NH Opinie website

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kweetniemir

NH Opinie website

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 23:12

nieuw , gevonden op internet...

Cassidy

Re: NH Opinie website

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:13

Ik mis een link?

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 23:21

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:07

Ik heb het even diagonaal doorgekeken, en om sommige opmerkingen echt in een deuk gelegen (de fourtyfive methode bijv.), maar met sommige dingen ben ik het niet eens.
Ik zal de aankomende dagen wat meer tijd besteden aan het doorwerken van al die lappen tekst, en daar uitvoerig verder op ingaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:36

Ik krijg de link helaas niet geopend. Zal het later nog eens proberen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:33

Ah, Lotje. Ik mag haar graag; ik houd wel van haar droge, nuchtere kijk op zaken. Ik zal het vanavond eens uitgebreid doornemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:36

Net een beetje gekeken, lol.
Zal binnenkort nog eens echt gaan lezen. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:42

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:33

*Zucht...*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:49

KOn hem nu openen. Las logische dingen en een hoop onzin. Zal me er een keer in gaan verdiepen. Ben alleen bang dat het weer zo iemand is die zichzelf ophemelt en denkt dat ze alles het beste weet. Daar ben ik altijd een beetje allergisch voor. Maar ik zal hem eens lezen. Over haar mening over parelli ben ik het in elk geval niet eens. Als paralli voor iemand ' kunstjes leren' betekent, heeft hij of zij het concept niet begrepen. Dat geldt dus in elk geval voor deze dame. (helaas ook voor een aantal beoefenaars, maar die mensen kom je in elke stroming tegen: parelli, hemfling, voest, klassiek dressuur, springen... noem maar op.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:09

liljebo schreef:
KOn hem nu openen. Las logische dingen en een hoop onzin. Zal me er een keer in gaan verdiepen. Ben alleen bang dat het weer zo iemand is die zichzelf ophemelt en denkt dat ze alles het beste weet. Daar ben ik altijd een beetje allergisch voor. Maar ik zal hem eens lezen. Over haar mening over parelli ben ik het in elk geval niet eens. Als paralli voor iemand ' kunstjes leren' betekent, heeft hij of zij het concept niet begrepen. Dat geldt dus in elk geval voor deze dame. (helaas ook voor een aantal beoefenaars, maar die mensen kom je in elke stroming tegen: parelli, hemfling, voest, klassiek dressuur, springen... noem maar op.)

Dan heb jij de site in ieder geval nog niet goed begrepen.
Nu ben ik misschien in het (onredelijke) voordeel dat ik de persoon achter de site al enige jaren persoonlijk ken, maar jezelf kritisch opstellen is niet hetzelfde als jezelf ophemelen (al dan niet over de rug van een ander). Zie het als een trigger om eens twee stappen verder te denken dan wat je tot nu toe gewend bent, bijvoorbeeld.......

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:11

En eerlijk, ik heb me de blubber gelachen om die artikelen over Westerntypjes (niet van haar eigen hand)...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:36

Ik vond de site ook erg grappig.
Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, zoals geschreven is het kritisch bedoeld, als een soort eye-opener, zodat je je niet blind staart op bepaalde visies/ dure ideeën.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:09

Ikke... als je de persoon in kwestie kent, kijk je er idd anders tegenaan dan wanneer je alleen de site leest en daar je oordeel over moet geven
Wat betreft de dingen die ik gewend ben... vrij veel... vroeger altijd ' gewoon' les gehad, groom geweest tijdens concoursen, zelf ook wel concours gedaan maar ik vond er niet veel aan, gemend, en nu idd parelli. Maar niet alleen parelli. Ik kijk ook naar andere dingen en naar mijn eigen paarden. Ik heb zeer zeker niet de ervaringen die de websiteschrijfster heeft en ik begrijp wel dat ze wil zeggen dat je verder moet kijken. Klopt... maar ik ben het toch niet overal met haar eens....

Ik heb mijn vraagtekens bij dingetjes zoals het noemen van het springen met een onbeleerd paard (wie doe je daar een plezier mee?) met het feit dat ze 2 jaar groom is geweest bij polo uit medelijden met de paarden (in dat geval ga ik zeker niet meewerken aan de beoefenaars), dat bijna iedereen de term NH misbruikt om kinderachtig met paarden om te gaan (wel heel erg genererend. Er is zeker een groep die dat doet. Maar zeker niet bijna iedereen...voor veel mensen is NH een eye opener en het merendeel komt uit de traditionele sektor) en ik denk dat je met boeken lezen en af en toe een clinic bekijken, niet weet hoe het voelt om daadwerkelijk met bepaalde stromingen mee te doen.

Verder noemt ze het feit dat Hemfling haar tegenviel toen ze hem op zijn bek zag gaan tijdens een clinic, maar later noemt ze hem als positief voorbeeld.

Ze heeft het over het hele zweverige gedoe bij NH, maar plaats Hemfling als goed voorbeeld. Hemfling is zonder meer een goed paardeman die veel goeds te zeggen heeft, maar ik denkt dat weinig mensen het oneens met mij zijn als ik zeg dat zeker hij zweverig overkomt.

Mijn mening over haar visie op parelli heb ik al gegeven. Als parelli als circuskunstjes wordt gezien en als dat het doel is, ben je idd verkeerd bezig. Maar dat is zeker niet de bedoeling. Persoonlijk vind ik dat hij prima gereedschappen aanlevert in de goede omgang met het paard en een goede kijk geeft op gedrag. Ik besef dat dat persoonlijk is, maar ook ik ben niemand die zijn woorden heilig verklaard, maar wel de voordelen trekt uit de dingen die ik ervan heb geleerd.

Commercieel.... ja... dat zijn ze allemaal. Parelli niet meer dan Hemfling en Voest, om maar iets te noemen. Ik geef ze persoonlijk geen ongelijk. Ze moeten ook de kost verdienen.

Kortom.... dit zijn een paar voorbeelden van de dingen die mij tegen staan.
Gelukkig zet ze erbij dat het om haar eigen mening gaat en dat is in elk geval een pluspunt. Er zijn genoeg figuren die hun mening als feit presenteren.

Zoals ik al in het begin schreef... er staan ware dingen op en dingen waar ik het absoluut niet mee eens ben. Maar dat kan...

Waar ik het wel mee eens ben, is het feit dat NH door een aantal mensen toch verkeerd wordt uitgelegd/gezien. Aan NH is in feite niets zweverigs. Het is nuchtere uitleg van gedrag en het daarop inspelen. NH paardenhouden mag ook nooit een excuus zijn voor verwaarlozing. Maar eerlijk gezegd denk ik dat mensen die dat wel doen uitzonderingen op de regel zijn. De mensen in de NH die ik ken springen zeer zorgvuldig met hun paarden op en stellen het belang van het dier voorop.

Maar zoals altijd zijn er dus mensen die de naam NH gebruiken voor dromerige idealen, kunstjes leren enz enz en daardoor hopeloos in de problemen komen (zeker met dominante paarden) , maar dat soort figuren heb ik in elke tak, stroming of wat dan ook.... Net zo min als dat je NH uit een boekje of na een video kunt leren, kun je een dressuurwedstrijd rijden na het lezen van een handleiding. En dat snappen sommige mensen nog niet.

Maar het merendeel is volgens mij echt serieus bezig en valt niet onder de groep mensen die belachelijk staat te doen om een paard kunstjes te leren.
'
Nog een ding.... ze heeft het over de ongevoeligheid van koudbloedjes.... Dat stuitte mij ook tegen de borst, gezien ik het merendeel van mijn leven met koudbloedjes werk. Neem maar van mij aan dat ze met een gedegen opvoeding (op dit moment gebruik ik daarvoor.... jaja.....nh) absoluut niet ongevoelig zijn en reageren op de kleinste hulpen.
Ze zijn alleen niet zo gemakkelijk te intimideren als een hoger in het bloed staand paard. Maar dat is zeker niet hetzelfde als een paard wat ongevoelig is.

Maar dit is dus mijn persoonlijke mening..... en hoeft dus niet die van anderen te zijn.
Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen....(en die mag best anders zijn hoor.... )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:30

liljebo schreef:
Kortom.... dit zijn een paar voorbeelden van de dingen die mij tegen staan.
Gelukkig zet ze erbij dat het om haar eigen mening gaat en dat is in elk geval een pluspunt. Er zijn genoeg figuren die hun mening als feit presenteren.

En dat is dus het allerbelangrijkste!
Dat jij dingen anders ziet is net zo goed jouw mening, evenals dat ik het met bepaalde zaken uit je schrijfsel niet eens ben. Dat is mijn mening, geen feit.
Ik ben het ook niet met alles eens wat ze schrijft. Op een paar plekken gaat ze naar mijn mening iets te gemakkelijk voorbij aan het individu, zowel mens als paard.
Als tegenhanger van de aanbeden goeroes geeft het stof tot nadenken voor wie erover WIL nadenken en dat is naar min idee precies wat haar bedoeling is; zoals ik haar ken. Het zijn meningen, geen feiten. Er zijn maar weinig feiten in de paardenwereld........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:54

sommige mensen hebben toch echt tijd teveel :s
Get a life zou'k zo zeggen whahaha