[AR] Overstap naar vierwieller misschien hoe afleren achteruit lo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Overstap naar vierwieller misschien hoe afleren achteruit lo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:11

Hallo,

Ik rij met mijn paadje noodgedwongen door mijn reuma nu een jaartje aangespannen. Ze kon dit natuurlijk al toen ik haar kocht want zelf heb ik 0 ervaring met mennen. Ze is super braaf voor de kar, ze loopt zonder oogkleppen want ze ziet alles om dr heen graag en wil ons ook zoiezo zien zitten als ze stil moet staan.
En dat is dan ook meteen het probleem! Stilstaan, ze is overal super braaf! Loopt overal langs overheen en onderdoor maar als ze stil moet staan raakt ze in paniek. Heel appart want ik heb haar zoiezo nog nooit iets misdaan met stil staan! Ze gaat dan achteruit lopen proberen te draaien en dan in paniek wil ze vooruit lopen/rennen. Als we een kruising over moeten en het is druk pakken we dr zoiezo alijd even vast. Maar net als gister moesten we heel even wachten omdat we een tegenligger hadden en dan wil ze nog geen 20 sec stil staan. Dan gaat ze al paniekerig draaien en willen lopen. Zodra ze dan weer loopt is er weer niks aan de hand!

Ik rij nu met een 2wieler, maar omdat ik het ook wel eens leuk vind om iemand mee te nemen en zoiezo mijn honden altijd meegaan (engelse bullen) is mijn huidige kar toch wat klein! En bovendien als ik er met twee personen in zit en mn honden zijn we ook erg zwaar!

Wat zouden jullie doen, zit te twijfelen of het verstandig is een 4wieler met Imka dr gedrag voor de kar.
Ook het sturen is soms nog wel eens een probleempje want ze heeft een sterke eigen wil en wil dan nog wel eens pas op het laatste moment MIJN kant op gaan (bijvoorbeeld als ze zelf een kortere weg naar huis weet slaat ze dr nek dubbel en loopt gewoon haar kant op die zij wil...!)

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Ik heb zoiets kan het altijd proberen verkopen kan altijd weer... Maar zit niet op ongelukken te wachten

Brand los...

BlackDevils

Re: Overstap naar vierwieller misschien hoe afleren achteruit lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:35

Niet stil willen staan en heftig vooruit lopen komt vaak omdat er teveel aan de leidsels gezeten wordt.
Als je pony stil staat direct ontspannen. Wanneer hij voor of achteruit wil direct corrigeren en weer los laten en als hij braaf is belonen. Eventueel eerst een helper er voor bij die zich geleidelijk aan meer naar achteren op stelt.
Verder kan het zijn dat hij bij het aantrekken de kar nog wat zwaar vind en hierdoor wat heftig vertrekt. Laat de groom dan iets helpen door de kar te helpen aan drukken maar dit zal bij een tweewieler niet het geval zijn.
Kortom; ontspannen en loslaten!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:41

Ben het helemaal met bovenstaande eens: Meestal komt de onrust uit de hand. Vooral omdat je schrijft dat ze nogal een sterke wil heeft, denk ik dat je teveel vasthoud (is een logische reactie, ik betrap mezelf er ook geregeld op...). Misschien zou je een keer een les moeten nemen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:25

Ik sluit me ook aan bij de antwoorden hierboven. Verder kan ik weinig zinnigs zeggen over een 2- of 4-wieler, maar ik wil je even attenderen op Mensport nr. 3 van dit jaar. Hier staat een aardig artikel in met tips over halthouden en (blijven) stilstaan.
Wellicht heb je de Mensport zelf niet, maar kun je bij iemand anders die wel geabonneerd is even kijken...

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:10

Ik heb zelf het idee dat het niet komt omdat ik te veel aan de teugels zit. Ik heb nogal de neiging om juist mijn teugels lang te laten en eerst alles op stem te doen ipv meteen aan de teugels trekken. Zo veel mogenlijk uit dr mond blijven. Doe mijn handen dan ook echt naar voren als ze stil staat en maak een ophouding als ze naar voren gaat. Ik denk idd ook niet dat de kar te zwaar is want op de heen weg hebben we dit probleem dus niet!

Het probleem is er ook als ze onder de man gereden word dus dan is het niet door het wegrijden met de kar!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:14

Dan is er iets mis met de basis-africhting en gehoorzaamt ze gewoon niet.
Terug naar simpel werk als aan een halstertouwtje lopen en longeren kunnen je er bij helpen om het respect te herstellen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:29

BlackDevils schreef:
Dan is er iets mis met de basis-africhting en gehoorzaamt ze gewoon niet.
Terug naar simpel werk als aan een halstertouwtje lopen en longeren kunnen je er bij helpen om het respect te herstellen.

Maar dit is juist het probleem, daar doet ze alles juist heel braaf!
Ze wil gewoon heel braaf van huis maar naar huis moet zo snel mogenlijk. Ik heb al een tijdje geprobeerd als we buiten waren gaan rijden om nog even in de bak aan het werk te gaan. Geen beloning na het rijden te geven enz maar dit helpt ook niet...

Ze is nu 20 jaar en doet het al vanaf haar 11e toen ik haar kocht denk niet dat dit er nog uit te krijgen is.... Bloos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:48

Als ze het aan de hand wel goed doet zou ik heel consequent gaan oefenen met een helper. Die voor mijn part tot ze 100 % aan de hulpen staat iedere keer ernaast wandelt. Verder zou dressuurmatig trainen volgens mij geen slecht idee zijn, overgangen en halthouden. De haf van mijn vader deed dit ook heel erg en ik ben meegegaan samen met de beleerder en mij viel op dat men pas op de terugweg en meestal alleen als het nodig was of op een drukke straat het halthouden oefende. Ik oefen dit met mijn jonge pony's overal en soms al als ik 2 meter gelopen heb, als ik vind dat ze staan moeten moeten ze ook echt stil staan. Ik heb de haf van mijn vader onder het zadel buiten gereden en het halthouden geoefend en de keer erna ging het voor de kar ook al beter.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:28

Het probleem heb ik met Imka altijd al gehad. In de bak is het echt een engeltje... Maar buiten is het een echte draak! En dan vooral op de terug weg naar huis toe. Ik moet het idd gaan oefenen misschien, dat is een idee!
Maar goed soms verlies je gewoon zo de moed. Ik heb dit probleem al ruim negen jaar met haar. Ik ben boos geweest heb het genegeerd goed gedrag beloont niks helpt gewoon. Ik heb geen eten gegeven na het rijden. Ik ben na het buiten rijden in de bak gaan rijden enz... Ze blijft het doen Huilen

Zelf heb ik reuma en kan dus niet lang er naast staan en meelopen, ik heb een lieve vriendin die dit wel kan doen voor mij maar goed als ze er naast staat dan doet ze het allemaal wel. Misschien is dit wel gewoon DE oplossing er gewoon naast staan al is er iets!

Maar goed ik twijfel nog steeds over mn vierwieler Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:44

Vooral veel oefenen op de heenweg en op de terugweg voorlopig met helper. Dan wordt het meestal al gauw beter.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:38

Ik weet niet wat je budget is, maar je hebt ook 4-wielers die een disselrem hebben, dan blokkeer je het systeem en kan je niet scharen!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:45

ff een vraag... Wat vind jij kort stilstaan? Je schrijft 20 seconden, maar ga dit eens hardop tellen, ik vind dit voor een 'redelijk groene combinatie' al een ENORME prestatie...

Mijn haf is ook een tijdje paniekerig geweest. Wat wij gedaan hebben is de longeerlijn eraan (of wat nog makkelijker was een 4 meter lijn) en meelopen. Doordat wij wel met oogkleppen mennen, kon hij mij niet zien als ik naast hem liep. Wel voelen. Was hij erg druk ging ik in zijn gezichtsveld staan, aaide ik hem en kalmeerde ik hem met mijn stem. Was hij dan wat braver dan liep ik net achter de oogklep zodat hij mij wel voelde en hoorde, als hij dan nog braver was, dan liep ik naast m zonder te aaien, maar wel te praten en als hij helemaal braaf was, dan liep ik alleen maar mee en praatte degene die mende. Ook met halthouden. Inschatten wat zijn reactie was en steeds iets uitbouwen. We begonnen met 1 seconde stilstaan en dan wegstappen. Daarna langer. En zorgen dat je m voorbent met wegstappen. Dus niet hem laten wegstappen maar zelf aansporen. In het begin bleef het dan ook bij een 'schijnovergang'. Maar uiteindelijk kon hij ook halthouden. Dan uitbundig belonen. Dit gecombineerd met mij als helper heeft ervoor gezorgd dat ik nu een paardje heb wat braaf halthoud. Zelfs in het verkeer. Maar ik heb zo KILOMETERS gemaakt...

Over je vierwieler, als je mét helper wel goed wegkomt, (en ik vind het persoonlijk ONGELOOFLIJK onverantwoord om uberhaupt zonder helper te gaan mennen) dan kun je gerust met een vierwielige wagen gaan mennen. Als die helper maar achterop zit of staat, zodat hij of zij binnen no time naast je paard kan staan.

Oh ja, en dan nog iets, als je geneigd bent om je teugels 'weg' te geven, kan je pony JUIST alle kanten op. En zal ze dus ook makkelijk naar huis kunnen lopen terwijl jij dat niet wilt. Vooral met menlessen heb ik geleerd hoe je een pony moet sturen op basis van 'eerst geven en dan nemen'. Daardoor leer jij ook zulke fratsen van je paard op te vangen. Ik zou het geld wat je nu in je vierwielige wagen wilt steken, dan eerst in het koetsiersbewijs stoppen. Dan heb je wel profijt op langere termijn.