Fit zonder bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Fit zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 09:05

Het tijdschrift BIT heeft nu een actie Fit met Bit

http://www.horses.nl/fit-met-bit

Tja je kunt natuurlijk ook fit worden zonder bit

Afbeelding

En nu eigenlijk nog een foto dat ik het tijdschrift BIT zit te lezen op mijn paard en dan een Tshirt 'fit met bit'

Waratje

Re: Fit zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:31

Tja, ik krijg de indruk dat er toch wel een paar overtollige kilo's te zien zijn op je foto Duivel
(en ja, die zijn op een foto van mij en mijn paard ook gewoon te zien, hoewel dan vooral op andere plaatsen Haha! )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:34

mooie tegenactie arabesk? Knipoog
ik doe mee!
Waratje schreef:
Tja, ik krijg de indruk dat er toch wel een paar overtollige kilo's te zien zijn op je foto Duivel
(en ja, die zijn op een foto van mij en mijn paard ook gewoon te zien, hoewel dan vooral op andere plaatsen Haha! )

hahahahaha

je kan ook dik zijn en fit Knipoog
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 19-07-08 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:36

Hier even een deelneemster. Geinig bedacht , alleen worden zo niet fitter! Dus mijn advies ..ernaast meehollen Haha!
Overegens vind ik je paard niet dik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:28

Haha, goede actie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:16

kohtje schreef:
Hier even een deelneemster. Geinig bedacht , alleen worden zo niet fitter! Dus mijn advies ..ernaast meehollen Haha!
Overegens vind ik je paard niet dik.

op één foto die ik gemaakt had leek het of ik een dikke kont had, die dus maar ff geschrapt.

maar noch mijn paard noch ikzelf zijn te dik gelukkig

succes met jouw 'fit met bit' Ja

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:36

leuke actie arabesk!
zelf dat shirt laten bedrukken?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:29

wat een leuk gezicht,grappige actie!

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:32

idd. grappige actie !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:11

gollempje schreef:
leuke actie arabesk!
zelf dat shirt laten bedrukken?

zelf in elkaar gefietst Haha!

we hebben er nog één 'rij wijzer zonder hoefijzer'

We rijden veel in de duinen en dan passeren er groepen ruiters die je dan achter je hoort zeggen 'zag je dat die reden zonder bit!?'

Ook wel over gedacht om 'ja inderdaad zónder bit en zonder hoefijzers, goed gezien!' achterop te plakken Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:21

die laatste is leuk Tong uitsteken
als ik mijn bitloos hoofdstel gebruik,word er 9 van de 10x gevraagd waarom ik niet met bit rij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:24

De meeste ruiters durven het niet recht op de man aan ons te vragen. 'Leken' vragen vaak de oren van je kop en zijn geinteresseerd in je uitleg. Nog geen één ruiter heeft ons iets gevraagd. Hooguit krijg je te horen 'zo jullie durven zónder bit'

(Nee jouw paard is pas echt eng, als je 'm alleen onder controle hebt met zo'n bit en een slof, zou ik er niet op durven rijden Nagelbijten / Gniffelen )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:25

nou aan mij vragen ze het wel hoor,maar ik zie de meeste mensen die ik tegenkom ook gewoon alleen maar kijken.

ohja inderdaad dat word ook weleens gevraagd: jee durf je dat,en als ik dan in de les ga vinden sommigen dat onverantwoordelijk zonder bit Tong uitsteken haha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:19

Leuk bedacht.

Arabesk schreef:
De meeste ruiters durven het niet recht op de man aan ons te vragen. 'Leken' vragen vaak de oren van je kop en zijn geinteresseerd in je uitleg. Nog geen één ruiter heeft ons iets gevraagd. Hooguit krijg je te horen 'zo jullie durven zónder bit'

Ik kan nu al garanderen dat ik ook niet zal vragen mocht ik jullie tegenkomen in de duinen (en die kans is aanwezig). Waarom zou ik ook wat vragen als ik het als een normale optoming beschouw?

Dat laatste zou ik dan trouwens ook niet zeggen. Meestal zeg ik gewoon: Hallo tegen mensen die ik tegenkom. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:15

kohtje schreef:

Doen we hier al járen.

Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFKZAF8K.jpg is een fittraining voor de betreffende merrie op hoefschoenen. Met die hoefschoenen kon ik haar op de caminos hier veel kilometers laten draven wat de doorbloeding stimuleerde.
Déze kiek is op een bijna 2 km. lang stuk wat we ´de racebaan´ noemen en onderdeel is van één van de drie normroutes welke we uitgemeten hebben. Dat is ter referentie opdat we stress, conditie en voortgang kunnen méten.

Hoe het met evt. overgewicht is kun je vrij nauwkeurig bepalen door een combi van BMI en huidplooimeting.
Hoe het met de fitheid zit is met de hartslagfrequentiemeter snel helder Knipoog

Ik heb gister voor het eerst sinds de herfst de hoeven van de bovenstaande merrie bekapt. Zagen er héél goed uit. Gisterenavond stuk met haar gaan rennen en ga na een Koffie (of thee)! zo een berghelling met split op en af met haar aan de lijn. Mét de hsm erop geeft me dit inzicht in hoe de gevoeligheid van de hoeven nu is, ook meteen in het slijtagepatroon én uiteraard haar fitheid (herstelwaarden in relatie tot haar database).

De ´leidraad´ is simpel letterlijk en figuurlijk onbeteugeld Cool

hc

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:22

Ik begrijp weer niks van je stukje hc.
Overgewicht bepalen van wie? De merrie (BMI van paard?)of de begeleider?
Idem voor de fitheid.
Wat is hsm? (hartslagfrequentiemeter?)
Wat hebben die hoeven er mee te maken. Dus met de hsm krijg je inzicht in de gevoeligheid van de hoeven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:04

anneve schreef:
Ik begrijp weer niks van je stukje hc.
Overgewicht bepalen van wie? De merrie (BMI van paard?)of de begeleider?
Idem voor de fitheid.
Wat is hsm? (hartslagfrequentiemeter?)
Wat hebben die hoeven er mee te maken. Dus met de hsm krijg je inzicht in de gevoeligheid van de hoeven?

BMI icm vet% = evt. overgewicht ruiter.

Fitheid mbv herstelwaarden op hartslagfrequentiemeter = beiden.

Gewichtsconditie paard bepaal ik aan de hand van herstelwaarden en de weegbrug aan de overkant.

Conditie hoeven = stressfactor = meetbaar in hartslag. Vandaar de zin van (verschillende) normroutes en een database.
Dr.Ann Nyland behandelt dit in haar studie naar de Kikkuli methode: http://www.kikkulimethod.com/

Citaat site Nyland:
However, many people did not want to put their horses through the whole 7 months of Kikkuli training, so wanted to know the Kikkuli principles they could follow in their general training. As a result, Ann Nyland revised the book to concentrate on the Kikkuli principles, good for anyone to follow, especially busy people. She revised the book and released it in 2006 as an Ebook.

Ik doe dat wel, het complete programma als basis. Daarnaast en -bovenop specifieke, doelgerichte programmas. Daarvoor maken we gebruik van een aanhanger achter de LandRover, leidpaard/handpaard, ´haas´ achter motorfiets en te voet naast rennen.

hc

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:37

Huertecilla schreef:
Daarvoor maken we gebruik van een aanhanger achter de LandRover, ´haas´ achter motorfiets

Geen idee hoe ik me dat voor moet stellen, maar het klinkt heel eng...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:44

Je vind het heel eng klinken maar hebt geen idee wat het is.... Verward
Dat klinkt heel erg eng als vooroordeel door springen naar conclusie op basis van associatie.

Maar goed;

1. ik zit op een strobaal in de aanhanger achter de LandRover en leid het paard aan de lange lijn = onbelaste fase
2. ik of mijn vrouw rij(dt) op de motorfiets over de caminos en de ander er te paard over camino/door terrein achteraan of vooruit = belaste fase

Kijk op de site van Ann Nyland voor een voorbeeld: zij deden de onbelaste fases mbv een pickup truck.
Kikkuli werkte in de onbelaste fases met de paardleiders in strijdwagens.

hc