[AR] Koetslampen, waar, welke, prijs, etc.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Koetslampen, waar, welke, prijs, etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:21

Hoi,

Afgelopen week heb ik er een leuk karretje bijgekocht, naast onze marathonwagen. Het is een dressuurwagen, maar dan een zwaardere uitvoering (dus niet met "fiets"wielen), Zitting met daarnaast bokkussen voorop, grote wielen achter, kleine voor, compleet met houten spatborden en grote rieten mand achterop. Echt een leuk ouderwets lijkend ding, maar dan bijna nieuw (wagentje is 2 jaar oud).
Nu zitten er koetslamphouders aan, aan weerszijden, en achterop zit ook een steun voor een achterlamp. En om het geheel af te maken wil ik dus wel zo'n mooi bijpassend setje koetslampen op dit wagentje.
In de Mensport en op internet kan ik genoeg adressen vinden voor zulke lampen, maar over het algemeen wordt daar best veel geld voor gevraagd. Nu wil ik dat ook wel uitgeven, maar ik heb geen flauw idee wat koetslampen kosten, en wat dus reeel is. En daarbij, ik weet niet welke lampen er op horen. Met een rond glas, ovaal, of toch vierkant glas? Er zijn zoveel modellen/soorten!

Heeft iemand een idee welke lampen er op zo'n soort wagentje horen en wat een beetje reeele prijzen zijn?

Sjonniej

Re: Koetslampen, waar, welke, prijs, etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:23

Op Paard & Koets, een beurs in November kan je veel van dit soort lampjes vinden.
Verder kom je ze veel tegen op rommelmarkten, ben er toevallig op de vogeltjesmarkt in Antwerepn vorige week een paar leuke tegengekomen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:26

op marktplaats staan ook regelmatig koetslampen te koop

verder voor het model lampen zou je een liefhebber moeten vragen, die kan het vast wel vertellen wat voor lampen erbij horen

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:26

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:50

@ Sjonniej: Paard en Koets staat sowieso op de agenda, als ik tegen die tijd niks passends heb gevonden is dat misschien nog een optie (hoewel ik er geen haast mee heb hoor... )
Eerst dus maar eens uitzoeken welk model een beetje passend is voor dit soort wagentjes.
Op Marktplaats heeft heel lang een man uit Rijssen gestaan (heel dicht bij me in de buurt), die ook lampen restaureerde/aanbood. Maar, als je zo'n iemand dan uiteindelijk nodig hebt adverteert ie niet meer.... Boos!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:57

Ik heb een set bijna nieuwe koetslampen te koop, compleet met achterlamp (dus 3 stuks) en de houders....maar die zijn van zeer goede kwaliteit en ik denk dat de vraagprijs behoorlijk hoog ligt voor jou.....Dat kun je evt. opvragen per PB..

Als je een foto plaatst, kan ik je wel vertellen wat voor lampen erop horen...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:13

@frisiangirl: ik schrik niet zo snel van hoge prijzen, als iets zijn geld waard is en ik vind het mooi (lees: ik wil het gewoon hebben Haha! ), dan betaal ik de prijs wel, haha.
Ik zal eens even een foto maken straks, en die er bij zetten. Prijs mag je me even PB-en....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:29

Voor onze nieuwe presentatiewagen zijn we ook op zoek
Schoonzoon zegt op paard en koets kun je mooi afdingen bij de Hongaren.
Wil zelf nog even wachten tot ik de details van onze wagen heb

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:13

Niet de meest duidelijke foto's (telefoon), maar om een idee te krijgen om wat voor wagen het gaat:

Dit is em dus, de lamphouder zie je achter de rem, boven de uitsparing in het spatbord:
Afbeelding

En de houder achterop:
Afbeelding

Zit zelf te denken aan koperkleurige lampen, niet te opvallend, maar ik heb geen idee wat voor vorm glas hier bij hoort...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:08

Je hebt PB...

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:39

Volgens mij verkoop de Lemerij ze... (Dicht in de buurt Knipoog )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:13

Bij kopere lampen hoort ook een koper tuig.
Ik heb ze destijds gekocht bij een koetsenboer in Oosterblokker bij Hoorn (Poolse leverancier) Of eigenlijk was het een kerstkadootje van mijn man. Ze waren toen (10 jaar geleden) al 500 gulden. Ik heb ze nog steeds en heel af en toe zet ik ze erop (zie profiel)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:20

Napie schreef:
Bij kopere lampen hoort ook een koper tuig.

Oh ja, krijg je dat natuurlijk weer.... Boos! . Nu heb ik nog wel een (chique, maar erg oud) koperfournituren tuigje liggen, maar dat gebruik ik eigenlijk niet omdat ik het niet zo vertrouw (is meer zo'n concourstuig).
Ik heb een koperen lamp van de buurman kunnen proberen, stond wel mooi voor de kleur. Maar dat past dan inderdaad weer niet bij het tuig.... zucht Dromen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:25

Frits Kool heeft niet al te dure liggen heb ik gezien..