[AR] Met een biertje op aan de leidsels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Met een biertje op aan de leidsels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:28

't zal wel een raar topic lijken Bloos Maar ik ben er toch een beetje benieuwd naar; rijden jullie wel eens met een biertje/wijntje of wat dan ook op?
Drink je op rit tijdens een stop ook wel eens iets anders dan fris/koffie/thee?

Ikzelf drink uit principe geen druppel als ik ga auto-rijden. Van huis uit meegekregen, en nee, óók niet 'maar 1 biertje'. Ik sta er volledig achter, tsja dat krijg je met beide ouders die o.a. auto-rij-instructeur zijn Clown

Mennen met een biertje of wijntje op is eigenlijk tegen mijn principes. Toch zie ik wel vaker, tijdens bijv. koetsentochten e.d. dat er best nog wel eens een traditionele 'sherrystop' wordt gemaakt. Eigenlijk drink ik haast nooit als ik op de bok kruip, 't wil nog wel eens een enkele keer voorkomen dat ik tijdens een rit met groom en pony even uit rust bij een café/restaurant en daar dan 1 biertje of 1 wijntje drink.
In de winter met bárre kou wil een slokje rum uit een zakflesje je ook nog wel een beetje warmhouden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en mening over dit onderwerp. Letwel; ik bedoel hier dus niet met best of behoorlijk wat drankjes op, enkel die 'maar 1 of 2 biertjes'.
En hoe zou dit verzekeringstechnisch zitten? Er van uitgaande dat we te maken hebben met een aanspanning op de openbare weg, met een menner die 1 of 2 biertjes heeft gedronken en goed WA-verzekerd is?

sammykuh

Re: Met een biertje op aan de leidsels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:26

mijn princiepe is net als met autorijden geen alcohol ! doe ik ook nooit ook niet 1tje ofzo gewoon niets.

Vind het persoonlijk met een paard voor de wagen (een levend wezen voor de wagen staan en vind dat je dan nog beter op moet letten.) Een auto springt namelijk niet om als hij ergens van verschiet Clown

Ken wel mensen die dat inderdaad wel doen (nog net niet straalbezopen op de bok kruipen) Vind het in een woord schandalig en onveilig,. Met ritten zie je inderdaad steeds vaker dat ze vooral in de winterperiode een lekkere schrobbelear hebben of gluwijn.

Ik denk ook dat als je een ongeluk krijgt de regels net als bij een auto zijn jij bent dronken (althans hebt alcohol op) En mag dus officieel niet meer deelnemen aan het verkeer dus jij bent fout.

Je mag tegenwoordig al niet meer zat op de fiets zitten want dan neem je deel aan het verkeer dus waarom wel mennen.

vind het ontverantwoord en zal het dan ook nooit doen en iedereen afraden

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:13

Vind het belachelijk.

Net zoals dat mensen 1 biertje gaan drinken als ze auto moeten rijden.

Als je moet rijden (of dat nou op ene brommer/moter/auto/paard/aanspanning is) hoor je gewoon neit te drinken.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:18

LADPR schreef:
Vind het belachelijk.

Net zoals dat mensen 1 biertje gaan drinken als ze auto moeten rijden.

Als je moet rijden (of dat nou op ene brommer/moter/auto/paard/aanspanning is) hoor je gewoon neit te drinken.

Afgod Afgod Afgod Amen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:20

even een niet-menner: ik heb eens in mijn studententijd in de soos een biertje of 2/3 gepakt. Ben toen met de trein naar huis gegaan, bij mn moeder een goede prak op en had savonds les op de manege.
Gód wat heb ik me vervloekt op dat moment. Mijn reactievermogen was toch echt veel minder, en dat is met paardrijden echt een regelrechte ramp.
Voor mij nooit meer drank+paarden

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:22

Ik heb een vriendin die vroeger eens dronken met haar paard door het dorp is gaan rijden.. echt heel stom natuurlijk..
Omdat ze het paard door tuinen liet lopen en over heggetjes liet springen is de politie gebeld..
Ze is een aantal maanden haar rijbewijs kwijt geweest.. (dit was wel in belgie..)
Je mag dronken niet eens over straat lopen eigenlijk.. dus paardrijden mag ook niet.. en mennen lijkt me helemaal gevaarlijk..

maar 1 glaasje om warm te blijven kan geen kwaad denk ik..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:24

Bij ons in de buurt rijdt ook altijd een man met zijn paard & wagen naar het café... Reden: Zijn rijbewijs is in beslag genomen wegens alcohol gebruik.

Hij is laatst al met paard & wagen tegen een boom op gereden nadat hij uit het café kwam... Zegt genoeg toch?

En 1 vind ik ook niet kunnen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:25

Ik zou het niet doen, stel er gebeurd wat dan vergeef je het jezelf nooit (ook al zou je zonder die biertjes mss net zo gehandeld hebben)

Zie hier op de manege trouwens veel menleden die na de les gerust meerdere Jenevertjes nemen en dan met auto + trailer of sommigen met aanspanning naar huis rijden. Onverantwoord imo, maar je kan er niks van zeggen helaas

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:54

Nog net niet dronken, meerdere jenevertjes e.d. of zelfs stomdronken is natuurlijk helemaal stom en onverstandig, daar ben ik het zeker mee eens.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:43

Als je je met paard (en evt. wagen) op de openbare weg begeeft, ben je een bestuurder. In beschonken toestand mag je niets besturen, zelfs geen fiets, dus lijkt het mij dat je dan ook niet op of achter een paard mag kruipen. Als je je rijbewijs kwijt bent, ben je officieel vervallen verklaard van het recht tot besturen; het zou mij niet verwonderen mocht dat inhouden dat je dan ook niet meer met een paard op de openbare weg mag verschijnen.

Ik drink heel zelden iets en zal dat niet doen als ik moet rijden. (paard, kar, auto...)

Groeten, SuSEQ

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:51

Nee absoluut niet is het niet voor mij is het voor het paard, er zal maar een ongeluk gebeuren.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:41

In ons gemeente blaadje stond laatst een foto van een menner die moest blazen!
Die reed met de kar langs de alcohol controle en die moest toen ook blazen. Werd natuurlijk erg lacherig op gereageerd maar ja je bent gewoon bestuurder.

Ik moet zeggen dat bij ons op de club, op ritten in de stops echt wel een glaasje word gedronken.
Ik drink zelf nooit, mijn groom neemt altijd wel een glaasje, vind ik trouwens prima.

Maar er zijn genoeg koetsiers die echt wel een borreltje of twee drinken.
Maar ik ben het eens met de mensen hier, het kan en mag officieel ook niet!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:19

1-biertje vind ik wel kunnen. gewoon als je ergens stopt ff gezellig. ik drink zelf nooit dus heb er geen last van. maar idd meer als 1 vind ik niet kunnen!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:20

Wettelijk gezien is er inderdaad dezelfde limiet als bij autorijden.

Maar persoonlijk zou ik niks drinken. Om met een paard om te gaan moet je nog net iets scherper staan dan met een auto Knipoog