Hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:52

Ik zou graag met mijn Friese merrie van nu net 5jaar oud, willen beginnen met vrijheidsdressuur.
Nu is mijn vraag, wat zijn de basis oefeningen en waar kan je meebeginnen?

Verder weet ik ook niet veel van vrijheidsdressuur af, dus als iemand tips heeft, of sites kent, zou ik die graag willen horen Pling Bloos

Alvast heeel erg bedankt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-07-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold-code verwijderd

Justice_

Re: Hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:54

ik kijk mee Lachen

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:45

Justice_ schreef:
ik kijk mee Lachen

Weinig te zien Clown haha ;geeeen reactie Ach gut

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:56

Als je vrijheidsdressur wil gaan doen met een clicker dan moet je eerst beginnen met de clicker te leren aan het paard. De eerste oefening is dus het laden van de clicker.

Even op jullie op gang te brengen zo leer je je paard wat de clicker is:

Click met het ene hand en geef direct (haast tegelijkertijd) het paard met je andere hand het lekkers door het snoepje voor zijn mond te houden.

Dit herhaal je 10 tot 15 keer in precies hetzelfde ritme.

Het klassieke conditioneren werkt het best als het bekende signaal (hier het lekkers) circa een halve seconde na het te leren signaal (hier de clicker) optreedt.

Als het paard de eerste 10 tot 15 beloningen heeft gehad, moet worden vastgesteld of de click al een betekenis heeft gekregen. Click en houd je hand met de beloning tegen je lichaam aan. Als het paard nu zijn hoofd naar je hand beweegt, is dit een teken dat hij associatie begint te leggen

Wacht nu tot het paard door een prikkel uit de omgeving een beetje wordt afgeleid en click weer. Als het paard zich meteen omdraait en met zijn mond je hand zoekt, is de assosiatie bevestigd.

Aan het eind van de 2de dag als de verwachtingsvolle houding van het paard na de click steeds duidelijker wordt, jun je het geven van het lekkers al iets uitstellen, zodat het paard 1 tot 5 seconden moet wachten.

Inhet geheel moet je het “laden” van de clicker verdeeld over 2 tot 3 dagen met zo mogelijk 3 tot 4 sessies per dag kunnen voltooien.

Veel plezier en ik sta natuurlijk altijd open voor jullie vragen Knipoog

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:59

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:50

Ik ga dit hier ook volgen!
Ik wil ook graag met mijn 3jarige trekpaard VD gaan doen.
Ik ben er al een beetje mee bezig en hij snapt "stap", "halt" en "volg" al best, maar ik wil er nu echt dieper op ingaan.

Vinden jullie een clicker een 'vereiste' (is nogal een zwaar woord)? Ik zou het zelf namelijk liever zonder doen.

Ik heb net eentijdje verschillende sites bekeken en ik ga morgen eens een tijdje met hem in de bak werken.
Ik ga beginnen bij "stap" en "halt" en daarna verder met "draf" en "Kom".
Dat is toch wel genoeg voor een training?

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:14

Ik volg hier ook even. Wil er ook verder mee gaan. Heb ook nog nooit met de clicker gewerk dus dat moet ook nog geleerd worden.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:17

Is dit een vraag naar de volgende oefening? Kent je paardje de clicker ondertussen?

Als je paardje ondertussen de clicker kent (geleerd als beschreven in mijn eerste oefening) dan is het nu aan jou om me te zeggen wat je aan je paardje wenst te leren en dan help ik je wel op weg door het uitschrijven van de oefening Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:19

zou je met een clicker ook een pony kunnen vertellen wanneer hij de berm in mag duiken om te grazen? Bloos

nu is het wat onduidelijk, soms bij halthouden wel, en soms niet (tijdens wandelen) en ik maak dat graag duidelijker.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:26

"Hoe begin ik" topics zijn niet toegestaan op VD.
Lees de FAQ even door en doe zelf moeite door de zoekmachine te gebruiken en kijk eens rond op het internet.
Als je bent begonnen en je loopt vast / hebt problemen met een bepaalde oefening mag je hier een nieuw topic openen met de vraag om advies.
Hier nu een slotje.