mijn verzorgpaard stopt en keert om bij het longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aimeetjj

mijn verzorgpaard stopt en keert om bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:22

Ik heb een verzorgpaard, het is een belg, maar ze is niet heel erg zwaar gebouwd.
ze is nu 3 en ze weet ondertussen wat het idee is van longeren, want er is een meneer geweest die heeft het haar geleerd. maar nu ben ik daar alleen met haar bezig, en ik longeer bijna nooit, en ben dus ook niet echt ervaren in het longeren Tong uitsteken

het probleem is dat als ik daar ben, dan wil ik haar gaan longeren om haar los te werken of ik heb niet genoeg tijd om te rijden, dan maak ik haar klaar en dan staan we in de wei, dan probeer ik te beginnen en dan probeer ik haar naar buiten te laten lopen en op te sluiten tussen de longeerlijn en de zweep, alleen dan begint ze als ze buitenom loopt te trekken, loopt ze achterwaarts en draait ze zich om. dan moet ik naar haar toe om haar weer goed neer te zetten, en haar weer ruimte te geven om naar buiten te gaan, en als ze dan eindelijk weer buiten om loopt, dan doet ze precies hetzelfde weer. ook doet ze ditzelfde aan de andere kant, het is niet zo dat ze 1 kant heel moeilijk vind ofzo. ze vind het heel grappig want ze weet dat ik niks kan beginnen. ook weet ik niet echt goed wat ik ermee aan moet.

ik hoop dat jullie tips voor me hebben Bloos

One

Re: mijn verzorgpaard stopt en keert om bij het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:20

Als je dan als je haar wegstuurt, niet te ver uit de buurt blijft en je zweep en je lichaam in het midden van haar lichaam houd. Dan kun je als ze achteruit loopt ook naar achteren gaan met je lichaam ( richting kont als ze niet slaat) en haar met de zweep haar tegen houden desnoods een klein tikje om haar naar voren te drijven. als ze dan loopt beetje lijn geven. loopt ze niet, weer haar kont vooruit sturen? Hmm moeilijk om zo uit te leggen!

Hoop dat het een beetje duidelijk overkomt haha. Oja ook niet de longeerlijn te lang houden/maken tot dat ze goed op de circel blijft lopen. want dan kun je der niet meer corrigeren met terug uit lopen.

Hoop dat het lukt/ helpt! Sucses Lachen

sampiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:47

heeeyy miscchien helpt het om met 2 lijnen te doen een aan de buitenste bidring en achter de kond langss dat die moet blijven lopen en een kneepje aan de buitenkant kan geven dat hij zo blijft en aan de binnentste bitring aan 1 vast zo zit hij opgesloten beetje oefenen en gaat veel beter Tong uitsteken
het hielp ook bij mijn shetland :d

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:53

ken je het boek van longeren met lammer haanstra....
erg nuttig boek waarin dit probleem ook word besproken.

Iedereen moet het leren maar het klinkt alsof ze doorheeft dat jij het niet helemaal doorhebt. Een ervaren iemand ziet een draai van te voren aankomen en reageerd daarop voor het dier tijd heeft om om te draaien. Natuurlijk kost dit tijd om het te leren, maar het kan nooit kwaat dit boekje te lezen en de handelingen te volgend die erin staan, of de dvd, het is zeer leerzaam.

Eventueel kan je ook proberen een cirkel af te zetten, waardoor ze niet teveel naar buiten kan hangen, ook is het voor het paard makkelijk te volgen

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:38

Mijn shet doet dit ook. Dit was heel erg, maar nu is het nog maar heel zelden. Goed voorwaarts houden, en op je paard letten. Niet in een deuk leggen als ze het doet, maar corrigeren en meteen weer aan het werk gaan.. Veel succes!