Ik ben sinds ruim een maand eigenaar van Phenix, een dartmoor. Ik kocht hem als hengst, en heb hem drie weken geleden laten castreren.
Hij heeft eerst 2 weken op stal gestaan, omdat hij als hengst het land niet in mocht, en omdat hij geopereerd moest worden, gezien hij klophengst was.
Na de operatie nog 9 dagen op stal, en toen het land in. Hij staat daar nu 2 weken.
Hij staat in een groep van nog 4 ruinen, die al 2 maanden bij elkaar stonden als vaste groep.
Hij was ontzéttend dominant, maar dat is ondertussen (gelukkig) aardig bijgetrokken.
Nu laat hij zich slecht pakken. De eerste dagen in het land lukte het me echt niet. Hij kwam wel naar me toe, ik kon hem een aai over zijn neus geven, maar niet zo dichtbij komen om een halster om te doen. Ik heb hem een paar dagen met halster om laten staan (die iemand anders voor me heeft omgedaan, die kon hem wel pakken, zonder problemen) omdat één van zijn wonden weer open was gegaan. Hij wist het halster alleen steeds af te krijgen, en gezien ik er sowieso niet van hou ze met halster te laten staat, heb ik die er zo snel als zijn wond goed was, weer afgelaten.
De 2 dagen daarna ging het goed, kon hem benaderen, en als ik hem zachtjes vastpakte bij zijn kin, kon het halster rustig om.
Toen weer niet, toen weer een dag wel, en nu dus alweer 2 dagen niet..
Ik weet nu even niet zo goed meer hoe ik het aan moet pakken.
Moet ik hem er voorlopig niet uit willen halen? Alleen maar het land in gaan om hem een kriebel te geven en het daar even bij laten?
Of toch volhouden, elke dag proberen en zodra het lukt, hem ook mee het land uitnemen?
En welke 'tactiek' moet ik gebruiken, qua benadering?
Hij komt in eerste instantie op me af, laat me hem net zijn neus aaien, en vervolgens is hij weg.
Alle pogingen daarna zijn zo ongeveer kansloos.
Pas werkte het door zijn vriend uitgebreid te staan aaien, maar de afgelopen dagen had ook dat geen nut.
Hij blijft ondertussen wel nieuwschierig en blijft af en toe wel wat toenadering zoeken, maar op het laatste moment lijkt hij zich te bedenken.
Hij houdt me iig op zo'n afstand, dat ik hem nooit en te nimmer echt vast kan pakken.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik zelf ergens heel erg de fout in qua lichaamstaal o.i.d., maar ik weer niet waar.
Lang en misschien onduidelijk verhaal geworden, ik hoop dat er iemand tips heeft