wel erg veel voorkeurskant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendaaa

wel erg veel voorkeurskant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:40

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe verzorgpaardje gelongeerd. Hij vind het linksom veeeeeeeel makkelijker dan rechtsom. Als hij rechtsom loopt, komt hij heel gauw naar het midden terug, en moet ik hem vaker naar buiten sturen. Daarbij lijkt het wel of hij op die kant ook 'acteert', hij doet net of ie ergens heeel erg van schrikt, neemt een paar sprongen en draait zich dan weer naar binnen. Hebben jullie paarden ook een duidelijke voorkeurskant?

kippiekipp

Re: wel erg veel voorkeurskant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:22

Die van mij heeft het heel extreem.
Als ik hem de ene kant op longeer en dan
wil wisselen laat hij dat niet toe.
Ik moet hem dan echt in een hoekje drijven
zodat hij niet anders kan dan die kant op gaan,
anders krijg ik het echt niet voor elkaar.
Na een paar keer wisselen word het wel iets beter
maar toch blijft het een strijd

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:27

Mijn pony heeft ook een duidelijke voorkeurskant, vooral met rijden merk ik het. Hij loopt linksom makkelijker. Rechtsom gaat hij wel, maar heeft hij bijvoorbeeld veel meer moeite met in de goede galop aanspringen. Het gaat al beter nu we buiten wat meer galopperen, kan merken dat het makkelijker wordt nu hij wat sterker wordt. Misschien helpt dat bij jou ook?

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 07:14

Ja, mijn verzorgpaardje heeft dus inderdaad ook met rijden 2 hele verschillende kanten nu je het zegt! Hij heeft aan een kant zijn echte 'draverskant' waar hij zoveel soepeler loopt dan de andere kant op. Gek he?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:28

Wanneer een paard zo verschillend reageerd op de linker- en rechterhand zijn ze vaak scheef. Ieder paard wordt ( of ) geboren. Wanneer ze ( geboren worden is rechtsom de makkelijke kant en is het lastig om de rechter kant wat uit te rekken en de linkerkant wat in te krimpen om lengtebuiging te verkrijgen.
Het paard moet dus worden rechtgericht.

Dit kan aan de longe goed met dubbele longeerlijnen en als je dat nog niet kan kunnen touwtjes ook een optie zijn, maar dan moet je ze wel boven het zadel vast maken zodat je meer druk op 1 kant kan zetten indien nodig.
Hiernaast: onder het rijden (als je dat doet) ook goed proberen het paard in dezelfde lijn te krijgen als de volte die je rijdt.
Via de zoekfunctie kan je veel informatie vinden over rechtrichten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:26

Ik ga met Judje mee; zo te lezen is je paard niet helemaal recht, hier moet je aan werken zoals Judje aan geeft.

Succes!

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:43

Bedankt voor de tips, ik ga even nalezen

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:35

Mijn verzorgpony deed dat ook. Maar die was wel recht. Hebben we opgelost door met dubbelijnen te gaan longeren. En nu kan het gewoon met een longeerlijn Haha!