Beginnen met NH: grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airiin

Beginnen met NH: grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:34

Omdat mijn paard drie weken geleden is gevallen en daarbij allerlei hele lelijke wonden heeft opgelopen, wil ik de komende tijd niet rijden. Het is nu allemaal redelijk dicht, maar als ik ga rijden ben ik bang dat ik met mijn voeten de wond weer open haal als ze een onverwachte beweging maak. Ze is verder niet kreupel en longeren gaat ook prima.

Nou ben ik al langere tijd aan het nadenken over NH, en natuurlijk is daar door allerlei hele slappe, niet-geldige smoesjes nooit wat van gekomen. Maar nu ik niet kan rijden begint het toch te kriebelen: longeren is voor mij en mijn paard vre-se-lijk saai, weet iemand nog wat leuke, NH-verantwoorde spelletjes die ik kan doen met mijn paard? Ik heb al gelezen over de 7 games van Parelli, VD en ik hoor overal ook 'grondwerken'. Vandaar de volgende vraagjes:

Wat is grondwerken precies?
Train ik daarbij ook de bespiering van mijn paard, door een rugaandoening moet ik de rugspieren van mijn paard namelijk goed bijhouden?
Is er evt. iemand die het leuk vindt om mij een keertje te komen helpen? (mijn paard staat tussen Enschede en Haaksbergen)
Train ik mijn paard ook zo dat ze er echt moe van wordt, dus niet dat ik een rodeo krijg als ik er weer op ga zitten Tong uitsteken?

Als laatste wil ik nog even zeggen dat VD momenteel niet echt een optie is, het begin gaat wel lukken maar ik durf alle rek- en strekoefeningen niet aan met al die nare wonden.

Alvast bedankt!

Waratje

Re: Beginnen met NH: grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:32

Onder grondwerk zou je in principe alles kunnen rekenen dat je vanaf de grond met je paard doen, dus ook het uit de wei halen enzo.
Je kunt met een aantal verschillende insteken met grondwerk bezig zijn en die bepalen wat voor grondwerk je wilt gaan doen. Als het gaat om gymnastisering en opbouw van bespiering kun je bijvoorbeeld heel goed met lange lijnen gaan werken. Daarmee kun je alles wat je ook onder het zadel doet trainen, maar dan zonder belasting op de rug. Is in het geval van revalidatie dus zeer aan te bevelen.
Als het je gaat om je leiderschap, dan kun je inderdaad eens kijken naar Parelli.

Een goed boek voor grondwerk is van Inge Teblick, voor lange lijnen b.v. Richard Hinrichs "werk aan de hand" of van Jennie Loriston-Clarke "Longeren en werken aan de lange lijnen".
Les met lange lijnen kun je in jouw regio krijgen van (o.a.) Petra Rossler (www.paardvriendelijkrijden.nl).

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:24

Dankje! Ik stond gisteren op het punt om het boek van Inge Teblick te bestellen en ik ga het nu toch maar doen Lachen

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:09

Een hele goede lesgever in NH is Jossy Reynvoet uit Zutendaal (België).
Je kan eens kijken op zijn site: www.paardencoachnatuurlijk.be
Het is misschien wat ver, maar probeer anders eens een demo van hem te volgen, dan kan je zelf oordelen over wat je te zien krijgt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:25

Lange lijnen is heel geschikt om wat fysiek te trainen met je paard. Doe ik zelf ook met de mijne.
Grondwerk zoals de 7 games zijn ook heel leuk en nuttig, maar je paard train je er niet fysiek mee.

Ik heb nog steeds les van degene die het mij geleerd heeft, als je interesse hebt kun je altijd een keer komen kijken als wij les hebben.
Als je dat wilt moet je maar even een PB sturen.

@waratje: Petra geeft geen les meer aan huis voor 1 klant, hoorde ik laatst.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:19

Ik zou heel graag een keer komen kijken, Wendy!
Je hebt pb Knipoog

@marijke1234: Belgie is echt te ver weg, ik heb zelf geen rijbewijs dus ik kan er ook niet heen met de auto... Wel bedankt voor de info!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:44

als je met parelli begint dan werk je gelijk ook aan dingen die je noemt zoals; explosief gedrag als het paard te weinig beweging heeft gehad. Het eerste deel van parelli ga je voornamelijk met de relatie aan het werk dus ben je niet echt het lichaam van het paard aan het trainen, maar wel leuk voor het paard en ik vond het zelf ook heel erg leerzaam en leuk!
Inge teblick is meer clickertraining, ook leuk maar heel iets anders dan parelli.
Ik ben wel benieuwd wat voor oefeningen je paard moet doen voor zijn rug trouwens, bedoel je daarmee longeren?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:57

Ja, longeren met bijzet en veel laag en rond rijden. Door kissing spines wordt ze anders helemaal gek, gaat ze haar rug wegdrukken en doet het haar heel erg pijn... Maar zolang ik iedere week in ieder geval 1 keer aan de longe de rugspieren train, gaat het prima Lachen

tessnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:42

Volksuniversiteit in Wijchen geeft workshops "de paardenfluisteraar" gegeven door Sylvia van Noye en daar heb ik veel grond beginselen geleerd waardoor ik nu weet welke stroming ik leuk vind. Zij werkt veel met het idee van Klaus Ferdinand Hempfling. Ze geeft dacht ik ook in jullie regio workshops.
Op de site van de volksuniversitiet kan je haar wel vinden. Succes!