Mijn paard is een paard dat zich nogal bewust is van het feit, dat hij 600 kilo weegt, en ik 60. Ik doe dus grondwerk met hem, om die verhoudingen recht te trekken. Dit lukt prima, hij loopt lekker aan de lijn (longeren kun je het niet noemen, ik werk met hem de bak door, figuurtjes etc.) in stap en draf. Ik heb hiervoor een cursus gevolgd, door met je lichaamstaal je paard rond te sturen. Dit doet hij prima, draait soms nog om, maar dan is dat mijn fout (sta ik te ver naar voren, voor hem, en dan draait hij om).
Vandaag had ik hem weer aan de lijn, en hij was hartstikke braaf, mooi een paar rondjes stap, lekker drafje, wat actiever drafje, wat verzamelen etc. Doet hij prima (overigens met alleen een touwhalster, hij loopt uit zichzelf nageeflijk aan de lijn, dus hoofdstel oid niet nodig, word hij trouwens ook helemaal kriegel van).
Maar toen, de galop.. Galop ohz is geen probleem, ohz is niets een probleem, ook niets van zijn 'overbewustheid' te merken oid. Maar aan de lijn vind hij galop heel moeilijk. Ik heb er dus ook iets van een jaar mee gewacht. En eerst een cirkel afzetten ed.
Vandaag niets afgezet, doe ik bijna nooit meer. Galop gevraagd, hij ging netjes in galop, maar zodra hij de bocht om was, en het rechte stuk van de bak zag, ging het weer mis. Hij rent dan van me weg, draait om en bokt. 600 kilo die aan mijn lijf trekt kan ik niet houden. Ik stond dit keer ook niet voor hem oid, dus ik had het niet verwacht. Hij was me gewoon te snel af.
Maar goed, hem gaan halen (nadat hij 2x met lijn en al naar de andere kant van de bak sprintte) en toen verzette hij geen stáp meer. Hij bleef gewoon staan, wat ik ook vroeg. Ik stond voor hem en vroeg hem naar links en toen kwam het; hij steigerde vol naar me. Slaan met zn benen naar mij
Dus maar een tik met het touw uitgedeeld, en toen verder laten lopen (toen ging hij weer wel).
Daarna was hij braaf en wel beloond.
Maar mijn vraag is nu eigenlijk; wat moet ik doen om zoiets te voorkomen, en wat moet ik doen op zo'n moment, stel dat het weer voorkomt? Toch eerst een cirkel afzetten? Of eerst de verhoudingen rechttrekken, íedere keer dat ik hem 'longeer'?
Of iemand erbij laten komen die er verstand van heeft? En laten kijken naar wat ik doe, om te kijken wat ik verkeerd doe? (ik ga er altijd vanuit dat het mijn fout is, ook al deed ik imo niets verkeerd dit keer)
Sorry voor het lange verhaal, maar ben toch wel geschrokken, normaal is het zo'n schaap
(Owja, mijn 2 paarden kunnen 24/7 binnen/buiten staan, zelf kiezen. Het is dus niet zo dat hij fris was van het op stal staan oid)