Hallo,
ik heb eerst heel veel tijd gestopt in het benaderen van mijn paard (eerst met niets), daarna met touwhalster, leadrope, carrot stick en uiteindelijk met alles samen. Want hij was dus echt bang van mij in het begin en liet zich niet vangen.
Nu is dat verleden tijd, komt uit zichzelf (9 van de 10 keer) op me afgestapt, maar loopt ook niet (meer) weg als ik hem benader in de wei. Nu ben ik dus ook al een tijdje bezig met friendly game, savvy halteren gaat goed en nu dus sedert enkele dagen ben ik ook begonnen met porcupine game.
Met de carrot stick: Vandaag reageerde hij al op fase 1 voor het bewegen van de achterhand, hoefde dus geen druk uit te oefenen. Hij heeft zo 2 stappen verzet en dit 2 keer. Alleen achter het hoofd en vanuit zijn borst, moet ik echt wel drukken tot en met fase 4. Hij probeert er ook vanonder te muizen door hoofd omhoog en omlaag te doen en schudden als ik de stok achter zijn oren leg.
Met de vingertoppen: voor op de borst gaat dit zeer goed, reageert op fase 2, dus nauwelijks druk nodig. Achterhand moest ik dan weer naar fase 4 gaan voor ie opzij ging. En om de voorhand te laten bewegen, zelfde reactie als met stick (eronderuit proberen te komen).
Achteruit gaan door vingers op neus te leggen: eerst spartelde hij wat tegen (zoals verwacht), omhoog en omlaag duiken, schudden, ... maar vrij snel stapte Sam toch mooi achteruit.
Nou is mijn vraag, wanneer weet je dat je naar het volgende spel mag gaan (of er ook al mag aan beginnen)? Moet je paard werkelijk op alle acties (met de stick en vingertoppen) achteruit gaan op fase 1 of 2, en moet dat al direct een hele cirkel zijn of zijn enkele stappen genoeg? Ik wil ook niet te snel gaan (zal nog wat moeten oefenen, ben ik zeker van), maar anderzijds hoor je soms ook dat mensen te lang bezig blijven met één oefening en dat dan heel erg saai gaat worden voor je paard.