Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

[***] schreef:Ik heb al veel paarden leren lopen aan lange lijnen. De één kon al vanalles, de ander helemaal niks, en verder alles er tussen.
Het allereerste begin is het bekend maken met verschillende commando's. Leer je paard op stem halthouden, voorwaarts gaan, en eventueel draven. gewoon aan de hand, of tijdens longeren als dat bekend is.
Ik begin altijd met het rustig laten voelen van de lijnen. Pak de longeerlijn (ik neem meestal een enkele longeerlijn en maak aan beide kanten een haakje, welke ik aan de zijkanten van een halster maak. Hoofdstel gebruik ik liever later), neem de losse lussen en aai je paard daarmee. Maak hem bekend met het gevoel van lijnen langs zijn lijf, lijnen langs zijn benen. Dit voorkomt dat je paard straks erg schrikt wanneer je eenmaal bezig bent.
Wanneer het paard dit ontspannen (!) accepteerd ga ik verder. Ik ga naast de schouder staan, bijna daar waar je zou kunnen lopen wanneer je je paard aan het halster begeleidt, en begin dan met het bekende commando voor voorwaarts gaan. Altijd belonen als iets goed gaat! Daarna ga ik voorzichtig sturen. Een paard dat al veel kent zal direct luisteren, met een groen paard heb je dikke kans dat hij stil gaat staan en er niks meer van snapt. Weer het commando voor voorwaarts geven, belonen, en nog eens hetzelfde proberen. Op den duur zullen ze jouw sturen accepteren. Is je paard ontspannen, ga dan een stukje verder achter hem lopen (bij de flank is een sterke leid-positie), tot je daar loopt waar je je prettig voelt (denk erom, nooit recht achter je paard lopen!). Steeds een commando erbij nemen en veel belonen. Op deze manier kun je je paard op een volledig ontspannen manier leren aan lange lijnen lopen.
(Ik begin niet altijd vanuit het longeren, omdat ik deze dingen al doe met erg jonge paarden die longeren niet kennen, of wanneer longeren nog te belastend is. Je kunt dit spelletje zonder problemen met jonge paarden doen, mits je trainingsduur en intensie aanpast! Ze vinden het vaak erg leuk om bezig te zijn en leren jong juist erg makkelijk)