Effect bitloos ZO sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendaaa

Effect bitloos ZO sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:22

Vandaag voor het eerst mijn verzorgdravertje met een bitloos hoofdstel gereden. Zijn eigenaresse en ik waren stomverbaasd dat dit o zo hete paardje zo rustig was!!!! Normaal hangt hij in het bit, is niet te houden en maakt de gekste sprongen af en toe in de bak, en nu liep hij ontzettend relaxed en rustig in de bak!! Zou dit werkelijk aan het bit kunnen liggen?? Tot een paard weken terug werd hij nog geregeld met stang en trens gereden.....Als dit het effect is dan zou dat alles doorbreken!

Pensionnetje

Re: Effect bitloos ZO sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:24

Tja soms kan het wonderen doen. Misschien eens iets om over na te denken hoe er met zijn mond werd omgesprongen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:26

Ik reed mijn 'hete' opstandige nukkige Tinker ook altijd met bit.
Op buitenrit was het soms net een arabier.
Dribbelen,kijkerig,enz.
Toen ik bitloos ging rijden was het hete er snel vanaf.
Meer op mij gericht,niet meer dribbelen,geen rare nukken meer. (ja,ieder paard heeft wel eens nukken,maar ze had ze niet meer zoals voorheen..)
Dus dat kan idd. door het bitloze hoofdstel komen ja.
Fijn toch,als zoiets positief werkt? Lachen

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:27

Ja, ik ben zijn verzorgster nog maar net en was gelijk tegen de stang en trens. Ik ben blij dat ik zijn eigenaresse heb meegekregen eens precies andersom te proberen...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:32

Vaak kan de overgang van stang en trens naar een gewoon dik gebroken trensje ook al voldoende zijn hoor... Goed van je dat je hebt doorgezet!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:43

super dat dit misschien een oplossing voor jullie is Lachen
zou mooi zijn...

op zich is het best logisch... als jij ergens door een dwangmiddel toe wordt gedwongen ga je ook eerder in verzet. zeker als het ook nog eens pijn doet...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:01

Idd wat super om te lezen en ik ga mee met mn voorgangers, misschien dat hij juist zo druk was door dat stuk ijzer in zijn mond, wat hij niet fijn vond of zelfs juist pijn deed.

Mensen denken dat je zonder bit minder te zeggen hebt en dat men daarom bang is om het te proberen, bij hun hete en drukke paard0. Maar ze zouden die stap is moeten zetten Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:06

Ik rijd zowel bitloos als met bit. Toch zal ik zeker niet ieder paard bitloos gaan rijden. Mét bit heb je in noodsituaties toch echt even wat meer in te brengen.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:08

super om te lezen! Ja misschien werd ie wel zo druk door het bit ?

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 06:53

O, maar ik heb ook een gewoon dubbelgebroken dikke bustrens gekocht, voor als we naar buiten gaan, want dat vertrouwen is er voor bitloos nog niet helemaal, maar hopelijk groeien we daar ook naartoe! Maar die stang en trens ligt nu niet meer op stal dus ik ben blij!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:38

goed zeg dat dat zoveel beter gaat, mss had hij ook wel last van zijn mond?! heeft hij ook op de baan gelopen? daar word ze namelijk aangeleerd veel druk te nemen en hoe meer druk hoe harder ze moeten..
ik rij mijn halve arabier sinds kort met buitenrijden bitloos (touwhalster) en dat bevalt heel goed, hij komt goed terug op de zit. het is zo lekker voor ze.. succes verder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:34

Dit is een veel gehoorde ervaring. Vrijwel alle paarden ontspannen wanneer het bit niet meer in hun mond zit. En eigenlijk is dat ook niet zo vreemd. Knipoog

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:37

Is het paard ook als echte draver ingezet?

Kan zijn dat hij/zij bij een bit in de mond meteen denkt dat hij/zij moet koersen, en daar zonder bit geen last van heeft.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:45

Je heb ook van die hoofdstellen met twee teugels. 1 Zit aan het bit en de andere aan speciale ringetjes aan het hoofdstel.
Dat je het bit wel bij je hebt maar dat je er in princiepe niet mee rijd, maar het wel kan gebruiken (zo goed nederlande zin Slim )

Lijkt me ook wel fijn om mee te rijden

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:47

Wij probeerde het met Goofy maar hij was bijna helemaal onstuurbaar dus ik doe het eigenlijk bijna nooit (hij heeft normaal een rubber bit).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:55

tamaartjeee schreef:
Wij probeerde het met Goofy maar hij was bijna helemaal onstuurbaar dus ik doe het eigenlijk bijna nooit (hij heeft normaal een rubber bit).

Sturen doe je met je zit Knipoog.

@TS; heel herkenbaar. Leuk is het he!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:00

Zou me dan maar eens heel goed gaan bedenken hoe de hand van de ruiter is. Lijkt me dat die niet echt fijn inwerkte op het bit, als het paard er zo van de rel van raakte.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:00

Mijn fjord reageert het tegenovergestelde. Hij is juist kijkeriger en springeriger zonder dan met bit. Ook als hij zn zin niet krijgt is hij met bit meer te houden, zonder bit gooit hij zn hoofd en zn nek erin. Soms gaat het goed, soms gaat het minder. Ik kijk eerst hoe zn bui is en hoeveel zin ik heb. Matcht dit dan rijd ik zonder bit anders met.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:04

Dani62 schreef:
tamaartjeee schreef:

Sturen doe je met je zit Knipoog.

@TS; heel herkenbaar. Leuk is het he!

Kan niet altijd, sommige paarden moet je in het begin nog even helpen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:05

Anoeska schreef:
Zou me dan maar eens heel goed gaan bedenken hoe de hand van de ruiter is. Lijkt me dat die niet echt fijn inwerkte op het bit, als het paard er zo van de rel van raakte.

Dit dacht ik ook bij het lezen van de beginpost. Misschien is het ook de reflex om de teugels zachter te hanteren bij de bitloze optoming, zodat hier heel weinig druk opstaat, omdat het een nieuwe optoming is.
Iemand hier gaf ook de opmerking dat je stuurt met je zit? Ik neem aan dat je ook je teugels daarbij gebruikt? Tenminste, ik zou de jonge die ik nu rijdt nog niet enkel op mijn zit kunnen sturen, dat leert hij niet in 1-2-3.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:23

Ik ga met Anoeska mee. Heeft de draver vroeger gekoerst?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:34

Ik moest ook meteen aan het koersen denken. Ik heb zelf ook een exkoerspaard en deze paarden leren om op het bit te leunen om snelheid te maken. Zodra er dan druk op het bit komt, doen ze dat wat ze hebben geleerd..... Dat kan verklaren waarom het paard veel rustiger is zonder bit. Der link naar het koersen valt dan weg.

shanytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:23

de meeste mensen weten ook niet wat er kan worden aangericht met een bit in hun mond!!
zo hebben ze al ontdekt dat het gebit van een paard helemaal vervormd kan worden, gewoon van een simpel bit.
ook zeggen veel mensen dat het goed is dat een paard 'kwijlt', niet dus!!!!!!!
dat komt omdat de hersenen signalen doorgeven aan de hersenen, dat het paard moet kauwen (door bit)
en terwijl moet het lopen. dat zijn tegenstrijdige signalen.
probeer jij dat maar eens, een boterham eten terwijl je hardloopt,en je zal zien wat ik bedoel

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:31

Mijn paardje reed ik eerst met bit, en dat ging totaal niet lekker.
Ze schudde me4t haar hoofd, verveelde met het bit enz.
Nu rijd ik haar bitloos, en rijd ze super lekker..
Ook reageert ze beter op bv. de "stophulp" enzo.
Doet soms echt wonderen, haha Clown

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:37

Brendaaa schreef:
Vandaag voor het eerst mijn verzorgdravertje met een bitloos hoofdstel gereden. Zijn eigenaresse en ik waren stomverbaasd dat dit o zo hete paardje zo rustig was!!!! Normaal hangt hij in het bit, is niet te houden en maakt de gekste sprongen af en toe in de bak, en nu liep hij ontzettend relaxed en rustig in de bak!! Zou dit werkelijk aan het bit kunnen liggen?? Tot een paard weken terug werd hij nog geregeld met stang en trens gereden.....Als dit het effect is dan zou dat alles doorbreken!

Welke bitloze optoming heb?? Mijn paard dendert ook door het bit heen(niet fatsoenlijk ingereden met bit)