[AR] te jong of valt dat mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

te jong of valt dat mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:58

Hallo,

Ik heb een shet van 3 jaar en 3 maanden en ik heb hem zelf geleerd voor een tweewielertje.
twee weken geleden heeft hij deze voor het eerst getrokken en heb ik er ook even in gezeten.
Toen meteen beloont en gestopt, lekker laten rollen.
Ik wil hem dit jaar nog niet belasten met echte tochten, maar hem puur wat bezig houden.
Dus nu span ik hem iedere week 1x in en rij dan hooguit 15 minuten door de bak, wat bochtwerk oefenen en halthouden.
Ik ben langer bezig met in en uit spannen dan dat ik rij en het is een tweewieler die superlicht is en grote wielen heeft en hij trekt hem heel makkelijk.
Maar nu twijfel ik wel of dit niet toch wat veel is voor hem omdat het een tweewieler is en dus ook gewicht op zijn rug komt.
Hoe denken jullie daarover?

BlackDevils

Re: te jong of valt dat mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:30

Aanspannen met die leeftijd kan best.
Wel moet je het werk voor zo'n pony aanpassen. Juist het bochtenwerk in een bak is zwaar en geestdodend voor zo'n pony. Gewoon lekker een stukje de weg op en nog niet te veel met dressuur zitten klooien...
En de druk met een 2-wieler op de rug steld niets voor. En als het goed is komt er eigenlijk helemaal geen druk op omdat een tweewieler in balans hoort te zijn.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:27

Ik denk dat je pony het aankan om 2x per week een kwartiertje
op de weg te rijden! (mits hij verkeersmak is...)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:03

BlackDevils schreef:
Aanspannen met die leeftijd kan best.
Wel moet je het werk voor zo'n pony aanpassen. Juist het bochtenwerk in een bak is zwaar en geestdodend voor zo'n pony. Gewoon lekker een stukje de weg op en nog niet te veel met dressuur zitten klooien...
En de druk met een 2-wieler op de rug steld niets voor. En als het goed is komt er eigenlijk helemaal geen druk op omdat een tweewieler in balans hoort te zijn.

Dat is idd een goeie, daar had ik nog niet eens zo bij nagedacht dat het bochten zwaarder is dan een stukje op de weg.
Bedankt voor de goede tip.
Hij is hartstikke braaf verder en heeft er ook lol aan.
Ik ben zondag heel even op de straat gaan rijden met het karretje, alleen de weg op en weer terug.
Ik vind voorlopig 1x per week voldoende en kan het wat combineren met wandelen en weer eens longeren en we doen kunstjes en werken aan de lange lijnen enz.
http://kasparonda.hyves.nl/ als iemand foto's wil kijken, want ik weet niet hoe je ze hier op moet zetten.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:10

Inderdaad, een karretje vraagt weinig van de rug van een paard. Als je shet al 3 is, zou ik me niet teveel zorgen maken over overbelasting, zeker niet met jou wensen. Spieren hebben iets meer dan een dag nodig om bij te komen. Dagelijks oefenen is dus wat veel voor een jong paard, maar om de dag belasten is heel okee.
Geestelijke belasting is sneller kwalijk nu. Waarschijnlijk zul je wel merken wanneer de aandacht van je paard verslapt en hij moe wordt. Mijn jonge paard gaat altijd steevast gapen op het moment dat alle ervaringen hem moe maken en hij het in zijn hoofd niet meer bijbeent. In het begin was dat na 5 minuten longeren, nu gebeurt het nauwelijks meer. Ik luister altijd goed naar hem en stop als hij aangeeft dat het genoeg is.

Gewoon mennen op de harde weg (veel stappen, beetje draven) is weinig belastend. Maak je dus niet teveel zorgen, zo te lezen doe je het erg goed!

Groetjes, [***]

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:04

jesito schreef:
http://kasparonda.hyves.nl/ als iemand foto's wil kijken, want ik weet niet hoe je ze hier op moet zetten.

Hier dan maar even wat foto's van je hyves af geplukt en hier neer gezet. Heel simpel als je ze hebt geupload bij hyves, mijnalbum.nl of andere foto-upload site's: klikken met rechtermuisknop op de afbeelding, dan eigenschappen; kopieer de link, zet de link hier neer en zet er [img] voor en [/img] er achter.

Afbeelding
Afbeelding
http://85.17.225.72/276900001-276950000 ... _oIme.jpeg

Ik ga met BD mee; bochtenwerk en dressuurmatig werk is erg zwaar, helemaal voor zo'n jonkie. Lekker kilometers laten maken, gewoon lekker rechtuit over de weg e.d. en pak af en toe eens een bochtje mee. Nog niet teveel mee prutsen.
Sulky zal met gewicht alleen op de rug steunen indien je je sulky niet goed in evenwicht hebt. Vanaf de foto's lijkt het mij een beetje dat je sulky te ver naar achteren helt, en dus zal 'klapperen' in de lichtogen en op zijn rug.

Verder leuke pony, foto's zijn beetje onduidelijk om te zien hoe je precies hebt ingespannen. Beschouw dit niet als een persoonlijke aanval, maar ik zou persoonlijk als ik jouw was toch een klein beetje rekening houden met je eigen gewicht, en het gewicht dat je pony kan trekken. Helemaal door de bak is al zwaar, je bent zelf niet echt aan de lichte kant zeg maar Knipoog
Dus zou ik proberen niet al te veel in zo'n bak te gaan rijden, maar lekker op asfalt, dat scheelt voor hem héel wat gewicht trekken.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:17

Even over gewicht dat een paard kan trekken:

Wanneer de grond zacht is en niet gelijkmatig, kan een paard zijn eigen gewicht trekken (let op: kar én inzittenden).
Op niet te zware grond die horizontaal is (zoals de bak lijkt te zijn op de bovenstaande foto's) kan een paard 2x zijn gewicht trekken.
Op een rechte asfaltweg kan een paard zelfs 3x zijn eigen gewicht trekken.

Ik heb mij zelf altijd veel zorgen gemaakt over mijn grootte (ong. 80 kg, 1.83m). Maar zowel het shetje (93cm) waar ik mee men als mijn paard (fries van 1.60m) hebben van jongs af aan geen enkele moeite met mij gehad. Mijn fries, inmiddels 5, heeft mij tot 6 maanden zwanger (en een paar kilo zwaarder) echt zonder moeite het bos rond gedragen.

Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:38

kan probleemloos, en leuk voor de afwisseling.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:53

Ik ben idd zelf best zwaar en vandaar ook dat ik op dit moment maar 1x per week met het karretje werk en dan ook maar 15/20 minuten.
De sulie is verkocht en er is een vierwieler voor terug gekomen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik had gehoopt dat hij iets groter zou worden.
Maar hij gaat voor geen goud weg al zou ik niks met hem kunnen.
Op de weg gaat hij als een sper met me en hij lijkt het erg leuk te vinden.
Trouwens bedankt voor de uitleg van de foto's, ik ga het proberen.
En ik zie het niet als een aanval, ik ben nou eenmaal niet mager.
Ik heb liever een antwoord dat eerlijk is.

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:13

Als je een goed wagentje hebt en je bouwd het rustig op kan een 3 jarige shet al best veel hebben. Let goed op je pony en je ziet vanzelf wat ie aan kan. Zorg voor afwisseling, buitenrijdend kun je ook oefeningetjes doen.