[AR] Pony reageert niet op de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Pony reageert niet op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:18

Hallo bokkers,

Ik heb nu al een tijdje een eigen shetlander hengst.
Het is niet altijd de makkelijkste maar als je hem eenmaal
doorhep kan je er alles mee. Alleen heeft hij in zijn verleden
erg veel slaag gehad, en dat kan je goed merken want hij reageert
totaal niet meer op de zweep. En is ook zo ongeveer van staal geworden.

Hebben jullie misschien tips om hem weer op de zweep te laten reageren?

Anoniem

Re: Pony reageert niet op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:25

Niet? Waarom zou je hem heel erg moeten laten reageren? Rijd je ook op hem ofniet?

Voorderest zou ik geen tips weten. Misschien been geven als hij onder het zadel is en een tik?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:28

Nee, alleen mennen. Hij hoeft er niet erg op te reageren, maar bijv. als hij niet goed naar mijn stem luisterd (komt ook nog weleens voor) dat ik hem wel gewoon voorwaarts kan krijgen.

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:29

Hoezo geef je een tik met de zweep ? Om te straffen of om hem voorwaarts te houden ?
Met het rijden of met het longeren of iets dergelijks ?
Anders zou ik hem leren om eerst op je been te reageren als het alleen gaat om het voorwaarts houden .

Edit : Ik lees dat het over het mennen gaat , ik zou dan toch veel gaan longeren en met veel overgangen oefenen zodat hij echt goed op je stem reageerd .
Ook dat hij weet dat als je je stem opheft je hem straft .
Probeer anders iets te zoeken waar hij wil op reageert en oefen daar is mee .

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:44

Oké daar heb ik wat aan Lachen
Bedankt!

Verder bedoel ik niet specifiek een tik geven maar ook bijv. dat je hem er alleen maar mee hoeft aan te raken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:00

heel licht aanraken reageren ze dan vaak beter op. heel lichtjes met de slag over z'n bil strijken en tegelijk een commando geven waarvan hij doorloopt(klikken oid) waardoor hij de link gaat leggen...
Ik zou sowieso niet zeggen dat hij veel slaag heeft gehad en daardoor niet meet op de zweep reageert...mijn paard is hoogst waarschijnlijk blauw geslagen en die is panisch als je de zweep richting haar lijf brengt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:49

Jorine_Falco schreef:
Niet? Waarom zou je hem heel erg moeten laten reageren? Rijd je ook op hem ofniet?

Voorderest zou ik geen tips weten. Misschien been geven als hij onder het zadel is en een tik?

Eh........ bij het mennen is het dus wel wenselijk dat de pony op de zweep reageert he..... Zweep is 1 v/d belangrijkste dingen die een menner als hulp heeft.

Woogy schreef:
Ik zou sowieso niet zeggen dat hij veel slaag heeft gehad en daardoor niet meet op de zweep reageert...mijn paard is hoogst waarschijnlijk blauw geslagen en die is panisch als je de zweep richting haar lijf brengt

Dat zou ik ook denken inderdaad. Verreweg de meeste paarden die echt veel slaag hebben gehad in de zin van 'half mishandeld' zeg maar, zijn er idd vaak juist panisch voor. Ook niet gewenst trouwens, een paard dat voor de wagen staat moet ten alle tijde normaal en correct op de zweep reageren.

@ TS:
Misschien is hij wat afgestompt, of gebruik je de zweep zelf niet goed.
Constant kleine tikjes als hij niet wil doorlopen bijv. kan een paard heel erg afstompen, net als de welbekende manegepaarden die constant zo in hun buik worden geschopt dat ze er niet meer op reageren.

Verder moet de zweep niet enkel 'doorlopen' betekenen, je moet de zweep juist gebruiken als begrenzer indien de pony op zij springt of over de binnen/buitenschouder valt, ter ondersteuning in wendingen e.d. maar dat is meer dressuurmatig gesproken.

Wat betreft als bestraffend hulpmiddel of als voorwaarts hulpmiddel werkt één goedgemikte tik met een beetje sterkte veel beter dan constant maar een tikje.
Je zou ook kunnen proberen, iets wat ik automatisch zelf altijd al doe, als hij moet doorlopen 'vraag' ik dat eerst rustig, nog geen reactie, wordt mijn stem wat bozer, dwingender en dat zet ik dan bij met een goedgemikte tik.
Die tik wordt dan automatisch in verband gebracht met het strenge stemgeluid....

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:22

Als hij ze zweep zelf ziet schrikt hij er wel van. Maar als hij voor de kar loopt reageert hij er haast niet op.

Bedankt voor de tips, ik ga er aan werken Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:30

_mbvd_ schreef:
Als hij ze zweep zelf ziet schrikt hij er wel van. Maar als hij voor de kar loopt reageert hij er haast niet op.

Bedankt voor de tips, ik ga er aan werken Lachen

Rijdt je met oogkleppen? Misschien dat het daar aan ligt? Omdat je zegt dat als hij hem ziet hij er wel van 'schrikt'?
Klinkt wel een beetje vaag trouwens, hoe kan hij nou 'schrikken' als hij een zweep ziet? Wapper je er dan mee, tik je hem dan aan oid en reageert hij daar wat heftiger op?

Anders misschien gewoon eens (zonder kleppen) aan de enkele of dubbele longe oefenen op de zweep, en misschien eens (op eigen terrein, trainingsveldje oid) zonder oogkleppen inspannen en dan eens uitproberen wat hij doet op de zweep.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:03

Ik bdoel niet speciefiek schrikken, maar hij gooit gelijk zijn hoofd omhoog zegmaar.

Vandaag heb ik er zelf opgelet hoe ik de zweep gebruikt, en ik ben geneigt telkends hem zachtjes aan te tikken zegmaar, dus heb je misschie wel gelijk dat het gewoon aan mij ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:25

Sorry, ik had niet gezien dat het met mennen te maken heeft. Ik denk idd dat het dan aan jou ligt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:36

_mbvd_ schreef:
Ik bdoel niet speciefiek schrikken, maar hij gooit gelijk zijn hoofd omhoog zegmaar.

Vandaag heb ik er zelf opgelet hoe ik de zweep gebruikt, en ik ben geneigt telkends hem zachtjes aan te tikken zegmaar, dus heb je misschie wel gelijk dat het gewoon aan mij ligt!

Misschien moet je het inderdaad daar eens zoeken dan Knipoog
Telkens kleine tikjes geven, veroorzaakt vaak dat het paard idd net als constant blijven aandrijven ohz. kan afstompen.

Iedere menner heeft natuurlijk zo zijn eigen manieren, afgestemd op hoe je rijdt en met welke pony e.d.
Ikzelf gebruik kleine tikjes alleen als dressuurmatige hulp eigenlijk, bij wendingen en stelling en buiging e.d.
Als aandrijvende/bestraffende hulp komt de tik toch iets harder aan (nou mep ik ze niet gelijk compleet aan gort hoor Clown ) Maar ik probeer zoveel mogelijk met de stem op te lossen. zoals ik al zei, eerst rustig commando geven, geen reactie kun je heftiger stemcommando gebruiken met een boze toon, werkt dat nog niet, zelfde strenge, hardere stemcommando gebruiken en dat tegelijkertijd (! pony moet streng stemcommando aan de zweep gaan koppelen) kracht bijgezet met een ferme tik.

Als je zelf op zweepgebruik wilt oefenen, in die zin dat je meer controle krijgt over de pláats waar je aantikt (ook erg belangrijk), dat je precies dus goed kunt mikken, kun je 't volgende doen:
- pionnetjes neerzetten met balletjes er op
- op klein afstandje staan
- met zweep op diverse manieren proberen balletje er af te tikken; dmv. 'vegende' beweging, onderhands, bovenhands, van op zij, dat soort dingen.

Zo leer je de zweep in 't algemeen ook beter te gebruiken Lachen

En anders, bedenk ik me net, kun je ook nog eens gebruik maken van je klaptouwtje, neem aan dat je ook een touwtje aan de slag v/d zweep hebt zitten? Oefen daar ook eens op, dat je een klapgeluid kunt maken. Werkt bij mij ook nog wel eens, als ik ze niet direct een tik wil geven, dat ik gewoon 'naast' de kar of boven de pony dmv. het klaptouwtje een klappend geluid maak.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:18

Oké heel erg bedankt voor de nuttige info!

Helaas heb ik geen touwtje aan mijn zweep, heb de zweep bij de kar en tuig enz. gekocht..

Heb wel hier in de buurt bij de ruitersport winkels gekeken maar dara is de kleinste maat 140 cm. en dat is nog best lang, met zo'n kleine pony.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:24

_mbvd_ schreef:
Oké heel erg bedankt voor de nuttige info!

Helaas heb ik geen touwtje aan mijn zweep, heb de zweep bij de kar en tuig enz. gekocht..

Heb wel hier in de buurt bij de ruitersport winkels gekeken maar dara is de kleinste maat 140 cm. en dat is nog best lang, met zo'n kleine pony.

Wat voor een zweep heb je dan precies als ik vragen mag? Wel gewoon een echte menzweep met een slag er aan, of een soort lange dressuurzweep?

't is namelijk wel belangrijk om goed materiaal te hebben. Zie mensen wel eens met een lange dressuurzweep op de wagen zitten, maargoed vaak kun je daar weinig mee aanvangen.

Als je wel een slag hebt, met een lusje oid er aan, maar geen zwart/wit klaptouwtje, kun je die touwtjes voor een paar cent bij de ruitersportzaak kopen. Je weet vast wel wat voor touwtje ik bedoel Lachen
Ikzelf heb voor mijn shetten een vrij lange zweep, 1.70m dacht ik en een paar van 1.60m. Da's natuurlijk uitzonderlijk lang voor shetten, maar ze staan niet zo héel dicht op de kar en ik kom graag ook bij de nek e.d.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:28

Ik heb hem van een bokker erbij gekregen, en die zei dat het een menzweep was. Maar het lijkt inderdaad op een lange dressuurzweep.. en bovenaan zit er zo'n klein stukje aan zegmaar (slag van 10 cm Tong uitsteken)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:20

Dat klinkt als een gewone dressuurzweep en dan een lange versie. Ik men met een mini en heb een hele mooie niet te dure menzweep van harry´s horse. Deze is gewoon te bestellen in maat 120 cm. Kan je na vragen bij de winkel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:25

Hoe men jij?

Met 2 handen? aachenbachsysteem? Hoe hou jij je zweep? Recht voor je uit of gekruist over je armen(lastig uitleggen).

Waar corrigeer of begeleidt je met de zweep? Op zijn kont of flank?

De onderste foto in je profiel, is dat jou manier van mennen?

Niks mis mee, handen mogen wat hoger, en je mag de zweep wat meer naar links brengen(dat hij als ware over je linker arm ligt, dus paard op 12 en zweep op 9). Zo ben je minder geneigd kleine tikjes te geven.

Zorg voor een goede zweep(inderdaad heeft hh mooie korte menzwepen).

Ga oefenen met de zweep te laten knallen. Veel paarden reageren hier alert op.

Ga veel longeren. Zorg dat de stap, draf, galop, voorwaarts er goed in zit. prrrt voor versnellen hoooo voor langzamer. Halt voor voetjes aan de grond.

Zet een stuk bak/wei af als longeercirkel dat hij niet kan uitbreken, zodat je echt rustig bezig kun met overgangen.

Heel veel overgangen laten lopen, laat de zweep zoveel mogelijk op een kwart(dus paard op 12 uur en zweep op 3 als je linksom gaat). Gebruik hem zo minmogelijk en doe alles op stem. Gebruik je de zweep, dan alleen laten knallen. Echter gebruik wel constant dezelfde commando's.(stap,draf,galop prrt hoo, halt)

Wil je toch op de kar een corectie geven, geef die tegen de flank. Niet tegen de kont!

Edit: wat een mooie shetlander zeg! Mooi kleurtje!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:24

ifever schreef:
Dat klinkt als een gewone dressuurzweep en dan een lange versie. Ik men met een mini en heb een hele mooie niet te dure menzweep van harry´s horse. Deze is gewoon te bestellen in maat 120 cm. Kan je na vragen bij de winkel.

Inderdaad Lachen Ze zijn er zat hoor, zelfs hele korte versies voor bijv. shetten die voor de sulky worden gereden.

@ TS: zoals gezegd is goed materiaal een must, en is het dus ook zéer zeker aan te raden om wel een echte menzweep aan te schaffen. Deze hoeven idd helemaal niet duur te zijn. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt; ik wil altijd nog eens zo'n prachtige, handgemaakte bamboe-zweep hebben, daar vraagt men vaak over de 100 euro voor.

Heb meerdere zwepen staan, wat duurdere en wat goedkopere, maar heb bijv. wel geinvesteerd in een goede stevige (en wat zwaardere) voor trainingen, en een superlichte (fyberglass) voor lange ritten.