetsen, het opzadelen. Vast zetten vind ik iets vreselijks, als ik eerlijk ben. Clown

Ik doe de dagelijkse verzorging met touwhalster, wandel met touwhalster, doe grondwerk met touwhalster, werk aan de lange lijn met touwhalster en rijdt met touwhalster. Lachen

Vind ook dat niet iedereen zomaar met een touwhalster aan de slag mag. Bij ons lopen veel kinderen rond, die tegenwoordig ook zo'n touwhalster willen en dat zie ik niet zitten met hun geruk en gepluk.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:49

Oke, bedankt voor de reacties.
Maar zou er ev. ook zo'n neusbontje om een touwhalster kunnen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:00

Dat kan, maar lijkt mij niet optimaal, omdat de neusriem erg dun is. Als je op een verantwoordelijke manier met touwhalster omgaat, heeft een paard er echt geen last van, hoor. Bovendien zou je dan ook een bontje om het kopstukgedeelte moeten doen, want ook daar komt druk op.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:06

willeke_nijs schreef:
vastzetten NOOIT een touwhalster gebruiken!!!! Als het paard zou gaan hangen breekt het ding niet! Ook om je paard op wei te zetten zou'k geen touwhalster gebruiken want ook hier weer hetzelfde als het dier ergens achter blijft hangen breekt het halster niet... Voor longeren, wandelen en VD kan je perfect een touwhalster gebruiken. Weet wel dat als je gaat longeren en je paard nogal eens graag naar buiten trekt dat een touwhalster soms alle kanten op schuift. Voor het longeren gebruik ik eigenlijk liever een soort van kaptoom, niet met zo'n ijzeren plaat in, maar eentje met een gewone zachte lederen neusriem en ringetjes.
Het fijne aan een touwhalster is dat de knopen liggen op de zenuwpunten op het hoofd, waardoor je met véél minder kracht véél meer kan bereiken. Een stalhalster is vaak erg log.

Ze zegt toch al, dat ze het niet gebruikt voor op de wei zetten en vastzetten.

Ik vind het touwhalster voor freestyle, grondwerk en VD en wandelen een heel goed te gebruiken halster. Het is niet zo dat het scherp in werkt. Het paard kan zelf de druk bepalen bij het touwhalster en jij zelf ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:15

waarom zou je een neusbontje om een touwhalster willen doen? voor de leuk? dan gaat wel het effect van het halster weg....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:39

Roweentje89 schreef:
Ik vind het touwhalster voor freestyle, grondwerk en VD en wandelen een heel goed te gebruiken halster. Het is niet zo dat het scherp in werkt. Het paard kan zelf de druk bepalen bij het touwhalster en jij zelf ook.

Precies. Ik heb inmiddels al jaren ervaring met een touwhalster en van druk is amper sprake bij mijn paard.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:35

Ik vind ze erg nuttig. Afgezien van vastzetten doe ik er alles mee. Grondwerk, rijden, leiden.
Maar goed, ik moet ook wel positief zijn, anders verkoop ik de verkeerde dingen Haha! (www.aziro.nl)