te hard lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

te hard lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:06

Sinds febr hebben wij een noordzweedse koudbloeddraver. In het begin hebben we niet veel met haar gedaan, dan alleen een beetje grondwerk en poetsen. Ze had veel tijd nodig om te wennen en wij hadden het druk.
Maar sinds kort zijn we volop bezig met parelli-grondwerk. Het rijden moet nog wachten want ze is alleen een beetje met barebackpad gereden en moet eerst de basis leren. Ze heeft tot haar achtste op de drafbaan gelopen en is daarna nog ingespannen geweest. Ze is nu 12.

Het paard is van mijn man en met het grondwerk gaat ze goed vooruit. Ze is, wat ze bij parelli noemen, leftbrain (vol zelfvertrouwen, cool in haar hoofd, rustig) In het begin kon ze niet eens stilstaan, maar tegenwoordig staat ze bij spellen als Friendly game, zadel opleggen, aansingelen ed. gewoon half te slapen.

Ze is verder erg gefixeerd op eten (en dus grazen, altijd, overal)
Nu hebben we een aantal dvd's gekeken over impuls ed (naast de gewone level 1) en er wordt uitgelegd hoe je het beste kunt werken met een paard met veel impuls en een paard met weinig impuls en veel fixatie op eten.

Zij is een grensgeval. Ze neemt iedere kans om te staan grazen en is soms moeilijk in beweging te krijgen als je driving game wilt doen. Maar... als ze eenmaal loopt, loopt ze in een pittig tempo, oplopend naar sneller en sneller. Ze gaat er niet tussenuit, trekt je niet hartstikke ondersteboven, maar gaat alleen sneller en sneller lopen.

Tijdens het leiden heeft ze dezelfde tendens. Of ze plukt overal gras, of ze loopt in een te pittig tempo, waardoor je haar steeds terug moet houden (vooral als er een paard naast of voor loopt) Ze is wel te houden, maar het loopt niet handig en het is ook niet de bedoeling.
Steeds plotseling omdraaien en de andere kant uitlopen, werkt slechts even. (paar seconde), maar ze versnelt elke keer opnieuw haar tempo. Met samen wandelen is dat bovendien niet handig. Tikje tegen de borst werkt ook gemiddeld 2 seconden.

De bedoeling is natuurlijk dat ze gewoon rustig meeloopt, zonder je steeds voorbij te lopen, gewoon omdat dat het begin van een goede controle is, nodig om haar te kunnen rijden. En natuurlijk is het met driving game ook nodig dat ze in een rustig tempo loopt en niet snel, sneller, snelst....
We hebben al heel wat dvd's doorgeploegd, maar de tactiek van een hoog impuls paard is bij haar niet toepasbaar (gaat ze gewoon lekker staan eten) en bij een laag impuls paard net zo min. Met leiden loopt ze wel meteen mee, ook als ze staat te eten. Bij driving game moeilijker (maar dat snapt ze mogelijk nog niet helemaal, dus dat is een kwestie van oefenen. Ze heeft ook een paar keer het zadel opgehad tijdens oefeningen en wandelingen en de twee keer dat mijn man er een paar pasjes mee heeft gestapt, was het ook even moeilijk om haar voorwaarts te laten gaan. Loopt ze eenmaal, dan blijft ze lopen. Maar tijdens het wandelen plukt ze grasjes of loopt heel snel) We weten het dus eventjes niet meer.

Wie heeft goede tips, zodat we eens onze tactiek kunnen aanpassen?

Marigold

Re: te hard lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:14

mischien heb je er niks aan dat ik reageer,
ik ken parelli grondwerk verder niet,
maar mijn pony is precies zo, zoals jij je paard omschrijft.
wat bij haar helpt is iets meer ruimte te geven met lopen, dus niet kort houden (tegenhouden) maar juist iets meer touw, en dan loopt ze gewoon normaal naast me.
met korthouden gaat ze er tegenaan lopen zegmaar, dus druk op de neus maakt haar nog voorwaartser.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:40

Tsja, oefenen, oefenen én oefenen denk ik dan aan Lachen.

Het is lastig om uit te vinden wat voor jouw paard werkt. Wat bij de 1 helpt, werkt bij de ander averechts.
Druk werkt vaak averechts, waarschijnlijk is de druk in de ogen van je paard onterecht. En ik bedoel druk in de ruimste zin van het woord; ophoudingen, boos stemgeluid, verwachtingen van jou kant, en ook het omsleuren en de andere kant oplopen. Misschien eens alles laten varen?

Gewoon gaan wandelen en haar dood negeren. Loopt zelf rustig en ontspannen. Doe niets en verwacht niets. Zodra ze ook maar het minste beetje ontspanning toont (hoofd laag, pasje langzamer) belonen. Bij jou zal het altijd ontspannend zijn. Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet binnen 1 wandeling lukt. Er gaat veel tijd, veel energie en veel discipline inzitten. Maar misschien is het de moeite waard, vraag gewoon eens niets van je paard.

Nogmaals, elk paard verdient een andere behandeling, dus of het zal werken weet ik niet Knipoog. Voor het grazen onderweg heb ik niet zo 1,2,3 een oplossing. Gewoon lekker verder gaan met het grondwerk, ze leert vanzelf meer op je te focussen.

Ik ben er overigens niet zo voor om een paard dat te snel wil in 8'tjes of voltes te draaien of om om te sleuren en een andere kant uit te walzen. Je trekt ze hiermee uit evenwicht en dat kunnen ze gaan compenseren door harder te gaan. Daarbij heb ik zelf nooit het idee dat ze de link leggen met het te hard gaan... Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt want ik heb van parelli geen kaas gegeten Haha!! Succes in ieder geval.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:57

Marigold schreef:
mischien heb je er niks aan dat ik reageer,
ik ken parelli grondwerk verder niet,
maar mijn pony is precies zo, zoals jij je paard omschrijft.
wat bij haar helpt is iets meer ruimte te geven met lopen, dus niet kort houden (tegenhouden) maar juist iets meer touw, en dan loopt ze gewoon normaal naast me.
met korthouden gaat ze er tegenaan lopen zegmaar, dus druk op de neus maakt haar nog voorwaartser.

Ze loopt al aan een los touwtje (parelli leert ook op die manier te leiden.) Kort houden verergert het probleem inderdaad bij haar. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:11

Tsja, ik denk dat het aangeleerd gedrag is. Ze heeft waarschijnlijk op de baan geleerd dat ze alsmaar harder moet. Harder = goed, in haar ogen.
Je zult een manier moeten vinden om harder te koppelen aan discomfort...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:33

wendy... idd aangeleerd gedrag, dus ze weet niet beter. In de drafsport (en daarna) werd ze kruislings opgebonden tijdens poetsen en inspannen en op de baan leren ze druk te gebruiken om harder te gaan (hangen op het bit om vaart te zetten) Het zelf stilstaan heeft ze inmiddels geleerd. In het begin bleef ze geen sec staan, maar nu kun je het touw los om je arm hangen of op de grond laten liggen en ze blijft keurig staan tijdens poetsen en zadelen. Zelfs zonder halster. We hebben dus al veel gewonnen. Alleen dit krijgen we nog niet zo goed opgelost. Je schrijft dat we een manier moeten vinden om harder lopen minder comfortabel te maken. Dat begrijp ik. De vraag is ... hoe...? Druk is voor haar bekend en niet oncomfortabel. Dat werkt dus niet. omdraaien ook niet (wordt volgens mij dan eerder een uitdaging) Dus als je ideeën hebt....

Dani... wij doen parelli... maar dat betekent absoluut niet dat parelli het enige is voor ons. Dus elke tip uit iedere hoek is welkom (zolang niemand over hengstenkettingen en straffen begint... lijkt me op dit moment in haar leerfase het stomste om te doen) Jouw tip zullen we zeker uitproberen, al zal dat moeilijk zijn. Ze gaat nl steeds sneller en sneller lopen, dus belonen voor rustig lopen is verdraait moeilijk. Het grazen zelf is geen probleem. Als je grondwerk met haar gaat doen, is zal al vlug op je gefokust en graast ze niet. Maar het is wel bruikbaar als beloning voor haar. Kroelen trouwens ook. Ik gaf dat grazen vooral aan om duidelijk te maken dat ze niet snel gaat lopen omdat ze op adrenaline is., Dan zou ze nl niet gaan eten Voor haar is het dus gewoon aangeleerd gedrag. Maar we zullen zeker kijken of we een opening kunnen vinden voor beloning bij rustig stapgedrag.

Meer ideeën en tips zijn welkom.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:35

ps... ze was overigens een succesvolle draafster... dus voorop was idd goed/het beste...Uiteraard moet deze omschakeling dan echt moeilijk voor haar zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:17

Ik zit me ineens iets te bedenken. Geen idee of je er wat aan hebt, maar wie weet Lachen
Zoals je misschien wel weet rijd ik nog niet zo heel lang op mijn eigen paard, maar hij is wel heel slim en heeft heel snel de neiging om de leiding over te nemen als je in zijn ogen niet consequent genoeg bent.
Op een gegeven moment had hij ontdekt dat hij heel hard achteruit kon (precies het tegenovergestelde van jullie paard dus Clown). De truc is dan bij hem om dat te doorbreken. Dat kun je doen door hem zijwaarts te vragen, of de voorhand opzij te vragen bijvoorbeeld. Dan is het namelijk ineens niet leuk meer, want dat is hard werken Haha! Knipoog
Dus op het moment dat dat kwartje valt, zet ik hem even stil, en vraag ik hem weer vooruit. Dan gaat hij meestal ook wel, want vooruit is dan te prefereren boven achteruit. Minder werk Knipoog

Het paard van een stalgenoot van me was ook heel rennerig, maar een ander type dan de jouw, namelijk behoorlijk RB. Dat is uiteindelijk doorbroken door belachelijk veel overgangen en echt terug naar de basis.
Dus halthouden, paar stappen vooruit, halthouden. Op het moment dat het paard ook maar iets rennerig werd, halthouden.

Dus: rust is goed, rennen meteen doorbreken.
Hoe je het het beste kunt doorbreken verschilt dus per paard; de ene moet je hard aan het werk zetten, de ander moet je juist stil zetten en de hemel in prijzen vanwege het geweldige stilstaan.

Iets anders wat ik ook weleens gedaan heb, maar wat me geen aanrader lijkt bij dit dier, is op het moment dat het paard het tempo verhoogde, zelf het tempo nog hoger leggen. Zo van: 'als jij wilt lopen, dan wil ik dat jij nog harder gaat'. Maar omdat dit een heel succesvolle draver is geweest, vraag ik me af of je op deze manier wel echt discomfort bij haar kunt veroorzaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:56

Idd wendy... Dani en jij hebben me in elk geval weer aan het denken geholpen. (soms werkt het ff niet meer in de bovenkamer)
Gewoon rustig lopen en negeren werkt niet, want ze gaat niet vanzelf langzamer lopen, alleen sneller. En voordat je het weet staat het touwtje dan strak of loopt ze zes meter voor je.
Maar ontspanning is zeker belangrijk en stap voor stap opbouwen, zoals wendy noemde is ook een goede. We hebben nog ff geprobeerd met buigen van de nek (soort one rein stop ernaast, zoals parelli gebruikt tijdens het rijden van die felle merrie) maar dan moet je haar eerst voorbij laten lopen. Maar het is een optie. Verder dacht ik haar idd veel stap, halt, langzame stap, sneller stap, halt etc om meer synchronisatie te krijgen zodat ze meer op je gaat letten. Hou je halt en loopt ze voorbij, dan moet ze dubbel zoveel pasjes achteruit als ze te ver heeft gelopen (ook weer een parelli techniek) Evt kun je bij te snel lopen dan evengoed de one rein stop gebruiken (maar dan terwijl je er dus naast loopt. Ze kent dat al) We hebben er nu 1 keer mee geoefend in de wei en dat werkte wel. Buiten zal het wel weer een ander verhaal worden, maar goed.... Voorlopig eerst maar veel in de wei oefenen, zodat ze meer op de begeleider gaat letten.

Vandaag zal van oefenen niet teveel terecht komen, want we moesten ze vanmorgen bij de boer om de hoek oppikken. Ze waren uitgebroken (de wei waar ze nu staan is 1 km verderop) en blijkbaar grazend op weg naar huis... Rolleyes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:57

ps... tempo mee verhogen zal niet gaan werken bij een doorgewinterde draver. Tenzij we haar met een auto onder onze kont gaan leiden... Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:58

liljebo schreef:
ps... tempo mee verhogen zal niet gaan werken bij een doorgewinterde draver. Tenzij we haar met een auto onder onze kont gaan leiden... Clown

Ik had al zo'n vermoeden Clown
Succes in ieder geval!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:09

Zijn jullie bekend met tit for tat van parelli? Tit for tat is dat als je paard 'tit' doet (wat hard lopen kan zijn, of een richting kiezen of wat dan ook) Jij precies het tegenovergestelde doet: 'tat'. Wil jouw paard een bocht van 90 graden maken. Dan draaien jullie 90 graden de andere kant op (180 in totaal dus). Doordoor gaat je paard op jou letten en maakt hij geen veronderstellingen meer maar wacht hij op jouw leiderschap.

Je zegt dat de driving game nog niet zo goed gaat. Bedoel je dan de driving game vanuit zone 3? Want die is eigenlijk wel essentieel. Ga in zone drie lopen hef het touw omhoog wacht op reactie (fase1) als die niet komt met je carrot stick of met je hand rustig ritmisch tikken op de rug. Bij de minste beweging stop je met tikken. Hou dit wel even vol. Niet meteen stoppen na 1 keer bewegen.

Bedenk wel dat alles wat je doet beter wordt door het een tijdje vol te houden (be consitacy).

Als allerlaatste de beste tip. Mail exact deze vraag naar Eddy (info@parelli.nl) Hij kan je geheid erg goed helpen.
Veel succes ermee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:21

Mips, bedankt voor het meedenken. Het principe van driving game ken ik wel hoor. Ik doe het ook met mijn andere drie paarden. Punt bij haar is dat ze het niet altijd doorheeft´. Overigens moet je bij de aanleerfase wel meteen stoppen bij de eerste poging om de goede poging te belonen. Ik moet trouwens zeggen dat, als ze eenmaal loopt, ze toch al niet uit zichzelf stopt, maar blijft lopen. Bovendien reageert ze sneller als je van te voren even de andere games doet. We zijn inmiddels zover dat ze, zodra je echt de games gaat doen in het begin soms even doortastend moeten zijn, maar dat ze dan goed oplet. Echt koudbloedje he.

Het punt was eigenlijk vooral het te snel doorlopen. We hebben daar de laatste twee weken niet meer veel mee gedaan omdat we hier veel vakantie bezoek hebben en de paarden (en wij) momenteel ondanks de vele maatregelen worden lekgestoken door de dazen. Daar wordt sil niet rustiger van. Begrijpelijk. Maar volgende week zou het koeler zijn en gaan we weer aan het werk.
Tit for tat heb ik nog niet gedaan. Ik ben momenteel met mijn haf bezig met level 2, maar nog niet aan dit onderdeel (staat op de een na laatste cd,. geloof ik) Maar dat komt dus snel genoeg want ik ben de lessen door aan het nemen. Wellicht vindt ik hier dan idd een oplossing in.

Als het echt niet lukt, zal ik eddy mailen (heb ik eerder ook al gedaan met een andere vraag)