Pony gaat steeds naar zakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xena_

Pony gaat steeds naar zakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:51

Oke, beetje een rare titel maarja. Ik ben sinds kort begonnen met VD. De basis dingen lukken al aardig, alleen mijn pony gaat steeds naar mijn zakken, waar een paar belonings brokjes inzitten. Hebben hier meer mensen last van, en moet ik dat afleren ?

Groetjes, Mariska.

patsy1983

Re: Pony gaat steeds naar zakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:28

Dat noemen ze een overgemotiveerd paard Knipoog Zo een paarden nemen vaak de click niet waar omdat ze zo geconcentreerd zijn op het lekkers in je handen en zakken.

Je moet met zo een paarden het geschikte moment zoeken. Dit wil zeggen een moment waar ze verzadigd zijn. Een goed moment is na het eten. Dit is meestal enkel bij het begin van clickertraining. Eens de clicker op de juiste manier is geladen ga je achteraf geen probleme meer hebben aangezien het paard dan weet dat er enkel maar iets komt na de click. Daarom is de conditionering (het laden) van de clicker zo belangrijk bij deze paarden.

Om je paard duidelijk te maken dat zijn gedrag niet helpt is er nog een oefening. Loop verschillende keren per dag 10 minuten door zijn stal, piste, wei,... met iets lekker bij je (in je zak bvb) zorg ervoor dat hij weet dat je wat lekkers bij je hebt. Eens hij weet dat je wat lekkers bij je hebt. Ga je alle interesse van je paard in het voedsel negeren. Gedurende deze 10 min mag je paard niets krijgen van eten. Als hij opdringerig wordt wijk je uit met rustige bewegingen. in deze 10 min moet je je paard volledig negeren je mag je paard niet aankijken, niet anraken, niets geven, geen aandacht geven, ECHT NIETS! Na deze 10 min kan je pauzeren en dan achteraf weer een sessie clickerladen. Op deze manier leer je je paard dat een beloning enkel gegeven wordt als jij dat goed vindt en enkel na de click.

Dit zijn paarden waar je streng mee moet zijn en zeker als je wil dat je later op een veilige manier aan het werk kan. Deze paarden krijgen enkel nog een beloning na de click en anders niets en nooit!

Besteed veel aandacht aan deze fase van de training eens je hier door bent kan je aan de slg met een veilig paard Knipoog

Moondust

Re: Pony gaat steeds naar zakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:58

Je zegt al dat je pas net begonnen bent met vrijheidsdressuur. Je pony is dus waarschijnlijk
nog niet zo zeker van zijn zaak, en 'zoekt' nog naar de juiste antwoorden (waarvoor hij een
brokje krijgt). Straf je dit af, dan loop je de kans dat hij de motivatie verliest, of zelfs bang
wordt om dingen uit te proberen. Negeren lijkt mij het beste. Het levert hem dan gewoon
niets op, waardoor het gedrag waarschijnlijk snel genoeg verdwijnt. Mocht hij echt te
dichtbij komen (in jouw ruimte), dan kun je hem wel wegsturen. Maar doe dit met beleid,
zodat je pony het niet als straf ervaart.