Hoe te handelen met pony die zich niet laat pakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Hoe te handelen met pony die zich niet laat pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:03

Hallo allemaal,

Ik ben sinds ruim een maand eigenaar van Phenix, een dartmoor. Ik kocht hem als hengst, en heb hem drie weken geleden laten castreren.
Hij heeft eerst 2 weken op stal gestaan, omdat hij als hengst het land niet in mocht, en omdat hij geopereerd moest worden, gezien hij klophengst was.

Na de operatie nog 9 dagen op stal, en toen het land in. Hij staat daar nu 2 weken.
Hij staat in een groep van nog 4 ruinen, die al 2 maanden bij elkaar stonden als vaste groep.
Hij was ontzéttend dominant, maar dat is ondertussen (gelukkig) aardig bijgetrokken.

Nu laat hij zich slecht pakken. De eerste dagen in het land lukte het me echt niet. Hij kwam wel naar me toe, ik kon hem een aai over zijn neus geven, maar niet zo dichtbij komen om een halster om te doen. Ik heb hem een paar dagen met halster om laten staan (die iemand anders voor me heeft omgedaan, die kon hem wel pakken, zonder problemen) omdat één van zijn wonden weer open was gegaan. Hij wist het halster alleen steeds af te krijgen, en gezien ik er sowieso niet van hou ze met halster te laten staat, heb ik die er zo snel als zijn wond goed was, weer afgelaten.

De 2 dagen daarna ging het goed, kon hem benaderen, en als ik hem zachtjes vastpakte bij zijn kin, kon het halster rustig om.
Toen weer niet, toen weer een dag wel, en nu dus alweer 2 dagen niet..

Ik weet nu even niet zo goed meer hoe ik het aan moet pakken.
Moet ik hem er voorlopig niet uit willen halen? Alleen maar het land in gaan om hem een kriebel te geven en het daar even bij laten?
Of toch volhouden, elke dag proberen en zodra het lukt, hem ook mee het land uitnemen?
En welke 'tactiek' moet ik gebruiken, qua benadering?

Hij komt in eerste instantie op me af, laat me hem net zijn neus aaien, en vervolgens is hij weg.
Alle pogingen daarna zijn zo ongeveer kansloos.
Pas werkte het door zijn vriend uitgebreid te staan aaien, maar de afgelopen dagen had ook dat geen nut.
Hij blijft ondertussen wel nieuwschierig en blijft af en toe wel wat toenadering zoeken, maar op het laatste moment lijkt hij zich te bedenken.
Hij houdt me iig op zo'n afstand, dat ik hem nooit en te nimmer echt vast kan pakken.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik zelf ergens heel erg de fout in qua lichaamstaal o.i.d., maar ik weer niet waar.

Lang en misschien onduidelijk verhaal geworden, ik hoop dat er iemand tips heeft Lachen

liljebo

Re: Hoe te handelen met pony die zich niet laat pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:26

IK zou voorlopig gewoon zoveel mogelijk tijd in de wei doorbrengen en niet eens proberen om hem te aaien. Laat hem maar naar jou toe komen, je onderzoeken, terwijl je zelf helemaal niets doet. Als hij wat meer aan je gewend raakt, meer vertrouwen krijgt, kun je hem aanraken nadat hij je als eerste heeft aangeraakt. Raak hem alleen daar aan waar hij dat wil. Kijkt hij van je weg of gaan zijn oren naar achteren, dan is hij het er nog niet mee eens. Met de aanraking of met de aanraking op een bepaalde plek. Ga dan weer terug naar de plek die hij wel prettig vind en krabbel daarna weer verder naar een wat groter gebied. Neem veel tijd (dagen, weken) om dit op te bouwen totdat je hem gewoon overal kunt aanraken. Daarna zou ik pas met halster beginnen. Overal met het halster aanraken ed. en als dat goed gaat, halster aan, krabbel, halster uit. Pas als dat geen probleem meer is, hem aan het halster meenemen, iets leuks doen (lekker grazen, appeltje eten, krabbelbeurt etc. ) en weer terug zetten. En van daaruit langzaam met grondwerk aan de band gaan werken. Goed erop letten dat je soms grondwerk doet, soms gewoon iets leuks en soms gewoon in de wei gaat zitten en niets met hem doet.
Deze manier kost veel tijd en veel geduld, maar de band die je ermee kunt opbouwen kan zo wel ijzersterk worden.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:42

ik zou een paar dagen / weken komen en hem wel op het land laten staan en alleen even aaien en misschien een appel geven. zo weet hij dat het ook leuk kan zijn als je komt. als hij wegloopt, dan laat je het daarbij, anders ga je het forceren en lukt het helemaal niet.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:43

Een paard kan uitsluitend reageren op instinct of op iets wat hem geleerd is. Ga dus eerst na welke van de twee hij doet. Reactie op instict is angst, omdat hij wellicht gewoon weinig in de hand is geweest. Het kan ook goed zijn dat iemand hem dit "spelletje" heeft aangeleerd. Niet bewust maar blijkbaar is het lonend voor hem geweest om zich niet te laten pakken en herhaalt hij simpelweg dit aangeleerde gedrag.

De benadering is ook totaal verschillend. Een bange pony moet je vertrouwen geven en als dit gedrag lonend is geweest voor hem moet je ervoor zorgen dat het bij jou leuker is dan ergens anders.

Wat je in ieder geval kan doen is een hoekje in de wei goed af te zetten, bijvoorbeeld een stukje van 10 bij 10 meter. Dat scheelt alvast veel lopen en is dus veel efficiënter. Voer ze een paar dagen hier en sluit dit dan even af. Als ze klaar zijn met eten laat je ze gewoon weer los. Zodra ze dit door hebben ga je hem deze ruimte in lokken voor wat oefeningen. Omdat hij deze plek met iets leuks (eten) associeerd zal hij makkelijk volgen.

Wanneer hij echt bang voor je is zou ik hem toch een paar dagen op stal zetten. Doe hem dan elke dag het halser een paar keer om en af en geef hem een poetsbeurt met je handen. Om dit op de wei te bereiken ben je wel een paar weken verder.

Als hij het halster in de wei af krijgt is de keelriem waarschijnlijk te groot, doe deze zo kort dat hij niet meer onder de kaak door kan maar je pony natuurlijk nog wel gewoon kan slikken. Krijgt hij hem dan alsnog af dan kan je hem in de stal leren dat je rustig bij zijn schoft kan komen en dan een touw over zijn hals kan glijden. Geef daarna direct iets lekkers. Herhaal dit elke dag een 10 keer achter elkaar. Doordat je dan een touw om zijn hals kan doen heb je in de wei wat meer controle zodra het halster om moet. Zodra je hem vast hebt in de wei poets je hem weer helemaal met je handen en geef je tussendoor wat lekkers. Laat hem daarna gewoon weer los en geeft hem nog een keer iets lekkers. Je wil naturlijk niet dat ze wegstormen zodra je het klipje los maakt.

Heb een te maken met aangeleerd gedrag dan zal je hem moeten leren dat bij jou zijn toch echt het leukst is. Wat ik heb gemerkt is dat echt de grootste stugkoppen bloedfanatiek worden van targettraining. Je zegt dat je hem op de neus aan kan raken. Elke keer dat je dit doet zeg je bijvoordbeel yes en geef je hem wat lekkers. Doe dit drie keer achter elkaar en loop dan doodleuk weg. Hij zal nogal bedust achter blijven en zijn nieuwsgeiringheid is gewekt. Zodra hij dan naar je toekomt steek je voorzichtig je hand uit richting zijn neus. Wanneer hij deze aanraakt zeg je weer yes en geef je iets lekkers. Raakt hij niets aan dan raak jij voorzich zijn neus aan enz. Strek vervolgens je hand weer uit enz. Zodra hij dit trucje door heeft ga je je hand op andere plaatsen aanbieden. Dus niet meer recht en vlak voor zijn neus maar bijvoorbeeld wat meer richting de grond of naast je lichaam. Laat hem je hand overal volgen. Wanneer hij het volgen van een target onder de knie heeft (afhankelijk van zijn inteligentie binnen een week) probeer je hem rustig vast te pakken. Klik het halstertouw vast, neem hem een stukje mee en ga verder met je target training. Zo leert hij dat het leuk is om vastgepakt te worden en een stukje mee te gaan. Laat hij zich niet pakken dan draai je je gewoon om en loop je een pas weg. Blijf zo een 30 seconden omgedraaid staan. Geef hem vervolgens weer een target en probeer hem opnieuw te pakken. Weer mislukt; loop dan gewoon weg en negeer hem verder, ga de volgende dag weer verder. Hij leert dan dat weglopen niet het gewenste resultaat geeft, omdat je hem de kans ontneemt iets lekkers te verdienen.

Targettraining is ook een goede opvolging bij een bange pony. Zodra hij rustig is in jouw nabijheid kan je hem zo leren dat het niet alleen niet eng maar ook nog eens leuk kan zijn bij jou en er lekkers te verdienen is.

Wanneer je pony de target goed snapt kan je dit ook gebruiken als hij in de toekomst nog een keer wegloopt. Je laat hem dan door middel van target gewoon weer naar jou toekomen.

Succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:58

Zou je dit paard niet even een beetje tijd geven?
Hoe wet een paard dat hij nu 'van iemand' is, iemand die zich oprdingt aan hem terwijl hij zelf nog maar aan het kennismaken is in zijn nieuwe omgeving.

Paarden zijn nieuwsgierig,als je een beetje de tijd neemt en wacht tot zijn nieuwsgierigheid wordt gewekt komt hij vanzelf een keer naar je toe.
Je hebt nog een paardenleven lang om een keuze te maken in wat je wil gaan doen.... wees de wijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:26

Ik ben het met je eens dat ze de pony eerst wat tijd moeten geven voordat hij uberhaupt maar iets 'moet'.

Toch vind ik het wel belangrijk dat een pony/paard zich gewoon laat 'pakken' in de wei. Want stel dat hij morgen een joekel van een wond heeft dat behandeld (bijv. gehecht) moet worden, en het dier wil niet komen en de DA kan de wond dus niet behandelen, dan heb je een probleem.

Het targetten/clickeren dat Juliette86 voorstelt, vind ik dus een hele goede manier. Zo heb ik het ook gedaan met mijn pony die erg angstig was toen hij hier kwam en wegrende wanneer ik met het halster aankwam. Ik heb het ook dmv van clickeren leuk gemaakt voor hem en ik hoef nu maar zijn naam te zeggen en het halster te laten zien en hij komt opgetogen naar me toe gewandeld.

Het clickeren kan op een heel speelse manier, daar is geen 'moeten' bij. En dat je hiermee het diertje ook steeds wat meer vertrouwen kunt geven, is ook wel wat voor te zeggen. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:12

Ik mis in je verhaal informatie over de leeftijd van de pony en van zijn voorgeschiedenis. Wat kende hij al voor jij hem kocht? Kwam hij veel in handen of juist niet? Want als hij maar 3x in handen is geweest (bij wijze van spreken) en dat bovendien altijd voor minder prettige zaken was, dan zal hij (terecht) niet enthousiast zijn voor een halster.
Als hij echter volwassen is, veel in handen en mogelijk ook aan het werk geweest, dan is dit dus flauwekul van hem, zit hij vrolijk punten op je te scoren Duivel
Dus graag wat meer informatie Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:59

ik herken dit wel!
zelf heb ik ook sinds een paar maand mijn eigen paard,
en hij wou ook niet gepakt worden,
daarna lukt het alleen als ik zijn hoofd vast hield, maar dat ging op een gegeven moment steeds slechter.
hij gaf steeds meer verzet!

maar nu ben ik eerst een week met halster in de wei geweest zonder hem om te doen.
dat heb ik uitgebouwd, en (klinkt een beetje bizar)
ik heb hem uitgelegd dat het soms nodig is om een halster om te doen, en dat het omdoen van het halster niet automatisch betekend dat je iets moet.
en meteen reageerde hij daar eigenlijk al op Pling
tja geloofde het zelf ook niet, maar de volgende dag kon ik hem zonder al te veel problemen zijn halster om doen.
maar nu ben ik nog wel zo dat ik een stukje wortel voor het halster hou, dus als hij het halster om krijgt word hij meteen beloond met een worteltje( gelukkig is die van mij niet happerig, anders was dat ook moeilijker geweest)

maar met geduld en veel gekriebel is het zeker mogelijk!!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:04

Neem je wel altijd wat lekkers mee? Dit helpt vaak goed maar helaas niet bij iedereen.
Wij geven altijd wat lekkers, halster om en weer wat lekkers. Maar goed wij hebben ook nooit problemen gehad om de pony uit de wei te halen.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:13

Ik heb ook een pony lopen die vroeger totaal niet te pakken was eens in vrijheid was je ze heelemaal verloren. Voor de rest een heel goed band, ik kon alles met haar doen zolang ik geen halster of koord bij me had.

Ik heb mijn probleem opgelost met behulp van clickertraining.

groetjes patsy

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:37

Ik zou hem idd lekker voorlopig gewoon laten doen in de wei. Hij is blij dat hij de vrijheid heeft. Wel kan je bij hem de wei in, hem lekker aaien en vertroetelen en vervolgens zelf weer weggaan. Dan weet hij op een gegeven moment: ze komt niet alleen de wei in om me mee te nemen.
Haal eventueel lekker een borstel over hem heen in de wei (als dat lukt). Blijf niet te lang, op het moment dat het hem gaat vervelen, kan je misschien weer van voor af aan beginnen.
Succes Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:26

Misschien weet Antheman raad, haar paard was een aantal jaren geleden heel slecht te pakken en ze heeft echt heel veel dingen geprobeerd. Wat uiteindelijk nou de oplossing was weet ik niet meer, maar zij kan ons ongetwijfeld meer vertellen. Ja