Horsenality bij hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gratchen

Horsenality bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:40

Ik vroeg me af of "het zijn van hengst" van invloed is op de horsenality van een paard. Ik weet dat parelli het werken met hengst tot level 3 afraadt, maar ik zit nu eenmaal met een hengst en wil toch graag voglens parelli werken.

Nu is mijn hengst volgens mij LB extrovert, maar door zijn verleden switch hij soms razendsnel naar RB extrovert. Niet makkelijk dus, maar het wordt wel beter.

Mijn vraag is nu of het inherent is aan een hengst dat hij waarschijnlijk LBE zal zijn? (en zou dit dan veranderen als je hem ruint?)

Waratje

Re: Horsenality bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:55

Nee, de persoonlijkheid van een paard wordt niet beïnvloed door zijn hormonen, alleen de expressie van die persoonlijkheid wordt daardoor beïnvloed.
Hoe oud is jouw hengst en wat is zijn voorgeschiedenis? Want door opvoeding kan er veel worden gedaan aan scherpe kantjes en door verkeerde "opvoeding" kan de persoonlijkheid van een paard behoorlijk beschadigd/vervormd raken.

Eerlijk gezegd hou ik niet zo van die strakke labeltjes van Left Brain OF Right Brain. De meeste paarden hebben de ene kant wat gemakkelijker voorhanden dan de andere, maar daarmee zitten ze niet vast in een hokje. Je kunt ze goed leren om beide hersenhelften te gebruiken of soms zelfs de voorkeur naar de andere helft te verleggen. Dit kan dus net zo goed positief als negatief worden toegepast. Duivel

Als je je paard ruint zou het kunnen dat hij wat minder explosief/extrovert wordt, omdat hij niet meer door hormonen wordt opgejut, maar het switchen van LB naar RB staat daar volgens mij grotendeels los van. Ik zou in ieder geval goede begeleiding zoeken om dit paard te leren om verstandig met zijn omgeving om te gaan Cool

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:43

neen volgens mij kan je je paard niet veranderen van horsenality door hem te ruinen. Ik denk wel dat je het temperament een héél klein beetje kan temperen, dus wat je aankruist onder extreme kan op den duur moderate en mild worden, maar dat is bij elk paard zo... Ik ken een merrie die eerder RB extrovert is, maar ook héél erg LB kan reageren. Ik denk ook dat je een paard nooit in 1 hokje kan plaatsen, en daar dan niets mee doen... Want dan zou je slecht bezig zijn...
Die merrie die switcht ook constant van het ene in het andere en dat kan soms héél erg vlug gaan met weinig voortekens... Maar door je te verdiepen in de psyche en je paard te leren begrijpen kan je er al veel meer rust in brengen.

Mijn merrie was vorig jaar extreem LB introvert... Ze sloot zich héél erg af, en was (en is nog steeds) niet snel van iets onder de indruk. Ik moest elke keer héél véél moeite doen om door die dikke muur heen te raken... Maar eens ik daar doorheen raakte ontdekte ik toch ook extrovert gedrag... Ik weet gewoon dat mijn paard eerder introvert is, maar ik heb geleerd dat dat gewoon haar aard is, en stilaan maar zeker merk ik ook doordat ik me daarbij neerleg en me niet meer opwind omdat ze niet reageert dat we een zekere rust gevonden hebben. Door haar nieuwsgierigheid te winnen opent ze vanzelf deuren, waar ik dankbaar doorheen ga alsof ze een kado van haarzelf zijn.

Wat ik maar wil zeggen is: nee je hoeft niet in hokjes te proppen, maar soms kunnen die hokjes wel helpen om een bepaald inzicht te krijgen en je handelen daarop af te stemmen waardoor het net een tikkeltje beter gaat. Ik vind het gevaarlijk als je een paard in hokjes gaat stoppen en dan zeggen: tjah zo is m'n paard, niets aan te doen... want door te werken aan kleine dingen kan je daar best wel iets aan doen...

Mijn paard is op een jaar tijd van extreem lb introvert naar mild lb introvert gegaan en zelfs een tikkeltje extrovert. Je kan veel veranderen door aan jezelf te werken, zodat je interessant blijft voor je paard en je paard bij jou de rust vind die hij nodig heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:28

Waratje schreef:
Eerlijk gezegd hou ik niet zo van die strakke labeltjes van Left Brain OF Right Brain. De meeste paarden hebben de ene kant wat gemakkelijker voorhanden dan de andere, maar daarmee zitten ze niet vast in een hokje.

Dat wordt ook nergens gesuggereerd. Juist niet zelfs. Juist door hier goed naar te kijken, zie je dat ze constant switchen en kan je daar zonnodig iedere seconde je benadering op aanpassen. Precies wat de TS beschrijft dus, dat haar paard snel van de ene naar de andere kant switched.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 03:12

Ik vind je begin post wat vaag maar goed.

Zoals gezegd, je kunt de persoonlijheid zelf niet veranderen door te ruinen maar je kunt wel bepaalde karaktertrekjes veranderen.
Hengsten zijn bv erg nieuwsgierig en willen alles ontdekken, dat komt voort uit het zorgen voor de kudden en potentiele gevaren vroeg ontdekken. Zou je je paard ruinen dan is de kans groot dat zulke karaktertrekjes wel afnemen.

Als je goede voorzieningen hebt om een hengst te houden zou ik hem zeker niet ruinen, hengsten hebben meestal veel meer karakter, juist door oa nieuwsgierigheid en stoer zijn.
Maar uiteraard alleen als je goed voorzieningen hebt en hem een paardwaardig leven kunt bieden, dus elke dag buiten en contact met andere paarden.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 07:21

Ik snap op zich dat je mijn post wat vaag vindt. Maar mijn vraag slaat eigenlijk precies op wat je zegt:

anneliesdj schreef:
Hengsten zijn bv erg nieuwsgierig en willen alles ontdekken, dat komt voort uit het zorgen voor de kudden en potentiele gevaren vroeg ontdekken.

Ik vroeg me nl. af of de rol die een hengst heeft als hengst (zorgen voor de kudde, gevaar in de gaten houden, gevaar afweren etc) er niet voor zorgt dat hij dit gedrag ook vertoont en dat dit gedrag nu juist als je de horsenalities chart invult er toe leidt dat je altijd op LBE uitkomt. De meeste hengsten zullen bijv. dominant zijn (of in elk geval door ons zo beoordeeld worden), happerig, evt. slaan/maaien etc. Een introverte hengst lijkt me daarmee bijv bijna tegenstrijdig aan zijn rol in de kudde.

Als je deze lijn doortrekt zat ik me af te vragen wat voor effect het ruinen dan op een hengst heeft. Zijn rol zal dan (wellicht) veranderen en misschien komt een andere horsenality boven drijven...??

De theorie van de horsenalities is m.i. grotendeels gebaseerd op persoonlijkheidsprofielen zoals we die ook kennen in de "mensenwereld", zoals bijv. de MBTI (myers-briggs Type indicator). Als je een dergelijke test invult, waarschuwen de testers je ook altijd dat je de test moet invullen zoals je bent als je thuis bent (en niet bijv. op je werk). Dit zou een vertekend beeld van je persoonlijkheidstype op kunnen leveren, omdat de meeste mensen op het werk anders zijn en een bepaalde rol te vervullen hebben. Ik kan me dus voorstellen dat dit bij hengsten ook zo is: zijn hebben een duidelijke rol, nl "hengst van de kudde" en als je ze ruint beoordeel je ze misschien meer zoals ze zijn en niet zoals ze zijn in hun "werk/rol".

Overigens ben ik er ook niet zo voor om mensen/dieren in een bepaald hokje te plaatsen, maar het kan wel verhelderend werken. Toch heb ik in de "mensenwereld" gezien dat als je de karakterisering verfijnt (zoals in de MBTI) de "hokjes" wel steeds betrouwbaarder worden. De horsenalities van parelli zijn m.i. nog behoorlijk ruw, waardoor je veel verschillende soorten paarden in een "hokje" past, die toch heel anders zijn en reageren. Maar het is een begin en voor mij toch soms erg nuttig!

Goed, sorry voor de lange post, maar dat geeft misschien wat meer inzicht in mijn soms vreemde gedachtenspinsels Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:58

ik vind hetgeen je hier verteld eigenlijk best wel interessant, en idd het is wel eens de moeite om daarover na te denken... Een vriendin van mij heeft twee tinkerhengsten, eentje is idd vrij extrovert, de ander weet 'k eigenlijk niet zo...
Maar zou een hengst die nieuwsgierig is en je zou hem ruinen ook niet nog steeds extrovert zijn? Ik kan me niet voorstellen dat hij ineens van extrovert naar introvert zou gaan... RB en LB kan ik me wel voorstellen, maar dat hangt eigenlijk ook nauw samen met momentopnames...

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:19

Waarschijnlijk ligt het er ook aan hoe oud je een hengst laat ruinen. Als hij al volwassen is dan heeft hij eigenlijk altijd zijn "rol" gehad en en nooit iets anders (en is het daarmee ook zijn "persoonlijkheid" geworden), ik denk dat hij dan wel zo zal blijven. Maar als je en henst jong castreert zal dat misschien anders zijn (veel ruinen hebben dat typische hengstengedrag niet meer).

Zou leuk zijn om te horen of er mensen zijn die een introverte hengst hebben/kennen....

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:32

Niemand ervaringen met introverte hengsten? of uberhaupt met horsenalities en hengsten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 02:18

Ja hier Knipoog

gratchen schreef:
Een introverte hengst lijkt me daarmee bijv bijna tegenstrijdig aan zijn rol in de kudde.

Als je deze lijn doortrekt zat ik me af te vragen wat voor effect het ruinen dan op een hengst heeft. Zijn rol zal dan (wellicht) veranderen en misschien komt een andere horsenality boven drijven...??

Een introverte hengst in als in; op zichzelf is idd niet natuurlijk. Hengsten horen nu eenmaal niet op zichzelf te zijn Knipoog

Als je het door wilt trekken naar mensen kun je hengsten gewoon met mannen vergelijken en daar merrie's/vrouwen tegenover zetten (laat de ruinen maar even in het midden;)). Net als mannen zijn de meeste hengsten meer aanwezig, stoer, grote mond in gezelschap enz. Let wel, ik vergelijk hengsten met mannen, niet andersom en mensen kunnen denken dus de meeste mannen kunnen het gevoel van 'indruk maken' en 'de baas zijn' wel wat relativeren.

Wbt het ruinen; als je een hengst op jonge leeftijd ruint, voor hij zijn persoonlijheid heeft ontwikkeld zul je een paard met andere trekjes krijgen dan wanneer hij niet geruind zou worden. Hij zal minder brutaal zijn, minder aanwezig, schrikkeriger ed.
Heb je een oudere hengst dan is het karakter al ontwikkeld en zal het ruinen niet of nauwelijks veranderingen teweegbrengen, muv de verdwenen hormonen.

De bepaalde eigenschappen die ik noem voor mannen/hengstenruinen bedoel ik de wat 'algemenere' karaktertrekjes, dat wil niet zeggen dat ik hiermee bedoel dat alle mannen/hengsten /ruinen zo zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:33

anneliesdj schreef:
Wbt het ruinen; als je een hengst op jonge leeftijd ruint, voor hij zijn persoonlijheid heeft ontwikkeld zul je een paard met andere trekjes krijgen dan wanneer hij niet geruind zou worden. Hij zal minder brutaal zijn, minder aanwezig, schrikkeriger ed.
Heb je een oudere hengst dan is het karakter al ontwikkeld en zal het ruinen niet of nauwelijks veranderingen teweegbrengen, muv de verdwenen hormonen.

De bepaalde eigenschappen die ik noem voor mannen/hengstenruinen bedoel ik de wat 'algemenere' karaktertrekjes, dat wil niet zeggen dat ik hiermee bedoel dat alle mannen/hengsten /ruinen zo zijn.

Wat is bij jou een jonge leeftijd? Ik heb mijn twee mini shetten geruind op tweejarige leeftijd. Ze zijn daarbij absoluut niet van persoonlijkheid veranderd. Het zijn twee zeer verschillende persoonlijkheden en absoluut niet minder brutaal/aanwezig en tommy is, net als voorheen, voor de duvel niet bang. Billy is wat meer sceptisch/schrikt wat eerder/is wat extroverter, maar was dat ook voor zijn castratie. Het is een zeer extroverte pony. Altijd geweest. En een schootpony... zeer nieuwsgierig en brutaal.
Het enige verschil is tommy's gedrag naar andere paarden toe. Hij werd zo stilaan een echte pittbull, die op andere paarden aanrende (ongeacht hoe groot), de lucht in sprong en zich vastbeet in de nek (ja ja pootjes van de grond) en niet losliet. Paarden probeerden hem met de voorbenen te schoppen, maar hij was zo klein en snel dat het niet lukte. Werd nogal irritant.
Dat gedrag is langzaam aan verdwenen na castratie (dat was dus ook de bedoeling). Maar dat is dan ook de enige verandering die ik bij hun opmerk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:44

Met jong bedoel ik echt jong, voordat ze zich hengst gaan voelen, wat meestal gebeurt tussen 1,5 en 2,5 jaar.

Ik bedoel niet dat ze van persoonlijkheid veranderen maar een andere persoonlijkheid ontwikkelen. Het is niet zo dat als jij eerst een nieuwsgierig hengstje had dat hij na het ruinen ineens ongeintresseerd is, het gaat juist om het ontwikkelen van de persoonlijkheid.
Die persoonlijkheid kun je beinvloeden door bepaalde dingen toe te voegen of weg te laten in de omgeving van het paard.
Vergelijk het maar met kleine kinderen, de opvoeding en omgeving bepaalt voor een groot deel hoe je persoonlijkheid wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:24

die van mij waren dus twee jaar. Jong dus. En al zeer duidelijke persoonlijkheden. Die dus hetzelfde zijn gebleven. Ik betwijfel of het niet castreren daar een grote invloed op gehad zou hebben. Behalve dan dat Tommy steeds agressiever geworden zou zijn naar andere paarden toe.
Maar de persoonlijkheid zelf van de paarden zit in de genen. In hoeverre die persoonlijkheid tot uiting komt, hangt af van omgeving en opvoeding. Een stoer, dapper paard kan door opvoeding of omgeving veranderen in een gevaarlijk paard. Of juist in een superbetrouwbare partner op de weg. Maar het krijgt geen andere persoonlijkheid. Ook niet door te ruinen. Al zal het typisch hengstgedrag, gevoed door de hormonen, wel afnemen. (bij tommy dus het vechten met andere paarden-voor de rest is hij nog steeds het superstoere lefgozertje wat er op 1 jarige leeftijd, toen ik hem kreeg, al duidelijk inzat)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:28

Zo te zien snap je mij niet en ik weet niet of ik het beter kan uitleggen.

Eerst even over het casteren op 2 jarige leeftijd, dat is dus al vrij laat om de persoonlijkheid nog te beinvloeden.
Wat je zelf al aangeeft, jouw paardje zou agressief zijn geworden naar andere paarden als hij niet ruin zou zijn. Dat komt dus voort uit het hengst zijn en het gevoel de kudde te moeten verdedigen, je hebt dus wel zijn persoonlijkheid beinvloed.

De persoonlijkheid zit er idd al in bij de geboorte maar die kun je erg beinvloeden door omgeving en opvoeding. Om het even terug te voeren naar mensen; stel je hebt een nieuwsgierig kind en wil alles weten, ga je dat kind opvoeden met als regels dat hij niet zoveel mag vragen en niet zo brutaal mag zijn (prikkelende vragen stellen, doorvragen na een antwoord) dan zal dat kind op den duur timide worden en zijn nieuwsgierigheid onderdrukken.
Ander voorbeeld; je hebt een rustig en timide kind wat op de basisschool gepest wordt, niet een beetje maar echt consequent flink te grazen wordt genomen. Dat kind wil daaruit komen maar doordat het zo timide is durft het niet voor zichzelf op te komen. Op den duur wisselt het kind van school en komt tussen nieuw leerlingen, het kind is bang dat het vorige scenario zich zal herhalen dus laat zich meteen flink gelden en verandert van een rustig en timide kind in een brutaal en aanwezig kind.
In beide gevallen had het kind bij de geboorte een heel andere persoonlijkheid maar door de omgeving is dat een andere richting op gebogen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:54

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ben het niet helemaal met je eens.
De persoonlijkheid van mijn shet is moedig en volhardend. (de pittbull shet dan). Dat was hij al met 1 jaar en waarschijnlijk met zijn geboorte. Dat ligt vast in zijn genen. De opvoeding bepaald zijn gedrag, in samenhang met zijn genen. Zijn persoonlijkheid blijft hetzelfde, maar zijn gedrag kan onder andere omstandigheden veranderen. (en weer terug switchen naar oorspronkelijk gedrag)

Dus dat is wat ik bedoel en ook omschreef; persoonlijkheid ligt vast in de genen. Gedrag is een gevolg van opvoeding/omgeving. Jij schrijft dat de persoonlijkheid verandert door veranderingen in de omgeving ed. Dat is mijn inziens dus niet het geval. Dat geldt alleen voor gedrag. Gedrag is nu eenmaal afhankelijk van persoonlijkheid in combinatie met omgevingsfactoren en daardoor niet stabiel.
(overigens geldt dat ook voor mensen -heb psychologie gestudeerd Tong uitsteken )

Nu ff terug op het oorspronkelijk onderwerp: Is het hengstzijn bepalend voor zijn persoonlijkheid? Nee, volgens mij dus niet. Welliswaar kan een hengst na castratie een meer gematigd gedrag vertonen doordat de hormonen niet meer opspelen, maar hij blijft dezelfde persoonlijkheid (die overigens nooit uitsluitend RB of LB is.... ik heb zelf een ruin die ook razendsnel van het een naar het ander kan flippen... geen typisch hengstending dus)

Er is een groot verschil tussen persoonlijkheid die in aanleg aanwezig is en gedrag. Persoonlijkheid verandert niet. Gedrag wel.
En gezien hengstengedrag door de hormoonwerking moeilijk hanteerbaar kan zijn, adviseerd parelli level 3. Maar ik kan me voorstellen dat ts niet ff haar hengst wegdoet omdat ze level 3 nog niet heeft... Clown

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 07:08

Toch ben ik het niet helemaal met je eens liljebo... Bij jongeren spreek je ook pas over een uitontwikkelde persoonlijkheidsstoornis als ze rond de 18 zijn. Voor die tijd is dit hooguit in ontwikkeling en veranderen er dus wel degelijk nog dingen, ook in de persoonlijkheid. En meestal gebeurt dit onder invloed van allerlei zaken in de omgeving. Men gaat er vanuit dat hier bovendien toch nog bijsturing (behandeling) op mogelijk is.

Bij paarden werkt dit denk ik hetzelfde. Een paard is echt nog niet uitontwikkeld qua persoonlijkheid tot een jaar of 5 (niet voor niets zie je veel paarden aan het puberen als ze een jaar of 4 zijn).

Overigens kan het natuurlijk best zo zijn dat jouw shet al extrovert qua onderliggende persoonlijkheid is. Als je dan het hengst-zijn eraf haalt zal dat relatief weinig verschil maken.

En ongetwijfeld zal het hier en daar zeker eerder gedrag zijn dan persoonlijkheid, maar ook die twee zijn in veel situaties lastig te onderscheiden. En bovendien is het de vraag of het heel veel uit maakt, want sommig gedrag is zo vaak herhaald dat het onderdeel is gaan uitmaken van iemand/paard en nauwelijks meer te onderscheiden is van persoonlijkheid.

Ik weet inderdaad dat parelli hengsten niet adviseert tot level 3, maar ja ook niet iedere hengst is vergelijkbaar. En ook voor ik iets met parelli deed, kon ik goed omgaan met hengsten (ben gruwelijk consequent). Tsja en het is zeker niet altijd ideaal maar in mijn omstandigheden is het even niet anders...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:38

gratchen... ik schreef ook al dat het me onlogisch lijkt om je hengst weg te doen omdat daarvoor level 3 is geadviseerd. Lijkt me ook niet echt een punt om parelli te beginnen met je hengst als je toch al goed met hengsten om kan gaan. Consequent zijn is idd het allerbelangrijkste. Maar dat stond volgens mij ook helemaal niet ter discussie.

Mijn reactie is dan ook absoluut niet bedoeld als kritiek omdat je een hengst hebt. Ik reageerde alleen op je vraag of persoonlijkheid wordt beinvloed door het hengst zijn. En dat is volgens mij niet zo. (ja ja... eigenwijs, net als mijn shetten en de rest van mijn paardenspul... soort zoekt soort, denk ik Clown )

Over de menselijke kant kunnen we heel lang discussieren, ook over persoonlijkheidsstoornissen (heb ik mee gewerkt) maar dat vind ik hier niet relevant (hoewel ik best graag discussier Tong uitsteken ).
Maar in een ding ben ik het met je eens.... het is niet altijd gemakkelijk te zien of gedrag voortkomt uit persoonlijkheid of aangeleerd gedrag. Integendeel. Gedrag kan soms de complete persoonlijkheid verhullen.

Je vraag is echter of hengstzijn de persoonlijkheid beinvloed en dan zeg ik: nee, hooguit het gedrag.
Maar goed.... dat is mijn visie.
Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, want dan zou het hier maar een dooie boel worden.... Clown

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:18

Sorry, ik had je post m.b.t. de hengsten ook absoluut niet aanvallend opgevat hoor (maar zie nu dat dat wel uit mijn reactie lijkt te volgen Knipoog ) Vind alleen de opvatting van Parelli zelf m.b.t. hengsten wat beperkt (als is die ook wel begrijpelijk, helemaal gezien de enorme schaal waarop zij bezig zijn).

Wat betreft je overige visie, kijk ik er inderdaad denk ik anders tegenaan. Maar ik weet dat dit in de reguliere psychologie ook regelmatig voor discussie zorgt dus dat hoeven we hier inderdaad niet over te doen. En waarschijnlijk maakt het voor de discussie ook niet eens zoveel uit. Parelli maakt het onderscheid m.i. nl. ook niet duidelijk. Introvert/extrovert heeft te maken met persoonlijkheid, maar het concrete gedrag op basis waarvan zij dit afleiden (bijv. bijten, slaan etc) kan ook weer aangeleerd gedrag zijn. Je moet dus toch het paard adresseren dat je tegenkomt. En waarschijnlijk kom je op hetzelfde uit qua horsenality als je de chart invult.

Maar toch kan ik me voorstellen dat als je bij een jonge hengst de chart invult je op een andere horsenality uitkomt dan als je deze invult nadat je hem hebt laten ruinen (en dat laat misschien wel eerder een onvolkomenheid in de chart zien, dan een wijziging van de horsenality Knipoog ).

Moet er nog even op kauwen, maar dat is op het werk wat lastig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:46

liljebo schreef:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ben het niet helemaal met je eens.
De persoonlijkheid van mijn shet is moedig en volhardend. (de pittbull shet dan). Dat was hij al met 1 jaar en waarschijnlijk met zijn geboorte. Dat ligt vast in zijn genen. De opvoeding bepaald zijn gedrag, in samenhang met zijn genen. Zijn persoonlijkheid blijft hetzelfde, maar zijn gedrag kan onder andere omstandigheden veranderen. (en weer terug switchen naar oorspronkelijk gedrag)

Dus dat is wat ik bedoel en ook omschreef; persoonlijkheid ligt vast in de genen. Gedrag is een gevolg van opvoeding/omgeving. Jij schrijft dat de persoonlijkheid verandert door veranderingen in de omgeving ed. Dat is mijn inziens dus niet het geval. Dat geldt alleen voor gedrag. Gedrag is nu eenmaal afhankelijk van persoonlijkheid in combinatie met omgevingsfactoren en daardoor niet stabiel.
(overigens geldt dat ook voor mensen -heb psychologie gestudeerd Tong uitsteken )

Nu ff terug op het oorspronkelijk onderwerp: Is het hengstzijn bepalend voor zijn persoonlijkheid? Nee, volgens mij dus niet. Welliswaar kan een hengst na castratie een meer gematigd gedrag vertonen doordat de hormonen niet meer opspelen, maar hij blijft dezelfde persoonlijkheid (die overigens nooit uitsluitend RB of LB is.... ik heb zelf een ruin die ook razendsnel van het een naar het ander kan flippen... geen typisch hengstending dus)

Er is een groot verschil tussen persoonlijkheid die in aanleg aanwezig is en gedrag. Persoonlijkheid verandert niet. Gedrag wel.
En gezien hengstengedrag door de hormoonwerking moeilijk hanteerbaar kan zijn, adviseerd parelli level 3. Maar ik kan me voorstellen dat ts niet ff haar hengst wegdoet omdat ze level 3 nog niet heeft... Clown

Misschien verwoord ik mij niet helemaal correct aangezien ik het deels met je eens ben maar ben het ook grotendeels eens met gratchen.
Gedrag komt voort uit de persoonlijkheid, als je dus het gedrag verandert kun je in zekere mate ook de persoonlijkheid veranderen. Je kunt een persoonlijkheid idd niet compleet ombuigen naar een totaal andere kant maar je kunt wel bepaalde dingen veranderen door daar steeds op een bepaalde manier op te reageren, zie mijn bovenstaande post.

Neem het meest typische hengstengedrag, de kudde beschermen en dus niet snel bang zijn, enge dingen juist tegemoet gaan. Ik ben van mening dat dit pas op latere leeftijd, als de hormonen gaan opspelen, zich echt gaan ontwikkelen. De aanleg kan er al wel zijn maar het hengst zijn geeft het brutale en onverschrokken op enge dingen af gaan.
Laat je een paard ruinen voor de hormonen opspelen dan zal deze meer typisch paardengedrag gaan vertonen(=vluchtgedrag) omdat hij niet het gevoel heeft de kudde te moeten beschermen.

Wat bedoel je precies met;
Citaat:
ik heb zelf een ruin die ook razendsnel van het een naar het ander kan flippen... geen typisch hengstending dus

kan het niet helemaal volgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:15

anneliesdj schreef:
Gedrag komt voort uit de persoonlijkheid, als je dus het gedrag verandert kun je in zekere mate ook de persoonlijkheid veranderen. Je kunt een persoonlijkheid idd niet compleet ombuigen naar een totaal andere kant maar je kunt wel bepaalde dingen veranderen door daar steeds op een bepaalde manier op te reageren, zie mijn bovenstaande post.

De feitelijke persoonlijkheid zul je niet veranderen, je kunt wel aanleren dat ander gedrag betere resultaten oplevert. Ook kun je door negatieve ervaringen de feitelijke persoonlijkheid begraven onder heel veel lagen afwijkend gedrag. Mijn merrie heeft slechte ervaringen gehad in haar vormende jaren, dit heeft op een paar punten blijvend afwijkend gedrag opgeleverd dat feitelijk niet past bij haar persoonlijkheid. Het heeft heel lang geduurd voor ik een vrij volledig beeld kon krijgen van haar persoonlijkheid, we hebben heel veel lagen "bescherming" weg moeten peuteren voor ze het vertrouwen had om echt te laten zien wie ze was en wat zij kon/wilde. Onder andere omstandigheden was die persoonlijkheid niet anders geweest, maar haar gedrag wel. De enige manier om de persoonlijkheid echt te veranderen is het paard mentaal breken, dan is namelijk de persoonlijkheid stuk. Mijn merrie was daar dichtbij, maar gelukkig dus nog net niet. Bij haar zitten er alleen wat krassen op.....

anneliesdj schreef:
Neem het meest typische hengstengedrag, de kudde beschermen en dus niet snel bang zijn, enge dingen juist tegemoet gaan. Ik ben van mening dat dit pas op latere leeftijd, als de hormonen gaan opspelen, zich echt gaan ontwikkelen. De aanleg kan er al wel zijn maar het hengst zijn geeft het brutale en onverschrokken op enge dingen af gaan.
Laat je een paard ruinen voor de hormonen opspelen dan zal deze meer typisch paardengedrag gaan vertonen(=vluchtgedrag) omdat hij niet het gevoel heeft de kudde te moeten beschermen.

Brutaal zijn is geen hengstengedrag, je brutaal gedragen eventueel wel. Onze Welsh Cob ruin is nog steeds zo brutaal als de beul, maar "onverschrokken" begint hij pas nu heel voorzichtig te ontwikkelen, want hij is in opzet een bangebroek. Toen hij nog hengst was (met 2 geruind) was hij erg van het vluchtgedrag en dat heeft hij na het ruinen nog lang volgehouden. Gerichte training heeft hem afgeleerd om het als een gek op een lopen te zetten, maar juist te stoppen en het "gevaar" te onderzoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:54

Brutaal zijn op zich niet nee, maar het meteen op enge dingen af gaan om te zien wat het is wel.

Als jij je welsh cob hengst had gelaten had je een grote kans gehad dat hij zich op latere leeftijd veel brutaler zou opstellen tegen enge dingen 'kom maar op' metaliteit.

Ik zie dit zelf heel sterk bij mij eigen hengst, toen ik hem net had kende hij bijna niets en was ook niet verkeersmak ofzo.
Bij ons stond hij de eerste weken in een paddock die grenst aan een weg waar veel groot landbouwverkeer langs komt, trekkers, hooiwagens ed en de buurman parkeert geregeld zijn veewagen pal naast de paddock.

De eerste keer dat hij een trekker zag draafde hij 3 stappen weg om meteen om te keren en snuivend erop af te gaan.

Zelfde verhaal toen de buurman de veekar parkeerde, hij draaft weg om op een mooie volte terug te komen en, zij het al snuivend, draaft in een streep naar de wagen toe om die van voor tot achter te besnuffelen. Vervolgens begon de buurman met de deuren te slaan en het enige wat hij doet is zijn hoofd op en neer en van links naar rechts bewegen.

Dit ervaar ik echt als typisch hengstengedrag, aangezien ik al genoeg hengsten, merrie's en ruinen heb meegemaakt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:37

gratchen schreef:
Wat betreft je overige visie, kijk ik er inderdaad denk ik anders tegenaan. Maar ik weet dat dit in de reguliere psychologie ook regelmatig voor discussie zorgt dus dat hoeven we hier inderdaad niet over te doen. En waarschijnlijk maakt het voor de discussie ook niet eens zoveel uit. Parelli maakt het onderscheid m.i. nl. ook niet duidelijk. Introvert/extrovert heeft te maken met persoonlijkheid, maar het concrete gedrag op basis waarvan zij dit afleiden (bijv. bijten, slaan etc) kan ook weer aangeleerd gedrag zijn. Je moet dus toch het paard adresseren dat je tegenkomt. En waarschijnlijk kom je op hetzelfde uit qua horsenality als je de chart invult.

Ik weet niet of alle psychologie termen overeen komen met wat parelli hiermee wil aangeven. Hij zegt zelf: horsenality is a combination of innate characteristics, learned behavior, spirit and environment.
Als persoonlijkheid dus alleen je aangeboren persoonlijkheid betekent dan komt het niet overeen.
Dit is natuurlijk ook alleen een model om gedrag te plaatsen, beter te begrijpen, inzichtelijker te maken en daarop jou handelingen af te stemmen.
Je kan dus heel generaliserend wel zeggen: mijn paard is een rb-extrovert, maar gebruik van de chart gaat juist om de continue verandering van gedrag en jou aanpassing daarop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 05:55

de chart geeft idd niet alleen de persoonlijkheid weer, maar vooral ook het gedrag en verandert daardoor in de loop van de tijd.

Over brutaliteit van een hengst kun je ook discussieren. In de kudde achter het huis, stond een hengst van zes jaar. Deze was eerder terughoudend dan brutaal (en verder heel rustig, maar ja... wat wil je met zoveel vrouwen om je heen)
Alleen was hij wel ten alle tijde bereid om concurenten te bestrijden (bleek toen een hengstveulen in de kudde volwassen werd) Maar brutaal... nee.... Ik denk dat daar ook verschil in zit.

Ik ben het mbt persoonlijkheid met waratje eens.
Anneliesje.. ik denk ook niet dat het zo is dat je je slecht verwoord. We verschillen alleen deels van mening, maar daar is niets mis mee. Als iedereen het altijd overal over eens zou zijn, zou het maar een dooie boel worden....

Maar goed... omdat we toch lekker aan het discussieren zijn. Is vluchtgedrag typisch paardengedrag? Ik heb hier de minie waar ik het over had, geruind en al, die nog liever ontploft dan vlucht (wat hem niet makkelijker te trainen maakte, maar wel een echte uitdaging) Dat manneke is dus nergens bang voor en in staat op een enorme vrachtwagen, rammelend en al, af te rennen om hem eens duidelijk te maken hoe hij over dat gelawaai denkt.... Nu lijkt tommy verschrikkelijk, maar dat is hij niet. Mits je op de goede manier met hem omgaat (en niet dwingt maar psychologie gebruikt) heb je aan hem een superbetrouwbare partner op de weg. Hij is erg leuk.
Hij is dus ook best extreem (maar dat is dus ook zijn persoonlijkheid). Maar ook mijn andere paarden zijn niet erg geneigd om te vluchten. Toontje is wat onzeker omdat hij slechter gaat zien, maar voor de rest gaan ook de andere drie eerder ergens op af dan dat ze wegrennen.
Als de twee grote (toontje en sil) uitbreken (helaas twee keer gebeurd omdat ze het in de wei in de bossen saai vinden) zie je ze doodgemoederd naast elkaar over de weg stappen, nergens bang voor, nieuwsgierig en goedgeluimd. Goed... vervelend dus als je een paar km erachter aan moet. Ze komen wel, maar pas als ze een lekker wandeling door de omgeving hebben gemaakt.
Maar goed... een hengst zal vaak minder snel vluchten omdat zijn hormonen dat ingeven, hoewel zeker niet elke hengst overal op af gaat (in feite is dat levensbedreigend gedrag in de natuur en zal hij eerder oplettend zijn en zijn kudde in de gaten houden-zoals ik hier dus zag -heb wat uren in die wei gezeten....)

Wat ik bedoelde met het flippen van het een naar het ander, dan ga ik even naar de opmerking van de ts, dat haar paard supersnel van rechtsbrain naar linksbrain kan flippen (voorbeeld wordt ook gebruikt bij casper van parelli) Een soort jekyl en hide dus. Het ene moment vol zelfvertrouwen en brutaal. Het ander momen heel onzeker. Rn zo'n exemplaar heb ik ook. Dat is mijn andere minie en als je met hem werkt moet je continue goed kijken wat er aan de hand is. Het ene moment steekt hij zijn middelvinger op (bij wijze van spreken) en het andere moment is hij opeens onzeker. HIj is ook zo vanaf de eerste dag dat ik hem leerde kennen en hij 1 jaar was en nog hengst.

Hoewel ze idd pas twee en een half waren toen de shetten werden gecasteerd, geloof ik niet dat het ooit andere persoonlijkheden waren geworden als ze niet waren gecastreerd. Dapperder als tommy bestaat niet en Billy heeft echt caspergedrag. Alleen was tommy dan een etter geworden met andere paarden, maar dat was dus een kwestie van concurentie uitschakelen ivm hormonen. Billy was waarschijnlijk geen zier veranderd. Dat was en is gewoon een schootpony.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:02

Jeutje een heule studie over het basisgedrag van een paard.......

hebben jullie niet het idee dat als je bij een bepaalde actie eerst moet gaan bepalen of iets LB of RB is....... en daarop jouw actie weer moet gaan uiten........... dat je dan gewoonweg veel te laat bent? ......... altijd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:21

als het goed is, zie je dat onmiddellijk. Ongeacht of je parelli volgt of jan met de pet. Hoe beter en sneller je daarin bent, hoe beter je omgang met paarden. Lijkt me...(nu niet denken dat ik expert ben... maar zo is de theorie. Persoonlijk handel ik gevoelsmatig en denk daar later over na)