[AR] ergens moet je beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

ergens moet je beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:32

Ik ben met mijn shet nu iedere week aan het oefenen voor de kar, dit gaat perfect.
In de bak hebben we steeds geoefend, maar dit is vrij zwaar, dus het werdt tijd dat we weg op gingen.
Ik doe 1x in de week een 15/20 minuten met de kar rijden en meer nog niet hij is nog net geen 3,5 jaar en verder doe ik wat grondwerk, wat longeren of wandelen, maar veel sleld het allemaal niet voor.
Ik ben al helemaal alleen een stukje over de weg geweest en dat ging opzicht wel goed en vandaag wilde ik een stukje verder gaan, maar ik merk aan em dat hij twijfelachtiger gaat lopen en dan minder goed oplet.
Automobilisten hebben er allemaal weinig begrip voor want het is maar een shet die niet zo heel hard loopt.
Als de gelegenheid het toelaat draaf ik dan een stukje maar mijn man moet ook mee kunnen, die loopt mee voor als er wat is.
Hebben jullie misschien tips, buiten dat ik nog veel moet oefenen met begeleider?

hebrino

Re: ergens moet je beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:08

Heb er zelf ook vertrouwen in, jij bent zijn steun, als hij merkt dat jij twijfelt of onzeker wordt, zal hij dat snel oppikken. Misschien is het een mogelijkheid om hem in een tweespan te zetten met een meer ervaren paardje, daar zal hij ook van leren (maar daarnaast ook enkelspan blijven rijden, zodat hij beiden vast blijft houden en weet dat er gewerkt moet worden, niet teveel op die ander laten "leunen")
Toch blijft het een kwestie van (positieve) herhaling! hoe vaker het "goed" gaat, hoe zelfverzekerder jullie zullen worden.
Ik ga btw liever nooit alleen, maar da's mijn ervaring (en "trauma")
Conditie opbouwen is het leukste en makkelijkste met de kar (je wordt er zelf niet zo moe van Knipoog ) maar af en toe longeren/ lange teugel werk of fietsen is voor de afwisseling ook leuk, je bent dan ook op en andere manier met je paardje bezig,

Mijn Shet staat sinds een week of zes regelmatig voor de kar, (daarvoor werd hij bereden, gelongeerd, gingen we fietsen/ wandelen, lange teugelen of lekker door de bak raggen) Ik dacht dat hij wel een aardige conditie had, maar merk nu toch echt wel duidelijk verschil qua conditie! Als het weer het toelaat span ik nu zeker 3x per week in en rijden we afwisselend van een rustig halfuurtje stappen tot een intensieve boscross/ dressuur training (dat is max. 45 min dressuur, de rest naar het terrein en terug) van ongeveer 2,5 uur. Afwisselen in tempo, hem wakker en bezig houden.
Ik hoop dat je er iets mee kan! succes!
(en vooral veel pret met je shet Knipoog )

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:22

Als hij goed reageert op je stem probeer hem dan bij wijze van voor iedere goede pas te belonen, met je stem. Mijn mini zie je dan echt groeien en vertrouwen op bouwen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:41

Als de shet wat onzeker is op de weg
is het mss een idee om een paar keer per week met hem op de weg te wandelen!
Zodat hij aan het verkeer went en jou leert vertrouwen!

Jela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:05

De pony die vertrouwt op jou. Jij moet de pony vertrouwen geven met je stem ect.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:56

Het gaat nu super met het buiten rijden, hij is makkelijk te overtuigen en je ziet hem luisteren als ik wat zeg en je ziet ook dat hij daar dan steun aan heeft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:05

Vergeet vooral ook niet om midden op de weg te rijden i.p.v. netjes aan de kant. Pas als auto's dan afgeremd zijn en snappen dat jij niet zomaar te passeren bent, ga je naar de kant.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:58

ja dat doe ik ook als ik gewoon rij met een paard over de weg, want anders scheuren sommige je als een idioot voorbij.