'zwaardere' boomloze ruiters helppp!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

'zwaardere' boomloze ruiters helppp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:33

hallo allemaal,

omdat ik een jonge ronde Haha! haflinger heb wil ik overgaan op boomloos, dit vanwege het feit dat ik dan zeker weet dat het zadel met hem meegroeit aangezien hij constant veranderd.
zelf heb ik bij een vriendin vaker op de heather moffet gereden en ik vind het geweldig, het hele princiepe ercahter spreekt mij dus kortom gewoon erg aan!
nu heb ik een barefoot london maat 2 testzadel aangevraagd en die ga ik van de week halen, alleen n komt het Boos!
ik krijg vaker te horen en te lezen bijvoorbeeld hier op bokt dat als je iets zwaarder bent dan de gemiddelde ruiter je niet aan boomloos moet beginnen, maar informeer ik erna bij de verkoper dan zeggen ze gewoon extra inlages erin en hupsakee, geen probleem.
nu ga ik dus wel twijfelen en vroeg ik me af of er meer mensen zoals mij hier zijn die ook gewoon boomloos rijden?
ik ben 1.73 en weeg momenteel 95 kilo, ben 6 weken geleden bevallen van onze zoon dus het duurt ook wel weer een tijdje voordat ik weer ben zoals voorheen, verder ben ik mede door medicatie en ziekte niet in staat op te gaan lijnen, dus geen goed bedoelde adviezen over afvallen Bloos

wat ik dus graag wil weten is of de ruiters net als mij merken dat hun paard moeite heeft met hun gewicht en boomloos?
of dit dus per definitie is af te raden of dat het echt per paard verschilt en je het gewoon moet wagen en bij eerste tekenen van last op den duur maar over moet gaan op een boomzadel Nors opkijken
hoeveel extra inlages raden jullie mij aan en wat is de beste pad voor onder het zadel, alle tips welkom en ook de negatieve ervaringen! Knipoog

alvast harstikke bedankt,

groetjes loes

grrr

Re: 'zwaardere' boomloze ruiters helppp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:40

Ik ben dus een zwaardere ruiter met een boomloos zadel. Het gaat heel goed, maar voor m'n eigen gemoedsrust ben ik toch op zoek naar een goed passend boomzadel. Ik heb dan ook wel een groot en stevig paard, maar denk zelf dat het als je zwaarder bent toch beter een goed passend boomzadel kan zoeken. Als tussenoplossing kan het natuurlijk wel.

Ik heb het er niet zozeer op gewaagd, maar was toen lichter, en het was meer een tussenoplossing. Ik zou niet wachten op klachten van je paard... Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:46

ja mijn haflinger is maar rond 1.45 hoog of klein Haha!
als ik er zo op zit lijkt hij er totaal geen moeite mee te hebben maar dit is dan wel met een boomzadel.
het probleem waar ik tegen aan ga lopen met een boomzadel is dat ik het steeds door een zadelmaker moet laten bewerken om het passend te houden, en dan zou ik volgend jaar voor mijn anda ook een ander zadel moeten kopen terwijl ik met een barefoot hem hoogst waarschijnlijk ook kan rijden.
nu heb je nog de kunstof zadel met verwisselbare boom, maar daar ben ik niet zo over te spreken, ik vind ze niet echt lekker zitten vanwege de stroeve zit door de kunstof.
ik wil idd ook niet wachten tot de problemen er zijn maar aan de andere kant hoeven die natuurlijk ook niet te komen.

jij stapt dus over op een boom zadel voor je gemoedsrust, is er iets waardoor je het geoel hebt dat je over moet gaan op een boomzadel?
en ik moet eerlijk zeggen dat het voor een tussen oplossing wel een beetje te duur word Bloos

ik weet ook niet of er andere merken zijn die een soort van boomzadels hebben die je ook kunt verstellen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:09

volgens mij zijn er ook leren zadels van bates met wisselbare boom

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:11

ik ben ook geen lichtgewicht, ik rij op een Ghost zadel (boomloos) zonder pad. Ik heb echter een bij mij postuur passende koudbloed met een verzonken ruggegraat en enorme rugspieren

Dit zadel zonder pad is door mijn holisitisch DA helemaal goedgekeurd voor dit paard

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:40

Citaat:
jij stapt dus over op een boom zadel voor je gemoedsrust, is er iets waardoor je het geoel hebt dat je over moet gaan op een boomzadel?
en ik moet eerlijk zeggen dat het voor een tussen oplossing wel een beetje te duur word

Heel soms krijg ik wel eens het gevoel dat ze maar moeilijk kan ontspannen, en ik kan uiteraard niet zeggen dat dit door het boomloze zadel komt, maar het geeft me wel het gevoel dat er misschien teveel druk door mijn gewicht op een bepaald punt komt. Dus vandaar... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:42

denk erom dat een verkoper willllll................. VERKOPEN, en als hij jou daarvoor een prutverhaal moet vertellen dan doet hij dat........

kijk uit!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:44

Mee eens Kiwiko, hoewel ik er ook een buitenstaand Saddlefitter naar heb laten kijken, het kon wel zei ze...

Maar iedereen vindt zijn of haar merk top!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:47

Ik ben ook een forse barefootrijder. Mijn fjord heeft nergens last van, is vorig jaar gekraakt en het zadel lag toen prima. Heb inmiddels wel dikkere inlagers gekocht omdat de oude aan vervanging toe waren.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:46

@ morrie, mijn haf is niet zo ''zwaar '' als jou morrie maar heeft wel ook een verzonken ruggegraat, die ligt er dus niet op, rug spieren heeft ie natuurlijk nog niet echt extreem omdat hij ook nog niet is aangereden of getuigd, hier gaan we dus aan werken.
maar ik ben blij dat het bij jou dus goed gaat!

@kiwiko, degene bij wie ik het testzadel haal, een wederverkoper dus van barefoot, zijn mensen waarvoor ik enige tijd heb gereden en ik ken ze dus persoonlijk dus ik weet wel dat als ze een probleem gaan voorzien hiermee ze mij dat morgen eerlijk gaan vertellen, dus ik wacht hun reactie even af.
marena van barefoot nederland zegt niet problemen te voorzien puur om mijn gewicht omdat er meer dan genoeg mensen zijn die zwaarder zijn die zonder problemen rond rijden, maar jah!

@indian lady, ik denk dus ook dat ik zowieso voor extra dikke inlages zal gaan, voor de zekerheid en een goed pad, twijfel alleen aan welke?

@grrr, ok dan begrijp ik wel waarom, dat kun je dus idd niet direct ergens aan verwijten maar het is wel de enige manier om het uit te testen natuurlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:44

Weet je wat het is.

Met een boomloos zadel kun je problemen krijgen als je :

- de verkeerde pad gebruikt
- de verkeerde inlages gebruikt
- zelf heel slecht op het paard zit

De verkeerde pad / inlages kun je voorkomen door jezelf goed in te lezen of goed voor te laten lichten door een betrouwbaar en ervaren iemand. Of nog beter : vraag het aan meerdere mensen waar je vertrouwen in hebt. Het is ook afhankelijk van je gebruiksdoel en type paard.

Veroorzaak je als ruiter zelf problemen doordat je bvb. heel raar in het zadel achterop de cantle zit , of heel erg zwaar op je stijgbeugels hangend lichtrijdt , dan kun je problemen krijgen met de drukverdeling.

Maar in dat geval helpt een boomzadel je niks want die geeft dan ook problemen. En met een boomzadel heb je nog sneller dat je slecht gaat zitten omdat je minder "voeling" met het paard hebt. En nog als extra erbij dat een boomzadel sowieso op veel meer punten het paard kan storen.

Ik vind het dus altijd een wat aparte gedachte dat men denkt met een boomloze problemen te krijgen , terwijl een boomzadel dat op magische wijze weet te voorkomen , terwijl juist daarbij de risico's veel groter zijn Lachen

Neemt niet weg dat als een ruiter idd. een niet zo'n beste zit heeft , ik ook liever heb dat ze voor een boomzadel kiezen , dan krijgt dat zadel tenminste de schuld ipv. het merk dat ik verkoop Tong uitsteken Schijnheilig

Ook ben ik het niet geheel eens met wat Kiwiko zegt : min of meer dat een verkoper je alles aan zal smeren zolang het maar geld in het laatje brengt.

Dit is uiteraard wel zo bij veel verkopers , valt me vooral heel erg op bij veel mensen die nepperds verkopen...die beweren vanallerlei onzin om mensen maar over de streep te trekken.

Maar van mijzelf en de meeste wederverkopers van Barefoot weet ik wel absoluut zeker dat wij WEL eerlijk voorlichten. Gewoon omdat dat voor onszelf de leukste manier van werken is.

Je wilt tevreden klanten die blij zijn met hun zadel. Dat is harstikke leuk , al die enthousiaste klanten !

Mensen die niet tevreden zijn komen steeds terug om te "zeuren" , vertellen hun slechte ervaringen door , je hebt er heel veel gedonder mee.

Dus zowel direct als indirect is het gewoon stom als je mensen spullen aan gaat smeren die niet deugdelijk zijn of problemen gaan geven bij die combinatie.

Dat is korte-termijn-handel , daarmee maak je een merk kapot.

Barefoot / BoomloosRijden werkt juist met mensen die de Barefoots "erbij" doen.
Mensen die er echt in geïnteresseerd zijn en mensen en paarden ermee willen helpen , de zadels ook zelf in de praktijk gebruiken en steeds beter leren kennen.

Als blijkt dat ze alleen maar zoveel mogelijk zadels aan mensen willen slijten zonder goede voorlichting te geven enzo , dan worden ze er ook uit geknikkerd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:03

ik heb vandaag dus voor het eerst op de barefoot london gereden.
met zadelen had ik al het idee dat het zadel toch echt te groot is voor mijn haffie en een maat 1 is geen optie voor mij.
maar goed, toch gezadeld en even gereden, het was trouwens ook pas de 3de keer dat er iemand op hem zat haha!
in het begin flink zwabberen maar na een poosje zat het geweldig.
links en rechtsom gedraafd, alleen op een gegeven moment de staak erin haha, jonge paardjes.
na het rijden goed onder het zadel gekeken en er zat een donkere ronde zweet plek, of drukplek, de enige eigenlijk.
dus ik denk dat het zadel daar dus toch drukt omdat het bv te lang is.
ik heb fotos gemaakt en zal ze proberen vanaaf nog te plaatsen, staan op me foon dus moet even kijken hoe het moet.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:11

Ik heb zelf bijna een jaar lang boomloos gereden. Ik ben hier afgelopen december mee gestopt. Dit had meerdere oorzaken. Mijn hafje heeft wat drukkingen gekregen, deze plekken werden pas goed zichtbaar toen ze in haar wintervacht kwam (lees: witte haren). En er was gewoon teveel wrijving tussen mij/haar/zadel (lees: wilde haren). Ik heb diverse zadels geprobeerd, maar met alle drie dezelfde problemen. Ik vond het heerlijk, boomloos rijden en kreeg ook niet het idee dat Malou er problemen van ondervondt. Maar ik ben toch voor m'n eigen gemoedsrust weer met boom gaan rijden. Het boomloze kriebelt nog steeds. Mocht ik weer boomloos gaan rijden dan investeer ik wel in een beter zadel, dus geen Randol's of Barefoot meer. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij deze problemen ook zal/kan krijgen. Dit is gewoon de ervaring die ik met boomloos heb gehad, ondanks dat ik er nog steeds heel positief tegeover sta.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:03

Ik rijd sinds kort met een barefoot, mijn paard liep absoluut niet lekker onder mijn boomzadel en ik had helemaal genoeg van het eindeloos opvullen, weer niet goed gedaan, bespiering is anders, bespiering valt weg omdat het zadel knelt, enzovoort. Onder het boomloze zadel kan ze veel beter ontspannen en komt ze veel beter terug op mijn zit.

Ik had zelf echter niet voor een boomloos zadel gekozen als ik meer dan 80 kilo had gewogen, gewoon voor mijn gemoedsrust (ook al heb ik een koei van een paard). Maar met mijn 55 kilo heb ik boomloos gewoon een stuk meer te vertellen met mijn zit.

Als je het toch boomloos wilt proberen, zou ik sowieso voor dubbeldikke inlages gaan en bijv een physiopad of lamsvel pad. Misschien zou je zelfs twee paar inlages in je pad kunnen stoppen, voor de zekerheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:12

Mijn paarden kregen ook drukkingen van een boomloos zadel ondanks dat ik voor die tijd(3 jaar) de beste inlages had in een goede pad.
Ik vond het ontzettend jammer en ik was nou niet echt een hele zware ruiter (68/70 kg in die tijd).
Mijn fjord werd toen door iemand anders gereden die wel zwaar was (100kg).

Alhowel ik het concept nog erg goed vind zou het mijn advies niet meer zijn om een ruiter boven de 75 kg een boomloos zadel te verkopen. Hoe goed de inlages ook mogen zijn, het zijn nog steeds geen houten planken die erin gaan voor de verdeling.
Ik denk dat je beter uitbent met een passend boomzadel die in de toekomst te verstellen is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:20

saroanda
duurder betekend niet altijd voor jou en jouw paard beter
er zijn zoveel soorten boomloos (en dan nog de onderverdeling
vaste panelen of inlages ) , boom zadels en halftree zadels
barefoot is continu in ontwikkeling
en zeker niet te vergelijken met een randolls bv
deze laatste heeft 1 maat 1 soort en net ff mindere kwaliteit materiaal
gaat dus minder lang mee , maar daar is de prijs ook naar

het is zoeken naar wat voor jullie als combi het fijnste is
idem voor boomzadels overigens
het ene 18 inch wijde boom is de andere niet

ik weeg wel iets meer dan 80 kg Bloos (82)
en heb mede daarom juist een 3 kg boomloos zadel
rij zelf metde freemax , paard loopt hier goed onder en geen drukkingen
(mijn paardje is nogal gevoelig in de ruimste zin van het woord en krijgt
witte haren van een net niet schoon 100% liggend dekje bv of singel wondjes
bij 95% van de singels soorten , of net niet erg soepel hoofdstel etc etc )

een paard voelt een vliegje
dus iemand die op een boomzadel zit en erg ligt weegt en zit hulpen geeft ook
alleen heb je dan wel meer ruis (door de dikke laag er tussen in) en moet je dus duidelijker zijn
in de hulpen
er zijn paardn die het fijn vinden het directere contact , minder ruis
er zijn ook paarden die hyper worden door het directere contact
kwestie van uitproberen wat voor julie combinatie het fijnste werkt

je kan niet na 1 boom zadel geprobeerd te hebben zeggen dat dat niks is voor jullie
en dat zelfde geld voor boomloos

als je echt staat in je beugels en een slechtere balance hebt
en net als ik bv deze ook niet meer gaat krijgen
zullen een hoop type zadels afvallen

zelf ben ik geen verfente voorstander van noch boom noch boomloos
of panelen of western iedere combi met hun gebruiksdoel (buiten rijden dressuur springen)
heeft zo zijn voorkeur

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:19

ik ben nu bezig met een wintec verstelbare boom, ondanks dat ik van barefoot mee krijg dat het zadel goed past vind ik het te lang en had onze haf vandaag gebroken haren op de zadelplek.
dus al met al is boomloos barefoot london voor ons nu geen optie.
verder ben ik ook opzoek naar info over de kieffer genf, ook verstelbare boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:44

Sowieso , als je er geen goed gevoel bij hebt kun je het beter niet doen hoor !

Je moet er wel achter staan en lekker op rijden zonder dat je je zorgen maakt.

Voor veel mensen isdat juist de reden om boomloos boven boom te verkiezen : dat ze er meer vertrouwen in hebben qua pasvorm en comfort.

Anderen denken dat juist weer met een boom te bereiken.

Je moet doen waar je je goed bij voelt , anders krijg je toch spijt Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:18

misschien moet je specialized saddles eens overwegen.
mét boom, maar volledig aan te passen aan de rug van je paard.
ik ben er in ieder geval super tevreden mee Ja

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:16

de nieuwe barefoots hebben nu toch een vernieuwd systeem (vps systeem) ..... met in het zadel zelf meerdere lagen .... daaronder je pad met inlages en dat moet dan toch nog meer ruggegraatvrijheid geven (ook voor de zwaardere ruiter....)

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:20

Als je voor de Barefoot kiest, neem dan de physiopad erbij. Dit is juist voor de zwaardere ruiters of paarden met een gevoelige rug. Deze bevalt mij, mijn eigen paarden en de paarden die ik rijdt uitstekend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:37

IndianLady schreef:
Ik ben ook een forse barefootrijder. Mijn fjord heeft nergens last van, is vorig jaar gekraakt en het zadel lag toen prima. Heb inmiddels wel dikkere inlagers gekocht omdat de oude aan vervanging toe waren.

Je fjord had nergens last van, maar is wél gekraakt...Preventieve osteopathie of zo?

Terug on topic, ik ben niet speciaal vóór of tegen boomloze zadels, maar feit is dat ze hun beperkingen hebben. In jouw geval zou ik een goed passend boomzadel zoeken , met 95 kg heb je drukverdeling nodig die een boomloos zadel je onmogelijk kan bieden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:19

ik ga mee met kuggur Ja
ik ben ook vrij zwaar (1,75 en nét -90) en daarom kies ik heel bewust voor een zadel mét boom.

zou een goed verstelbaar boomzadel voor jou geen betere keuze zijn?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:21

De drukverdeling van een zadel moet goed en gelijkmatig zijn. Dan maakt het niet uit of je een boomlooszadel of zadel met boom hebt. Met een boomlooszadel is het wel heel erg belangrijk dat je een speciaal hiervoor ontworpen pad gebruikt, want de ruggegraat moet ten alle tijden vrij blijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:53

Chrisss schreef:
De drukverdeling van een zadel moet goed en gelijkmatig zijn. Dan maakt het niet uit of je een boomlooszadel of zadel met boom hebt. Met een boomlooszadel is het wel heel erg belangrijk dat je een speciaal hiervoor ontworpen pad gebruikt, want de ruggegraat moet ten alle tijden vrij blijven.

Kort en simpel: onzin.