Weinig geduld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Weinig geduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:36

Hoi Allemaal

Ik ben met mijn verzorgshetje vd aan het doen, het gaat redelijk goed!
Ze kan nu targetten en stap op commando..
Maar nu merk ik bij mezelf dat ik weinig geduld heb..
Ik vraag om iets aan te raken (tik) en als ze het niet doet word ik zo snel boos..
Dit is vervelend (voor de pony en voor mij)..
Dus nu vroeg ik me af: Weet er iemand hoe ik dit kan verbeteren??
Ik weet dat ik meer geduld moet hebben maar dat lukt niet altijd...

Kan iemand me helpen??

Groetjes Raänne

horselove154

Re: Weinig geduld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:18

Heeft echt NIEMAND een idee?? Verdrietig

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:04

Probeer zodra je boos aan het worden bent eens rustig tot tien te tellen, je mag best boos zijn maar niet op je pony want die doet niets verkeerd.

Als je na tien tellen nog niet rustig bent, tel dan nog eens tot tien en ga even knuffelen met je pony. Net zolang tot je helemaal rustig bent geworden, liever even niets doen en dan rustig verder gaan met de oefening dan boos worden.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 17:01

Airiin schreef:
Probeer zodra je boos aan het worden bent eens rustig tot tien te tellen, je mag best boos zijn maar niet op je pony want die doet niets verkeerd.

Als je na tien tellen nog niet rustig bent, tel dan nog eens tot tien en ga even knuffelen met je pony. Net zolang tot je helemaal rustig bent geworden, liever even niets doen en dan rustig verder gaan met de oefening dan boos worden.

Bedankt Airiin voor deze tip!
Ik zal proberen het toe te passen!

Ik heb wel al gemerkt dat ze bijna altijd luistert als ik mijn clicker vast heb.
En als ik de clicker niet vast heb luistert ze niet naar het commando!
Is dat normaal of niet??

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:25

horselove154 schreef:
Airiin schreef:

Bedankt Airiin voor deze tip!
Ik zal proberen het toe te passen!

Ik heb wel al gemerkt dat ze bijna altijd luistert als ik mijn clicker vast heb.
En als ik de clicker niet vast heb luistert ze niet naar het commando!
Is dat normaal of niet??

de clicker is er voor als teken dat ze het goed heeft gedaan meteen op dat moment dus zou ze wel naar het commando moeten luisteren want dat is altijd het zelfde de click komt er na pas

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:11

de clicker is er voor als teken dat ze het goed heeft gedaan meteen op dat moment dus zou ze wel naar het commando moeten luisteren want dat is altijd het zelfde de click komt er na pas

Dat weet ik maar ik bedoel dat als ik het commando geef (terwijl ik de kliker vast heb) dan luistert ze meestal wel maar:
Als ik het commando geef (zonder dat ik de clicker vast heb) dan luistert ze vaak niet..

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:34

Er gaat meestal tijd over eer je paard de commando's uitvoert zonder de aanwezigheid van de clicker. We hebben onze paarden tenslotte geleerd dat alles draait om die clicker he. (En de eene is al wat slimmer als de andere en zal er iets achter zoeken als je die niet bij je hebt)

Ik kan het niet beter verwoorden dan Barbara schonig:

De clicker moet het definiëren van signalen (commando's) en het leren van correct gedrag op dit dignaal eenvoudiger maken en versnellen. Het is een hulpmiddel bij de training. Als de conditionering van het gewenste gedrag voltooid is, is het zelfs belangrijk dat je niet meer regelmatig beloont. Je kunt dan via de clicker ook overgaan op een andere secundaire versterker, zoals een gesproken woord. (bron Barbara Shonig - clickertraining voor paarden)

Ik heb 1 paard gekend die dit probleem ook had en er niet van af geraakte. Daar zijn we als volgt tewerk gegaan:
Geen clicker meer! Ipv de Clicker gebruiken we onze mond/tong een klak met de tong in de mond. Je leert dit aan het paard net als de clicker. Je gaat dan wel terug in de tijd moeten gaan naar de eerste fase conditioneren van de clicker maar nu het geluid dat je maakt met de tong/mond.

Als je het niet heel goed verstaat mag je altijd hier reageren of een berichtje sturen hoor.

Heel veel groetjes

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:54

patsy1983 schreef:
Er gaat meestal tijd over eer je paard de commando's uitvoert zonder de aanwezigheid van de clicker. We hebben onze paarden tenslotte geleerd dat alles draait om die clicker he. (En de eene is al wat slimmer als de andere en zal er iets achter zoeken als je die niet bij je hebt)

Ik kan het niet beter verwoorden dan Barbara schonig:

De clicker moet het definiëren van signalen (commando's) en het leren van correct gedrag op dit dignaal eenvoudiger maken en versnellen. Het is een hulpmiddel bij de training. Als de conditionering van het gewenste gedrag voltooid is, is het zelfs belangrijk dat je niet meer regelmatig beloont. Je kunt dan via de clicker ook overgaan op een andere secundaire versterker, zoals een gesproken woord. (bron Barbara Shonig - clickertraining voor paarden)

Ik heb 1 paard gekend die dit probleem ook had en er niet van af geraakte. Daar zijn we als volgt tewerk gegaan:
Geen clicker meer! Ipv de Clicker gebruiken we onze mond/tong een klak met de tong in de mond. Je leert dit aan het paard net als de clicker. Je gaat dan wel terug in de tijd moeten gaan naar de eerste fase conditioneren van de clicker maar nu het geluid dat je maakt met de tong/mond.

Als je het niet heel goed verstaat mag je altijd hier reageren of een berichtje sturen hoor.

Heel veel groetjes

Dankjewel voor je reactie!
Ik snap zo ongeveer wat je wilt zeggen maar de uitspraak van Barbara schonig vind ik wel lastig om te begrijpen..

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:12

Ik heb je een berichtje gestuurd met de uitleg

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 15:54

patsy1983 schreef:
Ik heb je een berichtje gestuurd met de uitleg

Oké dankjewel