[AR] hoeveel vingers mogen er tussen de buiten en binnensingel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

hoeveel vingers mogen er tussen de buiten en binnensingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:58

Nou de titel zegt het al hoeveel vingers mogen tussen de binnensingel en buitensingel.
Ik ben een beetje informatie aan het opzoeken maar dit heb ik niet in boeken gevonden.

Hannanas

Re: hoeveel vingers mogen er tussen de buiten en binnensingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:01

wat bedoel je met een buiten en binnensingel?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:01

bij het schofttuig

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:11

Men spreekt niet echt over een aantal vingers dat tussen een binnen- en buitensingel moet zitten. De binnensingel maak je zo vast, dat het schoftje goed op zijn plaats blijft liggen (de een maakt deze erg strak vast, de ander los-vast, ligt ook een beetje aan de schoft/rug van het paard en de pasvorm van het schoftje). De buitensingel maak je wel vast, maar over het algemeen minder strak dan de binnensingel. De ligtogen moeten goed langs het schoftje blijven hangen, en niet teveel speling naar voren/achteren/boven krijgen.
Bij het ene tuig is de buitensingel helemaal los, rondom de binnensingel zeg maar, bij het andere tuig zijn de binnen- en buitensingel gecombineerd. Dan heb je een enkele singel, met aan weerszijden twee gespen. Aan de binnenste gesp je dan de binnensingel, en daar overheen gesp je de buitensingel vast.
Ik heb zelf de buitensingel net iets losser dan de binnensingel, en dan krijg ik met een beetje goede wil er wel een vuist tussen (onder de buik gemeten dan).
Een bepaalde regel is er volgens mij niet, zolang ie maar niet strakker dan de binnensingel zit, maar wel zo strak zit dat de ligtogen niet teveel speling hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:22

Gaat het om een enkel- of tweespan?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:52

Sjonniej schreef:
Gaat het om een enkel- of tweespan?

Da's een goeie! Ik (als enkelspanrijder) was vanzelfsprekend uitgegaan van een enkelspantuig Bloos . Daarbij: ik zou de standaard voor een tweespantuig ook niet weten Bloos Bloos (Gelukkig start in november de tweespancursus van het koetsiersbewijs, haha).

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:10

bij mij zit de buitensingel strak en licht op de binnensingel. Dit omdat dat mijn lichtogen beter blijven liggen en mijn kar dus stabieler blijft.

Bij een 2 span tuig zit het bij mijn vriend niet te strak maar ook niet te los deze dient bijeen 2 span eigenlijk alleen om de strengen aan het schoftje vast te maken en heeft verder geen fuctie het maakt dus bij een 2 span ook geen verschil of hij losser of vaster zit.

Bij een enkelspan kun je wel verschil merken met de kar deze kan losser komen te hangen als je de buitensingel te los hebt zitten