longeren halster of hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessy82

longeren halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:39

naar aanleiding van mijn andere topic vraag ik me af of je kan longeren met een halster,of moet je een hoofdstel gebruiken?
Sorry als het een domme vraag is Bloos ,maar ik denk zelf dat een halster wel kan maar mischien zit ik er helemaal naast! Tong uitsteken

Judje

Re: longeren halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:14

Een halster kan wel, maar wanneer het paard wat trekt en/of jij een constante aanleuning wilt hebben gaat het niet werken. Het halster zal aan de zijkant (buitenkant) tegen zijn oog kunnen komen.

Wanneer je niet met bit wilt longeren kan je ook een kaptoom gebruiken. Deze werkt in op de neus en is een steviger halster, waarmee je ook met hulpteugels kan werken.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:39

bedankt judje!

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:41

kan beide, maar wil je met een hulpteugel gaan longeren(zodat hij toch nagevelijk loopt) dan is een hoofdstel nodig, maar met halster werkt gewoon ook prima

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:10

Als ik met halster longeer is het meestal gewoon voor wat beweging. (naast weidegang)
Als ik met hoofdstel longeer is het meestal om wat te trainen, meer bespieren bijv. Dus ook met bijzet.

Het longeren met halster doen we bijna nooit serieus, we doen altijd een beetje 'spelen' dan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:11

ik ben het helemaal met Mupjekarel eens

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:13

Als je met halster longeert 'moet' je de longeerlijn aan het zijringetje bevestigen. Als je aan de normale onderste ring bevestigd trek je idd het halster scheef en in het oog.

Ik doe ook wel eens puur voor beetje verplichte beweging aan het halster longeren. Echt effect heeft het niet, behalve dat ze er lang van worden..

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:15

Ik heb mijn paard veel met halster gelongeerd, maar inderdaad: dan kun je geen zadel/schoftje en hulpteugels gebruiken.

Een leuke oefening aan het halster is om juist veel op stem te doen. Zo heb ik mijn jonge paard geleerd om volledig ontspannen met zijn hals en hoofd lang en laag te lopen, puur op stem (dus belonen wanneer het goed gaat). Meneer is erg trots op zichzelf!

Wanneer ik hem wat harder wil laten werken gebruik ik vaker een hoofdstel, maar doe dit over zijn halster aan. De longeerlijn maak ik nog steeds aan het halster vast. Dit omdat mijn paard nogal eens wegspringt of andere energieke bewegingen maakt, en ik niet direct een ruk in zijn (jonge) mond wil geven. Een losse hulpteugel maak ik door de bitringen, zo leert hij een stille ruiterhand te accepteren.

Succes!

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:13

Kan alletwee wel ja,
Maar als hij nog niet gewend is aan een hoofdstel, is dit natuurlijk wel een perfecte kans om het hem aan te wennen, maar het kan ook de verkeerde kant opgaan.
Ik zou hem eerst aanleren met halster en daarna met hoofdstel verder gaan ;

Shari_djodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:53

het kan opzich aletwee maar mijn pony ging ik op 4 jaar longheren en toen ze een hoofdstel omhad met longeren raakte ze in paniek en trok ze het bid door haar mond heen alhoewel alles goed zat dus dit eigenlijk niet had moeten gebeuren. maar ik longeer altijd met halster en doe een longeersingel aan waaraan de hulpteugels voor gebogen lopen zitten die ik aan de zeikanten van het halster vastmaak. maar het ene [aard vind het fijner met halster en de andere met hoofdstel maar mijn paard rijd ook zonder bit in enzo dus ja:P

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:58

mupjekarel schreef:
Als ik met halster longeer is het meestal gewoon voor wat beweging. (naast weidegang)
Als ik met hoofdstel longeer is het meestal om wat te trainen, meer bespieren bijv. Dus ook met bijzet.

Het longeren met halster doen we bijna nooit serieus, we doen altijd een beetje 'spelen' dan.

Hier mee eens! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:33

Kan allebei. Ik doe altijd met halster. Omdat ze niet in de krul mag lopen omdat ik western rij.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:26

ik zou der absoluut geen kapton in hangen eerlijk gezegd deze dingen vind ik nou nie tbepaald dier vriendelijke
ik zou gewoon halster of hoodstel doen als je pony erg sterk is kun je bete rhoofdstel pakken en gewoon in een hoek longeren of longeercirkel zodat die niet weg kan en jij niet hoeft te trekken
groetjes eef

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:22

mupjekarel schreef:

ik ben het hier mee eens dit doe ik zelf namelijk ook
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-10-08 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 13-10-2008: berichten gesplit ivm oud topic.