Alternatief longeerstukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Alternatief longeerstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 16:25

Pff, de shetlander die ik momenteel aan het longeren ben, heeft zo'n smal bekkie dat als hij een keer met zijn hoofd schudt, het longeerstukje tegen zijn tanden zit Clown Niet erg handig dus. Ik was aan het bedenken op welke manier ik de longeerlijn nu het beste vast kon maken.
Onze longeerlijn heeft nogal grote ringen bij de haak, dus ik vind door het bit ook niet echt makkelijk met dat smalle bekkie van hem. En aan een kant van het bit lijkt me ook niet echt een optie.

Judje

Re: Alternatief longeerstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:07

Misschien kan je gaan longeren met lage neusriem?
Hierbij kan je namelijk de longeerlijn vastmaken aan het bit én dat ronde stukje ijzer (weet even de naam niet meer) aan de zijkant.
Wanneer de Shet erg trekt is dit alleen minder geschikt.

Je kan ook de longeerlijn door beide bitringen doen en dan weer vastmaken aan de longeerlijn. Als je in je lijn een knoop maakt, weet je altijd zeker dat er een driehoek blijft, ook als je wat meer contact hebt.

Wat ik zelf altijd doe, maar ik weet niet of dat bij jou haalbaar is, is dat ik de longeerlijn 1 x rondom de binnenste bitring doe en dan vast klip aan de buitenste ring.

Succes!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:03

wat ik latijd doe [omdat ik geen longeer stukie heb]
doe ik de musketon[hakje waar je het aan vast maakt door de bit ringen heen
als het erdoor heen zit doe ik onderlangs terug en maak ik het aan de bitring vast

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:02

Ik ben bang dat dat met mijn longeerlijn allemaal niet haalbaar is. Misschien moet ik gewoon een nieuwe kopen Clown De lijn heeft na de haak eerst een stuk lijn en dan nog ijzeren ringen. Op deze foto is het te zien:
Afbeelding
Maar daardoor kan ik hem dus niet echt op een makkelijke manier door het bit en dan nog vast maken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:06

door het bit en dan aan de ring aan de longeerlijn vast maken ?
kan evt ook een bitstukje op maat maken Vork

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:08

Dat stukje is dus net te kort, dan trek ik het bit samen Clown Dat ding is gewoon onhandig geloof ik Tong uitsteken
Wat kost een bitstukje op maat?

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:10

Ik maak gewoon altijd de longeerlijn vast aan de bitring die ik zie, en als ik de andere kant op ga wissel ik om, vind longeerbitstukjes zo'n ondingen,en zo gaat het veel makkelijker!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:28

Longeerstukjes vind ik zelf ook geen goede oplossing. Aangezien het ringetje om je longeerlijn te bevestigen bijna altijd in het midden van het longeerstukje zit, krijg je bij contact en een trekkerig paard dat alle druk op de buitenste bitring komt te staan en dus niet op 2 bitringen.

De longeerlijn alleen vastmaken aan de bitring, die je ziet, vind ik ook geen goede oplossing, omdat je hiermee het bit bijna door de mond van het paard kan trekken (behalve bij het gebruik van bitringen) en dus ook maar op 1 kant druk hebt en niet op 2.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:32

daarom vind ik de variabele bitstukjes fijner werken
deze hebben aan de onderzijde een d ring die schuift naar de kant waar je bezig bent en zodoende houd je een gelijkmatigere druk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:37

Door de binnenste bitring achter de oren langs aan de buitenste bitring.

Andere optie is dubbellonge gebruiken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:39

@tamary: imo is dat alleen te gebruiken bij een zeer braaf paard, waarvan je weet dat deze niet gaat lopen trekken.
Wanneer een paar op deze wijze wel trekkerig is, trekt het paard aan de buitenzijde de bitring omhoog en dat vind ik sneu, zeker voor een jong paard, die nog niet genoeg bekend is met longeren.
Sommige paarden kunnen hierdoor zelfs angstig worden door het longeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:46

De methode van Tamary lijkt me in mijn geval ook niet zo handig, volgens mij zit de ring van de longeerlijn dan ergens boven op zijn hoofd.
Pony is niet jong meer, maar geen ervaren rot in het longeren, dus ik wil wel echt een veilige en fijne methode voor de pony.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:38

Ik doe altijd de longeerlijn door beide bitringen heen en dan weer aan de longeerlijn vast. Dan heb ik wel een knoop gemaakt in de lijn zodat de mond van het paard niet samengetrokken kan worden.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:00

en bij sommige bitstukjes kan je ze volgens mij kleiner en groter maken [kan van een vriendin] die heeft een bidstukje van de welkoop..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:32

Wat ook een handige oplossing is,
de pony longeren aan het halster!